حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک در «نوروزترین نوروز» از آزاده نامداری یاد کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۲۵

حجت‌الاسلام والمسلمین علی سرلک در «نوروزترین نوروز» از آزاده نامداری یاد کرد

حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک، سید علی صالحی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و میرحسینی مدیر مرکز نیکوکاری «انسانم آرزوست» مهمان سیزدهمین قسمت از برنامه «نوروزترین نوروز» شبکه پنج سیما بودند.

به گزارش روابط عمومی برنامه «نوروزترین نوروز»، سیزدهمین قسمت از برنامه «نوروزترین نوروز» با میزبانی وحید رونقی و زینب پورابراهیم یکشنبه ۸ فروردین ماه روی آنتن شبکه پنج سیما رفت.

حجت الاسلام والمسلمین علی سرلک در ابتدای سخنانش در این برنامه درباره مفهوم انتظار گفت: انتظار یعنی درست دیدن، مکانات را فهمیدن،‌جهت دادن، معطل نموندن، راکد نشدن، بوی نا نگرفتن. انتظار یعنی طپش، جریان، ساختن، فهمیدن مشکلات، در نرفتن، خسته نشدن،‌کوتاه نیامدن، یک انرژی هدایت شده و یک جریان متراکم. آدم منتظر آدمی است که از پیله زمان و مکان خودش پوست می‌اندازد و یک افق واقعی و ملموس را به لحاظ ساحت اندیشه و تجربه‌های پشت می‌بیند و خودش را برای همه آن رخداد زیبا و بزرگ آماده می‌کند و برای خودش نقش تعیین می‌کند.

آدم‌ها یا در آمدن امام زمان موثرند و یا در نیامدنش مقصرند

او بیان کرد: آدم‌ها یا در آمدن امام زمان موثرند و یا در نیامدنش مقصرند. ما آدم‌هایی هستیم که یا داریم با جنس امکاناتمان دست امام زمان را در جریان آفرینش باز می‌کنیم و می‌گوییم امکانات من برای تو مهیاست یا با کارهایی که می‌کنیم مانع این امر می‌شویم.

جامعه و انسان بی آرمان قطعا در تاخیر ظهور امام زمان مقصر است

حجت الاسلام والمسلمین سرلک بیان کرد: در راه رسیدن به امام زمان باید آرمان داشته باشیم، جامعه و انسان بی آرمان قطعا در تاخیر ظهور امام زمان مقصر است. مهم نیست که چه کاره هستیم مهم کاری است که با مجموعه امکاناتمان برای ظهور آن حضرت انجام داده و یا می‌دهیم. هر کس بایستی به سهم خود برای فرج منجی عالم بشریت که همه ادیان ظهور او را مژده داده‌اند کاری انجام دهد.

او در ادامه و پس از پخش ویدئویی از آیت‌الله محمدصادق حائری شیرازی گفت: آیت‌الله حائری شیرازی دو ویژگی منحصر به فرد داشتند یکی اینکه ذهن منظم و نظام واره‌ای داشتند، خیلی ملموس حرف می‌زدند و یک مفهوم بلند عرفانی، معرفیت و اجتماعی را با یک مثال ساده و جذاب و منطبق برای مردم بیان می‌کردند. بی تلکف بودن هم یکی از ویژگی‌های این استاد بزرگ اخلاق بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه هنر بیان کرد: در اینجا می‌خواهم از زنده‌یاد آزاده نامداری که مدت زمانی در تلویزیون و صدا وسیما مجری بودند یاد کنم، امیدوارم که روح این مرحومه شاد باشد با مرگ تلخی از این دنیا رفتند و این موضوع کام ما را تلخ کرد.

او در ادامه صحبت‌هایش گفت: آدم‌هایی که نمی‌دانند کجا می‌خواهند بروند از هر جایی سر در می‌آورند، کشتی که ساحل مشخص ندارد، باد موافق و مخالف برایش معنایی ندارد. آدم‌ها وقتی بدانند که به کجا می‌خواهند بروند و چه هدفی دارند، توشه‌ها و کوله‌پشتی‌هایشان را مطابق با اهدافشان تنظیم می‌کنند.

