پرونده تصنیف‌های بهاری «با کاروان شعر ‌و موسیقی» بسته شد/ بررسی «بهار دلکش» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۷

پرونده تصنیف‌های بهاری «با کاروان شعر ‌و موسیقی» بسته شد/ بررسی «بهار دلکش»

تهیه‌کننده برنامه «با کاروان شعر ‌و موسیقی» از پخش و بررسی تصنیف «بهار دلکش» در آخرین قسمت از ویژه برنامه نوروزی‌اش خبر داد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، یلدا احتشامی طراح و تهیه‌کننده برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» که هر روز ساعت ۱۲:۳۰ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود، از تغییر موضوع قطعات و تصنیف‌های انتخابی در این برنامه به مناسبت نوروز خبر داد و گفت: آغاز بهار که مصادف با شروع سال نو در ایران‌ است همیشه الهام‌بخش شاعران و هنرمندان این مرز و بوم در خلق آثار در عرصه‌های گوناگون هنری بوده است. از بهاریه‌های شاعران تا خلق آثار موسیقی با موضوع بهار و نوروز در عصر حاضر ردپایی از این دگرگونی جهان هستی را در خود دارند؛ اما در این میان سهم موسیقی در توصیف بهار چنان چشمگیر است که جزو جدایی‌ناپذیر فرهنگ این سرزمین شده است و در این برنامه نیز با توجه به همین موضوع اشعار و موسیقی بهارانه پخش و بررسی می‌شود.

وی ادامه داد: هر سال شاهد تولید و پخش قطعات موسیقی پرشماری هستیم که به نوعی کوشیده‌اند به مناسبت رسیدن بهار و سال نو زیبایی‌های طبیعت را وصف کنند و همراه با فرا رسیدن بهار، امید به روزگاری نو را در گوش آدم‌ها زمزمه کنند. تولیدات عرصه موسیقی با موضوع بهار و نوروز پرتعدادتر از آن است که در ۱۴ برنامه کوتاه ۱۰ دقیقه‌ای بتوان به آن پرداخت اما در تاریخ موسیقی ایرانی نغمه‌هایی ساخته‌ شده‌اند که در گذر زمان تبدیل به اثری ماندگار شدند، پیر و جوان با آن‌ها آشنایی دارند و در یاد و خاطره فارسی‌ زبانان دنیا جاودانه مانده‌اند که معیار انتخاب موسیقی‌های برنامه با کاروان شعر ‌و موسیقی در نوروز این موارد هستند.

احتشامی تصریح کرد: تلاش کردم تا در این ویژه برنامه‌های بهاری به معرفی چند اثر برجسته بهاری در عرصه موسیقی ایران‌ بپردازم که از ابتدای سال «مژده» ساخته حسین یاحقی با شعر شهرآشوب و صدای منوچهر همایون‌فر، «بهار عاشق» ساخته روح‌الله خالقی و ‌شعر رهی معیری،  تصنیف «آمد نوبهار» در دستگاه همایون از ساخته‌های مهدی خالدی که ترانه‌اش را اسماعیل نواب‌صفا سروده و اولین بار در سال ۱۳۲۷ اجرا شده‌است و «بوی نوروز» با شعر سعدی و صدای زنده‌یاد ایرج بسطامی پخش و بررسی شده است.

این تهیه‌کننده افزود: در هر برنامه سعی شده به یک قطعه به صورت اختصاصی بپردازیم، اگر اثر با صدای چند خواننده اجرا شده است، سعی می‌کنیم اجرا‌ها را در طی برنامه پخش کنیم و اشعار انتخابی و‌ تصنیف‌های بهاری از آثار ماندگار سازندگان آن باشد.

وی تاکید کرد: به طور کلی در همه قسمت‌های این برنامه که در طول سال نیز پخش می‌شود اگر شاعر قطعات، خواننده‌ و آهنگساز‌ها در قید حیات باشند با آن‌ها ارتباط تلفنی کوتاهی برقرار کنیم و یا صدای آن‌ها را زمانی که شعر را دکلمه کرده‌اند و یا خاطره‌ای از ساخت اثر دارند در برنامه پخش کنیم، در روز پایانی این ویژه برنامه نوروزیتصنیف «بهار دلکش» یکی دیگر از موسیقی‌های بهاری در برنامه « باکاروان شعر  ‌وموسیقی» پخش می‌شود اما از شنبه ۱۴ فروردین این برنامه به روال عادی بازمی گردد.

احتشامی با توضیح درباره تصنیف «بهار دلکش» ادامه داد: شعر«بهار دلکش» را به روایتی «محمد تقی بهار» سروده و آهنگسازی آن را درویش خان برعهده داشته است. تصنیف محزون «بهار دلکش» از آثار ماندگار موسیقی اصیل ایرانی است. این اثر در دستگاه موسیقی آواز ابوعطا و گوشه مجاز با شعر ملک الشعرای بهار و آهنگسازی غلامحسین درویش (درویش خان) است که خوانندگان بسیاری این تصنیف را بازخوانی کرده‌اند و در این برنامه با اجرای سالار عقیلی پخش می‌شود و این اجرای سالار عقیلی و پویا سرایی همراه با ارکستر، در بیپتونز اجرا شده است.

تهیه‌کننده «با کاروان شعر ‌و موسیقی»  درباره شعر و موسیقی این تصنیف عنوان کرد: شعر از ملک‌الشعرای بهار و آهنگ از درویش‌خان است که در جشن مجلس شورای ملی به نفع حریق‌زدگان شهر آمل در سال ۱۲۹۴ خورشیدی برای اولین بار اجرا شد. تصنیف ۶ بند دارد که بند یکم آن بیشتر شناخته شده و خوانده شده است. سایر بندهای تصنیف در دیوان آمده است و همین موجب شده تا در برخی منابع به اشتباه این تصنیف از عارف ذکر شود. محمدرضا شجریان، علیرضا قربانی و وحید تاج و … ازجمله خوانندگانی هستند که این اثر را بازخوانی کرده‌اند.

انتهای پیام/

یک نظر