سری دوم «پناه جان» هم به شبکه مستند می‌رود/ مجموعه‌ای تخصصی درباره حیوانات | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۱
کتایون جهانگیری در گفتگو با صبا:

سری دوم «پناه جان» هم به شبکه مستند می‌رود/ مجموعه‌ای تخصصی درباره حیوانات

کتایون جهانگیری که سری دوم مجموعه مستند «پناه جان» را در دست ساخت دارد از مشکلات تهیه‌کنندگی حوزه فیلم مستند می‌گوید.

کتایون جهانگیری کارگردان و تهیه‌کننده مستند که سری دوم مجموعه مستند «پناه جان» را در دست ساخت دارد درباره این مجموعه مستند به خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا توضیح داد: مستند «پناه جان» که سری اول آن در ۹ قسمت با موضوع دامپزشکی و امداد حیوانات از شبکه مستند پخش شد، سری دوم آن تا زمستان ۱۴۰۰ در هفت قسمت از شبکه مستند پخش خواهد شد و به موضوعاتی مانند اولین پروتزگذاری برای حیوانات در ایران یا اولین پیوند پوست برای حیوانات، که دارد روی آن کار می‌شود، می‌پردازد.

وی درباره ایده ساخت این مجموعه مستند گفت: من سال‌هاست در حوزه محیط زیست فعال هستم و طی مذاکراتی که با دامپزشکان داشتم متوجه تغییر و پیشرفت‌های عمده و تخصصی این حوزه که حتی گاهی نه برای اولین بار در ایران، بلکه در جهان صورت می‌گرفت شدم و برایم بسیار جذاب و تاثیرگذار بود و تصمیم گرفتم به این مساله بپردازم. از طرفی هم می‌خواستم مردم به یک آگاهی برسند که حتی صدمه‌ای کوچک به یک حیوان می‌تواند تا چه اندازه خطرناک باشد و برای بازگرداندن این حیوان به طبیعت چه زحمت و زمانی صرف می‌شود.

این مستندساز با اشاره به بازخوردهای این مجموعه مستند و احتمال بازپخش آن اظهار کرد: این برنامه بازخوردهای زیادی داشت و برای مردم بسیار جالب بود که در ایران هم در حوزه دامپزشکی چنین خدمات و امکاناتی وجود دارد، حتی یک دامپزشک بسیار از من تشکر کرد که برای اولین بار در ایران به شکلی تخصصی به بحث دامپزشکی و امداد و نجات حیوانات پرداخته می‌شود. این برنامه ساعت ۹ شب پخش می‌شد و هم‌زمان با سریال‌های تلویزیونی شبکه‌های دیگر بود ولی «پناه جان» به خوبی دیده شد و پیگیری‌های لازم را برای پخش مجدد سری اول همراه با سری دوم انجام خواهم داد.

جهانگیری که با مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» در جشنواره سینماحقیقت سال ۹۹ شرکت کرده‌ بود در توضیح درباره این مستند گفت: این مستند پژوهشی با موضوع سازمان تامین اجتماعی است که در بازه زمانی اقتصادی الان موضوع بسیار حساسی به حساب می‌آید و ما در این مستند توانستیم تنها به بخش کوچکی از مشکلات درونی این سازمان بپردازیم.

وی درباره اکران و پخش این مستند عنوان کرد: طی جلسه‌ای که در مرکز پژوهش سازمان تامین اجتماعی صورت گرفت این مستند در حضور عده‌ای از مدیران پخش شد که زیاد خوشایند مسئولان نبود و حتی برخی بر این باور بودند که به این مستند اجازه ساخت هم نباید داده می‌شد و به همین علت به جز اکران این مستند در جشنواره سینماحقیقت در پخش و اکران آن شبهه وجود دارد.

این فعال اجتماعی با اشاره به حضور خود با مستند «زیر این چتر باران می‌بارد» در جشنواره سینماحقیقت سال ۹۹ خاطرنشان کرد: با نارضایتی برخی از مسئولان از ساخت این مستند اجازه پخش از پلتفرم‌های زیر نظر صدا و سیما را نگرفتیم و این مستند تنها از پلتفرم‌های مستقل مانند هاشور پخش شد. به هر حال حتی اگر این فیلم نمایش داده نشود و این حرف‌ها به گوش مردم نرسد معضل‌ها وجود دارند مانند اعتراضی که از  سمت بازنشستگان اتفاق افتاد.

وی درباره کیفیت برگزاری جشنواره سینماحقیقت بیان کرد: اکران آنلاین مستندها تجربه خوبی بود که در سال‌های بعد هم می‌تواند اتفاق بیفتد اما به طور کل ما در حوزه حمایت از یک فیلم و اطلاع‌رسانی‌های مناسب در این حوزه بسیار ضعیف عمل می‌کنیم به طوریکه بسیاری از افراد، از من درباره پخش فیلم در جشنواره می‌پرسیدند و طرز استفاده از پلتفرم‌هایی مثل هاشور یا فیلیمو را هم نمی‌داتستند.

این تهیه‌کننده مستند در این باره ادامه داد: در جشنواره پوشش خبری و نقد بسیار ضعیف بود در صورتیکه با نقد و صحبت از یک فیلم است که آن فیلم دیده می‌شود. اطلاع‌رسانی ضعیفی که نه در تلویزیون و نه رسانه‌های دیگر انجام شد و تنها جوابشان به این مساله، اطلاع‌رسانی از طریق صفحه اینستاگرامشان بود که تنها افراد معدود و قشر خاصی مخاطب دارد. ما در مساله اطلاع‎‌رسانی و حمایت از یک فیلم به حدی ضعف داریم که من حتی در جشنواره «هنر زنده‌است» از پخش فیلم خودم هم با خبر نشدم و این جشنواره کاملا در سکوت و اطلاع‌رسانی در اینستاگرام برگزار شد.

جهانگیری در پایان با اشاره به ضعف حمایت مناسب از فیلم مستند خاطرنشان کرد: مستندی مانند «زیر این چتر باران می‌بارد» زمان پخش خاص خود را دارد و اگر در برهه زمانی اکنون که این معضل وجود دارد پخش نشود، دیگر تاثیری ندارد. تاکیدهای زیادی برای ساخت فیلم مستند صورت می‌گیرد اما هنگامی که نوبت به پخش، حمایت و تبلیغ از یک فیلم می‌رسد پشت آن را خالی می‌کنند و در جواب تلاش یک تهیه‌کننده برای حمایت از فیلمش می‌گویند «شما برو کار خودت را بکن!» در صورتیکه یکی از اصلی‌ترین وظایف یک تهیه‌کننده حمایت از فیلمش برای پخش و دیده شدن درست است. تا زمانی که جایگاه تهیه‌کننده مستند در این حوزه تعریف و افراد متخصص وارد این کار نشوند این مساله حل نخواهد شد.

الهه نظری‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است