افق‌های پیش‌روی انجمن سینمای جوانان در ۱۴۰۰/ فضای مجازی را باز هم به کار می‌گیریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۲۳
رییس انجمن سینمای جوانان با صبا مطرح کرد:

افق‌های پیش‌روی انجمن سینمای جوانان در ۱۴۰۰/ فضای مجازی را باز هم به کار می‌گیریم

سید صادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان دستاوردهای این انجمن در سال کرونا و افق پیش رو را تشریح کرد.

سید صادق موسوی رییس انجمن سینمای جوانان ایران و دبیر جشنواره فیلم کوتاه تهران در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره تجربه سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در سال گذشته که به ۲ صورت فیزیکی و مجازی و با شرایط کرونا برگزار شد، گفت: جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، تنها جشنواره‌ای بود که هم به شکل فیزیکی و هم به شکل آنلاین برگزار شد و جشنواره‌های دیگر بدین شکل نبودند. حتی در جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان نیز تنها در سینما فرهنگ به شکل حضوری برگزار شد که آن هم فقط برای صاحبان اثر بود. درنتیجه سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران تجربه کم نظیر و موفقی بود که در مجموع ۷۷ هزار نفر فیلم‌های جشنواره فیلم کوتاه تهران را در پلتفرم‌ها و به شکل حضوری دیدند. سهم فیلمسازان هم مشخص شد و کل درآمد حاصله نیز به صاحبان آثار داده شد.

وی درباره شکل متفاوت بخش آموزش جشنواره خاطرنشان کرد: اتفاق عجیبی در جشنواره سل قبل افتاد آنهم این بود که براساس تقویم همیشگی، جشنواره باید در آبان‌ماه رقم می‌خورد ولی به دلیل شرایط کرونا اوایل بهمن‌ماه برگزار شد. ولی ما آبان ماه را هم خالی نگذاشتیم و بخش آموزش‌مان را در آن تاریخ برگزار کردیم و این بخش در سطوح ملی و بین‌المللی، ۱۰ شب با عنوان «۳۷-۲۰» برپا شد که در نهایت ۳۳ هزار نفر توانستند این محتوا را به شکل رایگان مشاهده کنند. ۱۰ مدرس داخلی و ۱۰ مدرس خارجی، مجموعا ۲۰ نشست تخصصی را مدیریت کردند. چیزی که سال‌های گذشته مخاطب باید برای حضور در آن پول پس از ثبت‌نام، پولی را پرداخت می‌کرد اما این بار به شکل رایگان در اختیار همه قرار گرفت که فکر می‌کنم تجربه موفقی بود. این از تفاوت‌های جدی جشنواره دوره سی و هفتم با سال‌های گذشته بود.

موسوی درباره برگزاری جشنواره در ایران‌مال که از مرکز شهر تهران دور است، عنوان کرد: ما به دعوت مدیران ایران‌مال، جشنواره را در آن محیط برگزار کردیم. باید گفت از سوی مدیران ایران‌مال مورد حمایت نیز قرار گرفتیم و هزینه‌ای را برای اجاره سالن های سینما پرداخت نکردیم. تعداد زیاد سالن‌ها و فضای باز ایران‌مال در شرایط کرونایی خیلی به درد ما خورد. می‌خواستیم ازدحام نداشته و فضای وسیعی داشته باشیم که این اتفاق افتاد و مجموعا تجربه موفقی بود. فیلمسازانی نیز که با آن‌ها صحبت می‌کردم از برگزاری جشنواره در ایران‌مال، کیفیت پخش و سینماها راضی بودند.

ترجیح دادیم ازدحام نداشته باشیم

وی درباره حضور جمعیت در جشنواره که نسبت به سال های قبل که حتی به صف های طولانی و سالن های پر منجر می شد، اظهار کرد: در شرایط کرونا ترجیح می‌دادیم ازدحامی نداشته باشیم. برگزاری جشنواره در ایران‌مال خیلی به درد ما خورد زیرا تعداد سالن‌ها زیاد بود و ما هم که فیلم‌های زیادی داشتیم می‌توانستیم جدول را جوری ببندیم که ازدحامی در سالن‌ها ایجاد نشود و شرایط بهداشتی و پروتکل‌ها رعایت شود.

دبیر جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران درباره غیبت مردم در جشنواره تصریح کرد: در این دوره برای اولین بار بلیت فروشی مردمی نداشتیم زیرا حضور مردم توسط شورای جشنواره کاملا مورد مخالفت قرار گرفت درصورتی که جشنواره ملی فیلم فجر، بعد از ما برگزار شد و بلیت فروشی مردمی هم داشت. در شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوتاه تهران موافقت شد که فقط اهالی رسانه و صاحبان اثر در مجموعه حضور داشته باشند، این مساله به این دلیل بود که جمعیت کمی در جشنواره حضور داشته باشند.

این مدیر سینمایی درباره وجود کاخ مجازی و نقش روابط عمومی جشنواره تاکید کرد: تقریبا ۷۰ ساعت برنامه زنده از کاخ جشنواره تولید کردیم که اتفاق بزرگی بود، چندین ساعت برنامه در شبکه‌های مختلف تلویزیون داشتیم که محتواهای مختلفی داشتند و دوستانمان در ستاد خبری توانستند پوشش بهتری بدهند.

