معیار را به جای مبلغ فروش بر تعداد بلیت فروخته شده قرار دهیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۲
سعید خانی در گفتگو با صبا:

معیار را به جای مبلغ فروش بر تعداد بلیت فروخته شده قرار دهیم

تهیه‌کننده سینما و مدیر شرکت پخش خانه فیلم تاثیر افزایش قیمت بلیت سینماها و افزایش هزینه اشتراک پلتفرم‌ها را مورد بررسی قرار داد.

سعید خانی تهیه‌کننده سینما و مدیر شرکت پخش خانه فیلم در گفت‌وگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره افزایش قیمت بیلت‌های سینما گفت: قیمت بلیت‌های سینما بایستی متغیر باشد مثلا دانش‌آموزی که می‌خواهد ساعت ۲ ظهر روز شنبه به سینما برود، بایستی مبلغ کمتری پرداخت کند نسبت به کسی که درآمد بیشتری دارد و می‌خواهد ساعت ۱۰ شب پنج‌شنبه با خانواده‌اش به سینما برود.

وی ادامه داد: اینکه هنوز ما راه و شیوه گذشته را در فروش بلیت طی می‌کنیم و با یک قیمت مصوب همه فیلم‌ها را اکران می‌کنیم، اشتباه است و باعث ریزش مخاطبان سینما شده است. وقتی همه فقط به فکر زدن رکورد و اعلام فروش میلیاردی هستند، نمی‌شود انتظار داشت همه نوع مخاطب به سینما بیاید؛ در حالی که می‌توان به جای مبلغ فروش، معیار را بر تعداد بلیت فروخته شده قرار داد.

با ادامه این روند اندک مخاطب سینما را هم از دست می‌دهیم

خانی تصریح کرد: باید واقعیت را قبول کنیم که قشر کمی از مردم مخاطب سینما هستند و اگر همین قشر کم را با قیمت‌های گزاف و سیاست‌گذاری‌های غلط از دست بدهیم قطعا تا چند سال آینده به غیر از یک قشر خاص که به دلیل مسائل شغلی با سینما در ارتباط هستند، هیچ کس دیگر به سینما نمی‌رود.

وی تاکید کرد: وقتی از لحاظ محتوا ضعیف هستیم و هیچ نوع برنامه‌ریزی هم برای جذب مخاطب نداریم، قطعا آینده روشنی در انتظار سینما نخواهد بود.

مدیر شرکت پخش خانه فیلم با اشاره به تاثیر کرونا بر رکود در سینما عنوان کرد: کرونا امسال یا سال آینده به پایان می‌رسد، اما آیا برای اکران خوب فیلم‌ها در دوران پساکرونا هم برنامه‌ای داریم؟ سینما و فرهنگ به حال خود رها شده و هیچ سیاست‌گذاری برای حمایت از سبد فرهنگی مردم صورت نگرفته است. اینکه فقط بگوییم بلیت سینما گران است و مردم به همین دلیل به سینما نمی‌روند، نوعی گول زدن خودمان است که همه چیز را گردن گرانی بلیت بیاندازیم و از وظیفه‌ای که داریم شانه خالی کنیم.

وی اظهار کرد: ارزان‌ترین محصولات در ایران محصولات فرهنگی هستند که با توجه به گرانی‌های سر به فلک کشیده هنوز هم از قیمت مناسبی برای مخاطب برخوردارند، اما متاسفانه به قدری محتوای فیلم‌ها و سریال‌ها ضعیف و سیاست‌گذاری جذب مخاطب غلط است که مردم هیچ رغبتی برای دیدن فیلم‌ها در سینما ندارند.

محتوای جذاب مخاطب را برای پرداخت هزینه قانع می‌کند

این تهیه‌کننده سینما درباره پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم و وی‌اودی‌ها نیز بیان کرد: شرایط در پلتفرم‌های پخش آنلاین فیلم و وی‌اودی‌ها هم اینگونه است، مبلغ ۷۰ یا ۱۰۰ هزار تومان شاید مبلغ چندان زیادی برای یک خانواده پنج نفره نباشد، اما وقتی محتوای خوبی نداریم، کمتر کسی مایل است که این پول را بپردازد. با تمام رشدی که شبکه نمایش خانگی و وی‌اودی‌ها در این سال‌ها داشته‌اند، طبق آماری که تاکنون به دست آمده، تنها ۲درصد از مردم ایران از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند و اینکه صرفا بگوییم این مبلغ خیلی برای مخاطبان گزاف است، درست نیست،‌زیرا اگر محتوا جذابیت کافی را داشته باشد مخاطب قانع می‌شود که این هزینه را پرداخت کند تا بتواند به محتوای مورد علاقه‌اش دسترسی داشته باشد.

وی در ادامه درباره دانلودهای غیرقانونی گفت: در این زمینه باز هم فرهنگ و سینما مظلوم واقع شده، درباره دانلودهای غیرقانونی هم که سال‌هاست سینماگران اعتراض داشته‌اند و گفته‌اند تا موقعی که قانون کپی رایت در کشور رعایت نشود، اوضاع همین خواهد بود.

خانی تاکید کرد: با دانلود غیرقانونی سریال‌ها و فیلم‌ها قطعا سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده بیشترین ضرر را خواهند دید.

این سینماگر در پایان گفت: باید قبول کنیم عده‌ای در کشور مخاطب تلویزیون هستند،‌ عده‌ای شبکه‌های ماهواره‌ای را دنبال می‌کنند و عده‌ای هم هستند که به قدری تفریحات لوکس و لاکچری دارند که سینما و سریال‌ها و فیلم‌های شبکه نمایش خانگی دغدغه‌شان نیست. تنها یک قشر اندک باقی می‌مانند که به سینما علاقه‌مند هستند، اما با این سیاست‌گذاری‌های غلط آنها را هم از سینما و محصولات فرهنگی دور می‌کنیم.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است