بزهکاری موضوع اولین فیلم بلندم است/ سختی کار برای فیلم‌اولی‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۵
امید شمس در گفتگو با صبا:

بزهکاری موضوع اولین فیلم بلندم است/ سختی کار برای فیلم‌اولی‌ها

امید شمس که در حوزه فیلم کوتاه فیلمساز شناخته‌شده‌ای است قصد دارد اولین فیلم بلند داستانی خود را بسازد.

امید شمس کارگردان درباره تازه ترین فعالیت های خود در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا عنوان کرد: در حال حاضر مشغول نگارش فیلمنامه ای برای ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود هستم و همچنین به تازگی نگارش فیلمنامه فیلم بلند «ملاقات شرعی» به کارگردانی علی سراهنگ را با همکاری او به اتمام رسانده ام که این فیلمنامه پروانه ساخت هم گرفته است.

وی افزود: همچنین با علیرضا قاسمی فیلمنامه بلندی نوشته ایم که این فیلمنامه در بخش فیلمنامه رزیدانس سینه فوندانسیون کن حضور داشته و انتخاب شده است. من و علیرضا قاسمی در همان جشنواره کن این فیلمنامه را نوشته ایم و قرار است فیلمنامه کم کم کامل و فیلمی با محوریت این فیلمنامه ساخته شود.

شمس در توضیح بیشتر بخش فیلمنامه رزیدانس سینه فوندانسیون کن عنوان کرد: بخش فیلمنامه رزیدانس سینه فوندانسیون کن هر سال دوبار برگزار می شود و یکی از بخش های مهم این جشنواره است و هر سال ۶ فیلمنامه انتخاب می شود. چون خود علیرضا قاسمی قرار است این فیلمنامه را کار کند نمی توانم اطلاعات بیشتری درباره آن بدهم.

این کارگردان درباره فیلمنامه جدیدی که برای ساخت اولین فیلم بلند سینمایی خود مشغول نگارش آن است، توضیح داد: فقط این را می توانم بگویم که این فیلمنامه، شخصیت محور است و خیلی وقت است که با این رویکرد فیلمی در سینمای ایران ساخته نشده است. فضای فیلمنامه اجتماعی است که به موضوع بزهکاری می پردازد و نمی توانم به داستان این فیلم بیشتر اشاره کنم به دلیل آنکه به تازگی شروع به نگارش آن کرده ام.

کارگردان فیلم کوتاه «قرار» همچنین اعلام کرد: صحبت هایی با چند تهیه کننده انجام داده ام و امیدوارم بتوانم سال بعد شروع به ساخت این فیلم کنم.

سختی اعتماد کردن تهیه‌کننده‌ها به فیلم اولی‌ها

شمس درباره سختی های ساخت فیلم بلند برای فیلم اولی ها توضیح داد: من به عنوان یک کارگردان فیلم اولی تمام تلاشم را می کنم که اولین فیلم بلند خودم را بسازم ولی مقداری شرایط و اعتماد کردن تهیه کننده ها به فیلم اولی ها سخت است. البته خداراشکر به دلیل تجربه هایی که من در ساخت فیلم های کوتاه داشتم کمی این مسیر برای من هموارتر شده است، اما به طور کلی به نظرم از این منظر شرایط سخت است که در سینمای بلند خیلی جریان های ممیزی و سانسورها باعث می شود فیلمساز نتواند آزادانه تخیل کند. براساس تجربه ای که من در ساختن فیلم های کوتاه دارم فیلمنامه نویس راحت تر می تواند فیلمنامه بنویسد، تخیل کند و حرف خود را بزند اما در سینمای بلند اینچنین نیست و باید مادام درگیر ارشاد و همچنین درگیری مسایلی بشویم که جلوی خلاقیت فلیمساز را می گیرد و این شرایط ما را مجبور می کند در مسیری که خودشان می خواهند حرکت کنیم.

کارگردان فیلم کوتاه «شب تولد» که جوایز جهانی زیادی را کسب کرده است، ادامه داد: اوضاع برای فیلم اولی ها خیلی دشوار است، مثلا شخصی که چهار فیلم بلند سینمایی ساخته است به دلیل اعتبار و قدرتی که دارد می تواند در مسیر فیلمسازی محکم تر حرکت کند و حرفش خریدار دارد و اگر بخواهد درباره موضوعی فیلمی بسازد راحت تر می تواند این کار را انجام دهد اما برای کسانی که فیلم اولی هستند شرایط سخت تر می شود و انگار این سابقه قدرت تاثیر بیشتری از خلاقیت و با استعداد بودن دارد، به عنوان مثال در نگارش فیلمنامه تخیل هایی کرده ای، بعد ارشاد اصلاحاتی را انجام می دهد که درام تو به هم می ریزد و تو به عنوان فیلم اولی قدرتی برای حل کردن این مشکل نداری و این واقعا دردناک است.

وی در پایان گفت: قبلا برای من سوال بود که چرا در سینمای بلند مانند سینمای کوتاه خیلی زیاد تنوع ژانر و فکر وجود ندارد اما الان که تصمیم به ساخت اولین فیلم بلند خود گرفته ام، متوجه شدم به دلیل سانسور، سلایق مخاطب و تهیه کننده ها بیشتر فیلم ها در حوزه اجتماعی و کمدی است و این موضوع تبدیل به یک عادت شده و تهیه کننده ها می ترستند ریسک کنند و وارد ژانر های دیگری شوند چون مشخص نیست که چقدر فیلم هایشان می فروشد.

ریحانه مقدم

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است