برخی از ما از یاد برده‌ایم که برای چه چیزی انقلاب کرده‌ایم و حالا دنبال سهم‌خواهی هستیم

حجت الاسلام والمسلمین سرلک عنوان کرد: ما متناسب با اهداف و نقش‌هایمان باید امکاناتمان را تعریف کنیم. وقتی من نفهمم که به کجا می‌خواهم بروم هر چیز اضافه‌ای را ممکن است با خودم بردارم. ما متناسب با اهدافمان باید به ابزارمان برسیم. چون اهدافمان فراموش شده‌اند، برخی از ما چون از یاد برده‌ایم که برای چه چیزی انقلاب کرده‌ایم، حالا رسیده‌ایم به سفره انقلاب و از سهم‌هایمان حرف می‌زنیم.

او افزود: یادمان رفته که این انقلاب، انقلاب مستضعفان بوده و قرار بوده زمینه‌ای بسازد که حضرت ولی‌عصر زمانی که ظهور می‌کنند در این نقطه از زمین دغدغه کمی داشته باشند. اگر من محیط خودم را با محوریت ولی‌عصر آباد کنم آن زمان است که می‌دانم با چه کسی باید رفاقت کنم و بله‌ها و خیرهایم مشخص می‌شود.

این مدرس حوزه و دانشگاه در پایان صحبت‌هایش رمان عاشقانه‌ای تحت عنوان «رویای نیمه شب» به قلم مظفر سالاری را معرفی و خواندن آن را توصیه کرد.

سید علی صالحی: از کودکی به واسطه خانواده با تعزیه‌خوانی و هنر نمایش آشنا شدم

سید علی صالحی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون درباره خودش و گرایشش به هنرهای نمایشی گفت: من در خانواده مذهبی به دنیا آمدم و خانواده ما همه تعزیه‌خوان بودند. من هم به واسطه خانواده در کودکی با تعزیه‌خوانی و هنر نمایش آشنا شدم و نقش عبداله بن حسن را در تعزیه به زبان ترکی در روستایمان با عنوان حسن آباد سادات که از توابع شهرستان تاکستان استان قزوین است اجرا می‌کردم. مرحوم پدرم ابن سعد را می‌خواند، عمویم که پدر مجید صالحی است امام حسین را می خواند و من هم عبدالله بن حسن را می‌خواندم که هنوز هم کامل به یاد دارم.

او ادامه داد: بر اساس روایت عبدالله ابن سعد به دست شمر کشته می‌شود و در آن زمان در روستا رسم بود که بعد از اینکه عبدالله به دست شمر کشته می‌شد مردم لباس‌های او را تکه تکه به عنوان تبرک می‌بردند و نذر می‌کردند و اگر حاجت می‌گرفتند سال بعد برای بازیگر نقش عبدالله لباس نو می‌خریدند.

صالحی یادآور شد: اولین بار که نقش عبدالله را بازی کردم، شوهرخاله‌ام هم نقش شمر را داشت و به من نگفته بودند که چه اتفاقی قرار است بیافتد و وقتی قصه به اینجا رسید آن قدری که از هجوم مردم ترسیدم از شمر نترسیده بودم.

او عنوان کرد: در دوران تحصیل تئاتر مدرسه‌ای و منطقه‌ای کار می‌کردم، چندین بار در مسابقات دهه فجر اول شدیم. اولین کلاس بازیگری خارج از دانشگاه را در سن ۱۸ سالگی در سال ۶۹ تا ۷۲ زیر نظر استاد سمندریان تجربه کردم. با امیر جعفری، فریبرز عرب‌نیا، افسانه چهره‌آزاد، محمد یعقوبی مژده شمسایی در این دوره از کلاس‌های بازیگری شرکت کردیم و دوستی ۳۰ ساله ما از کلاس‌های استاد سمندریان آغاز شد. اولین استاد بازیگری من هم آقای احمد آقالو بودند.

