کشف راز خواهر مُرده در «نیوتن زیر درخت گردو»

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «نیوتن زیر درخت گردو» نوشته لیلا صبوحی در نوبت چاپ اول از سوی نشر نیماژ منتشر شد.

اولین داستان مستقل این نویسنده با عنوان «پاییز از پاهایم بالا می‌رود» در سال ۱۳۹۵ چاپ شد و دومین رمان او آبان ماه سال ۱۳۹۷ با عنوان «سیاو.ش اسم بهتری بود» از سوی نشر نیماژ منتشر شد.

رمان «نیوتن زیر درخت گردو» روایت فراقِ خواهرانی دوقلو است که جانشان به هم وابسته بوده‌اند. یکی از آن‌ها درگذشته است و دیگری لابه‌لای یادداشت‌های باقی‌مانده از او در پی کشف راز زندگی اوست. راز یک عشق. صنم می‌خواهد بفهمد خواهر درگذشته‌اش صبا عاشق چه کسی بوده است. این خط روایی محملی می‌شود برای ثبت دقیق و جذاب تجربه‌ زیست دانشجوییِ دخترانه در ایران امروز.

لیلا صبوحی که پیش‌تر در رمان‌ها و داستان‌های کوتاهش نشان داده بود قصه‌گوی توانایی است و مایل است که ساختارهایی بدیع و جذاب برای ارایه بهتر قصه‌اش به مخاطب پیدا کند، در «نیوتن زیر درخت گردو» نسبیت موقعیت دو خواهر به هم وابسته را با بهره‌گیری از قوانین فیزیکی ساختارمند کرده است.

در قسمتی از این کتاب می‌خوانیم: «حرف آدم‌ها و گردوها پیش آمد. و اینکه مثلا این گردوهایی که پوستشان کاغذی است. و راحت با فشار دو انگشت می‌شکنند و مغزشان رو می‌شود، شبیه سلبریتی‌ها هستند و آن‌هایی که شیارهایشان انحنای بیشتری دارد؛ هرکدامشان اگر شاعر یا مصلح اجتماعی نباشند، قطعا یک مادر هستند. اما آن‌ها که پوستشان کمی سخت‌تر و مغزشان تیره‌تر و شیارهاشان گودتر و رگه‌های روی شیارهایشان پررنگ‌تر است، ممکن است ریاضی‌دان یا مثلا فیلسوف یا چیز دیگری توی همین مایه‌ها بشوند.»

این کتاب در 296 صفحه با قیمت 59000 تومان روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/