انواع روش های کارآمد و قانونی برای طرح شکایت از کلاهبرداری اینترنتی | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۸

انواع روش های کارآمد و قانونی برای طرح شکایت از کلاهبرداری اینترنتی

ترفند های کلاهبرداران اینترنتی را بیشتر بشناسید

یه گزارش واحد بازرگانی صبا، کلاهبرداری اینترنتی واژه ای بسیار آشنا که یا خودمان بدان دچار شده ایم و یا راجع به آن در تلویزیون، فضاهای مجازی و سایت های مختلف اینترنتی شنیده ایم. اما واقعا می شود که شخصی از طریق اینترنت از ما کلاهبرداری نماید؟ بله همچین چیزی امکان پذیر است. کلاهبرداران اینترنتی ترفندهای متنوعی را جهت فریب افراد به کار می­گیرند. دسترسی به رمز دوم، دانستن نام شخص و … از جمله ابتدایی ترین روش هایی است که کلاهبرداران اینترنتی از آن جهت خالی کردن حساب مردم استفاده می کنند. در سال های اخیر آنقدر کلاهبرداری اینترنتی افزایش یافته است که پلیس فتا برنامه هایی برای شکایت از کلاهبرداری اینترنتی را از طریق تلویزیون، آموزش نوجوانان در مدارس متوسطه و دانشجویان در دانشگاه ها جهت آگاهی سازی جوانان برگزار کرده است زیرا بیشتر افراد در سنین پایین گرفتار این سایت ها می شوند. روزانه ده ها پرونده مبنی بر کلاهبرداری اینترنتی در دادسراهای جرایم رایانه­ای یا پلیس فتا تشکیل می­شود که موضوع کلاهبرداری همگی آن ها گرچه در ظاهر فرق دارد اما در اصل یکی است و ناشی از بی توجهی و ناآگاهی خود شخص اتفاق افتاده است. کلاهبرداری اینترنتی با روش های به ظاهر ساده انجام می گیرد. مثلا خانمی از یک کیف خوشش آمده و بخواهد به صورت اینترنتی آن کیف را خریداری نماید بدون آن که از معتبر بودن سایت فروش اطلاعی داشته باشد اقدام به وارد کردن اطلاعات شخصی خویش می نماید و شخص کلاهبردار تنها با دانستن اطلاعات اولیه به راحتی حساب بانکی وی را هک کرده و اقدام به خالی کردن حساب می نماید.

ذکر چند نمونه از انواع روش هایی که کلاهبرداران در سایت های اینترنتی جهت کلاهبرداری استفاده می کنند

حراج آنلاین: افرادی با تاسیس سایت های جعلی فروش کالا اقدام به فروش اینترنتی می کنند در مواقعی بر روی کالاهای خود حراج قرار می دهند و یک محدوده زمانی مثلا ۲۴ ساعته را تعیین می کنند. زمانی که خریداران متوجه شوند به سایت جهت فروش هجوم می آورند و آمار کلاهبرداری افزایش می یابد.

ارسال نامه اینترنتی: در این روش آدرس ایمیل اشخاص را هک کرده و با فرستادن ایمیل از وی دعوت به خرید از سایت آن ها می شود، فرد نیز فریب خورده و وارد سایت فروش شده و با وارد کردن اطلاعات راه را برای خالی کردن حسابش باز می کند.

آگهی تبلیغات: گاهی برای همه ما پیش می آید که در یک سایتی در حال پیدا کردن و یا مطالعه مطلب خاصی هستیم که آگهی های تبلیغات روی سایت ظاهر می شوند. ممکن است اکثر این آگهی ها دروغی باشد پس نباید به راحتی و بدون اطلاعات قبلی از صحت یک سایت وارد آن شوید و اقدام به خرید نمایید.

اقدامات قانونی مقابله با کلاهبرداری اینترنتی و روش های شکایت از آن

شکایت از کلاهبرداری اینترنتی از چه روش هایی امکان پذیر است؟

زمانی که شخص از طریق سایت­های تقلبی اینترنتی مورد کلاهبرداری واقع شد، می­تواند به سایت ارتباطات مردمی پلیس فتا مراجعه کند و شکایت نماید. راه دیگر شکایت از کلاهبرداری اینترنتی مراجعه به دادسراهای جرایم اینترنتی است. روال کار دادسراهای جرایم رایانه­ای این گونه است که پرونده شکایت شما را تشکیل و جهت تحقیقات بیشتر به پلیس فتا تحویل می­دهند.

شکایت از کلاهبرداران اینترنتی به چه صورتی انجام می شود؟

افرادی هستند که در بستر اینترنت و ایجاد سایت های فیک و نامعتبر و با اسامی خاصی اقدام به فروش اجناس می کنند، مردم نیز که گول ظاهر موجه این سایت ها را می خورند وارد سایت شده و چون حاوی اسامی خاصی از افراد است فریب خورده و به خرید اجناس سایت اقدام می کنند. پس از اینکه حساب شخص خالی شد و متوجه گردید که از چه طریقی بوده اقدام به شکایت از کلاهبرداران اینترنتی می­نماید.

چه مجازات هایی برای جرم کلاهبرداری اینترنتی و اشخاص کلاهبردار در نظر گرفته شده است؟

در قانون جرایم رایانه ای برای افرادی که کلاهبرداری اینترنتی انجام می دهند و شناسایی می­گردند مجازات یک الی ۳ سال زندان، برگرداندن مال به صاحبش و جریمه کلاهبردار به میزان مبلغ کلاهبرداری که انجام داده است در نظر گرفته شده است.

سخن پایانی

کلاهبرداران اینترنتی همیشه نیز از طریق سایت های نامعتبر و فروش اجناس غیر واقعی اقدام به کلاهبرداری نمی­نمایند بلکه ممکن است که واقعا اجناسشان واقعی باشد اما قیمتی را که برای آن در نظر گرفته­اند غیر واقعی باشد و جنس مورد نظر قیمتی نصف آنچه که گفته شده شایدم کم تر داشته باشد. در اینگونه مواقع شکایت کمی سخت تر می شود زیرا اجناس واقعی هستند و پس از خرید نیز به دست خریدار می رسند، اما چیزی که اینجا وجود دارد این است که خریدار مانند دنیای واقعی با میل و رغبت خودش جنس را خریداری و مبلغ را پرداخت نموده است و فریبی غیر مستقیم در کار نبوده است. در این حالت هم باید به پلیس فتا رفته و شکایت از کلاهبرداری اینترنتی خود را ثبت نمایید تا در اسرع وقت به این موضوع رسیدگی شود.

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است