اگر باور داشته باشیم، انتظار فرج حضرت موعود شیرین و دلچسب است

صالحی در ادامه درباره مفهوم منجی بیان کرد: اگر باور داشته باشیم که یک روز یک منجی برای نجات بشریت خواهد آمد انتظار فرج حضرت موعود را شیرین و دلچسب خواهد کرد و در دوران انتظار حال خوبی خواهیم داشت.

او در پایان گفت: ما در خانواده و در محله یک کاروانی داشتیم که حدود ۱۰۰ هفته به زیارت مسجد مقدس جمکران می‌رفتیم؛ هم تفریح بود و هم حال معنوی خوبی داشت. خیلی از اتفاقات خوب زندگی ما در این دوره رقم خورد، خیلی از مشکلاتمان در آن مقطع حل شد و بسیار برایم خاطره‌انگیز است.

مدیر مرکز نیکوکاری «انسانم آرزوست»: تلاشمان این است که الگوسازی کنیم

میرحسینی مدیر مرکز نیکوکاری «انسانم آرزوست» درباره اسم این موسسه توضیح داد: بحث انسان معمولا در اشعار به عنوان انسان کامل مطرح شده و علت این اسم رفتن به سوی انسان کامل بود.

او در ادامه گفت: هسته مرکزی این گروه غالبا متولد اواخر دهه ۶۰ و دهه ۷۰ هستیم. با خیلی از دوستان در مرکز نیکوکاری «انسانم آرزوست» از زمان دبیرستان هم‌مدرسه‌ای بودیم، بعد وارد دانشگاه شدیم و فعالیت‌های اولیه ما در دوره دانشجویی شکل گرفت. از روزی که شروع به کار کردیم به دنبال یک هدف بودیم و آن هم خدمت به مردم بوده است.

دروازه غار یا محله هرندی بسیار مردم شریف و اصیلی دارد

میرحسینی بیان کرد: در اوایل کارمان در تمام کشور فعالیت داشتیم اما به این نتیجه رسیدیم که چون پراکندگی این کار زیاد است، اثرگذاری ندارد و یک محله و یک منطقه در شهر خودمان را انتخاب کردیم و فعالیت را آغاز کردیم. تلاش ما این است که الگوسازی کنیم و به دنبال گسترش مجموعه نیستیم. ما در حال حاضر یه گروه ۶۰ نفره‌ایم که در منطقه دوازده و محله دروازه غار در حال فعالیت هستیم.

او اظهار کرد: با همکاری موسسه فرهنگی هنری اوج در این منطقه استودیویی دایر شده و تمام سعی ما این است که سابقه و پیشینه‌ای که این محل و این منطقه داشته را به درستی اطلاع‌رسانی کنیم. به واسطه اسم سابق این محله همه فکر می‌کنند که با یک محله خیلی محروم و جرم‌خیز طرف هستند در صورتی که اینگونه نیست و محله شهید هرندی از ظرفیت‌های زیادی در زمینه‌های فرهنگی رسانه‌ای و تولیدی برخوردار است. ما در این محله فقط می‌خواهیم از طریق خود مردم به مردم کمک کنیم. دروازه غار یا محله هرندی بسیار مردم شریف و اصیلی دارد. این منطقه در جنوب تهران واقع شده و ۲۷ هزار ساکن دارد که نیمی از آنها بی خانمان هستند.

عضو خیریه «انسانم آرزوست» بیان کرد: کار کردن برای مردم این منطقه خاطرات تلخ و شیرینی دارد با وجود مصائب زیاد اما مردمان شریفی در این منطقه هستند که با وجود دشواری‌ها شکرگزار خداوند هستند و در نهایت و عاقبت کار می‌بینیم که به لطف اهل بیت تمام مشکلاتشان حل شده و از زندگی خوبی برخوردار شده‌اند.

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    100/867/118/000
  • بی‌بدن
    22/358/841/000
  • سال گربه
    10/639/228/500
  • آپاراتچی
    3/809/166/500
  • پرویز خان
    3/135/337/000
  • نوروز
    2/746/203/000
  • ایلیا جستجوی قهرمان
    2/310/894/500
  • آسمان غرب
    2/022/378/500