وی درباره ایده کاخ مجازی جشنواره مطرح کرد: ایده خود من بود که باتوجه به اینکه نمی‌توانسیم پذیرای مردم و مدیران دفاترمان در شهرهای مختلف و همچنین صاحبان آثار در شهرستان‌ها باشیم، کاخ مجازی برای جشنواره داشته باشیم. در این کاخ هر روز محتواها را منتشر می‌کردیم تا همه بتوانند استفاده کنند.

«برخط فرضی» تحول عجیبی در حوزه آموزش است

موسوی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره حوزه آموزش انجمن سینمای جوانان ایران در پاسخ به این که به نظر می‌رسد در این حوزه عقب‌گرد داشته‌اند، تصریح کرد: هیچگونه عقب‌گردی در حوزه آموزش نداشتیم، کلاس‌های حضوری‌مان به دلیل کرونا کم برگزار شد ولی از ابتدای سال ۹۹ چیزی تحت عنوان «برخط فرضی» را برگزار کردیم که تحول عجیبی در حوزه آموزش است. هر هفته یک نشست تخصصی به شکل رایگان در فضای مجازی برگزار می‌کنیم که باعث دانش‌افزایی برای مدرسان و هنرجویان در سطح کشور شده است، چیزی که سال قبل از آن نداشتیم.

رییس انجمن سینمای جوانان ایران در بخش دیگر صحبت هایش درباره مساله مهم بودجه انجمن خاطرنشان کرد: انجمن سینمای جوانان تنها موسسه‌ وابسته به سازمان سینمایی است که شعبه‌ها و دفاتری را در سراسر کشور دارد. این موسسه همچنان ظرفیت این را دارد که بودجه بیشتری دریافت کند تا بتواند خدمات بهتری را به فیلمسازان جوان، اهالی سینما و هنرجویان در سراسر کشور داشته باشد. در سال‌های اخیر نیز انجمن رشد قابل توجهی داشته و در دوره حسین انتظامی به عنوان رییس سازمان سینمایی برای افزایش اعتباراتش حمایت شده است ولی همچنان امیدواریم که حمایت‌ها را افزایش دهند تا خدمات‌رسانی به سراسر کشور بهتر شود.

او ادامه داد: هرچقدر پول به انجمن دهید ظرفیت جذب، توسعه، تجربه، آموزش، تولید و جشنواره را دارد. ما ماموریت‌های‌مان را به نحو احسن انجام می‌دهیم ولی حتی اگر بودجه‌ انجمن ۲ برابر هم شود، توان جذب آن را داریم. به اندازه بودجه‌ای که می‌گیریم برنامه‌ریزی می‌کنیم، چیزی که برنامه‌ریزی کرده‌ایم را انجام می‌دهیم ولی اگر امسال بگویند بودجه‌تان سه برابر می‌شود، به اندازه سه برابر آن برنامه‌ریزی می‌کنیم.

مخاطب باید به دیدن فیلم کوتاه عادت کند

موسوی درباره پخش فیلم‌های قدیمی انجمن در فضای مجازی با عنوان «چهار ایده، چهار فیلم» بیان کرد: این مساله بازار جدیدی‌ست که به تازگی آن را تعریف کرده‌ایم. مخاطب باید به دیدن فیلم کوتاه عادت کند ولی به نسبت اینکه کار جدیدی بود، استقبالی که شد، قابل قبول است. افرادی وجود دارند که هر هفته منتظر رسیدن محتوای «چهار ایده، چهار فیلم» هستند که هر پنجشنبه از پلتفرم‌های تخصصی پخش می‌شود. فرهنگسازی نسبی‌ای شد و مخاطبان نیز هر روز به این فضا اضافه می‌شوند ولی باید گفت جامعه مخاطبان فیلم کوتاه ظرفیت رشد بیشتر و چشمگیرتری دارد.

وی درباره برنامه‌های آینده انجمن گفت: انجمن مسیر چهار دهه‌ای را تجربه کرده و به نظر من همیشه پیشرو بوده است، تاکیدمان در آینده بیشتر روی آموزش‌های مجازی و آنلاین حتی در حوزه بین‌الملل است همچنین در حوزه تولید هدفمندتر از گذشته و با دقت و عملکرد بیشتری کار خواهیم کرد. بدون اغراق می‌توانم بگویم که سال‌های موفقیت فیلم کوتاه را پشت سر می‌گذاریم و امیدوارم به همین روش پیش رویم و سال‌های پیش رو نیز سال‌های توفیق باشد.

این مدیر فرهنگی در پایان درباره حضور کم‌رنگ خود در فضاهای مختلف در سال گذشته خاطرنشان کرد: اگر جایی ضرورت ظهور و ورود داشته، اطلاع‌رسانی را انجام داده‌ام، هرجا هم غیر از این بوده که نبوده‌ام. این مساله علت خاصی نداشته و به صورت آگاهانه نبوده است که تصمیم گرفته باشم حضورم را کم‌رنگ کنم. شاید هم اگر خودم نباشم انجمن و اخبار آن بوده است.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000