چه کسی به مهران مدیری اجازه استفاده از حیوانات قاچاق را می‌هد/ از قوی سیاه تا ببر! | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۵
صبا بررسی کرد؛

چه کسی به مهران مدیری اجازه استفاده از حیوانات قاچاق را می‌هد/ از قوی سیاه تا ببر!

استفاده از حیوانات وحشی در قسمت اول سریال «دراکولا» انتقاداتی را از سوی حامیان محیط زیست برانگیخت.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، سریال «دراکولا» جدیدترین ساخته مهران مدیری که به عنوان فصل دوم «هیولا» شناخته می‌شود، روز گذشته پنجشنبه پنجم فروردین‌ماه از فیلیمو و نماوا پخش شد.

قسمت اول این سریال با موجی از انتقادها از سوی مخاطبان روبرو شد که عده‌ای از این منتقدان، حامیان محیط زیست و دوستداران حیوانات هستند.

قسمت اول «دراکولا» را می‌شد از پوستر پر زرق و برق و تجملاتی‌اش حدس زد؛ پوستری که در آن یک توله ببر زیر پای دو شخصیت سریال نشسته است؛ ببری که به وجود آن هیچ احتیاجی نیست و اگر نباشد سریال راه خود را طی می‌کند ولی استفاده از حیوانات به ویژه حیوانات وحشی و حتی در حال انقراض فقط به رواج نگهداری آنها به عنوان حیوان خانگی دامن می زند.

البته ماجرا فقط به حضور یک ببر در پوستر منتهی نمی‌شود و در روند داستان قسمت اول، حیوانات دیگری را مشاهده می‌کنیم، گویی سریال در باغ وحشی فیلمبرداری شده است که تعدادی انسان در آن جشن تولد گرفته‌اند!

حضور انواع حیوانات زینتی و تجاری همچون ببر، طاووس، کروکدیل، شاهین، لاما، قوی سیاه و… در این سریال برای نشان دادن تجملات و ثروت به اغراقی غیرقابل وصف تبدیل شده و به وضوح آزار آنان در میانه تصویربرداری مشاهده می‌شد. به راستی چگونه می‌توان ببری را میان انسان‌ها رها کرد و بدون آزار به غریزه حیوانی‌ و درندگی‌اش کنترلش کرد؟

البته باید تاکید کرد که این توله ببر نیز لنگ لنگان وارد صحنه می‌شود که نشان از نرمی استخوان او دارد و این مساله به دلیل جدا شدن زودهنگام آنان از مادر و تغذیه نامناسب‌شان توسط قاچاقچیان است.

مهران مدیری پیش از این نیز در سریال‌های مختلف از حضور حیوانات استفاده کرده و آن زمان هم با انتقادات حامیان محیط زیست همراه شده بود ولی به نظر می‌رسد این انتقادات راه به جایی نبرده و علاقه مدیری به حیوانات وحشی بیشتر هم شده است؛ حیواناتی که به وسیله قاچاق وارد کشور می‌شوند و این مساله به ترویج اسارت حیوانات صحه می‌گذارد.

البته گروه سازنده سریال «دراکولا» روز گذشته برای توجیه کار خود اعلام کردند: «حیوانات وحشی باید در زیستگاه طبیعی خود زندگی کنند. نگهداری از آن‌ها در خانه به هیچ عنوان مورد قبول و تایید تیم سازنده این سریال نیست. حیواناتی که در این سریال می‌بینید صرفا به دلیل داستان، بصورت موقت با مراقبت‌های ویژه و فقط به مدت ۳ روز در لوکیشن فیلمبرداری حضور داشته‌اند و پس از پایان فیلمبرداری به زیستگاه اصلی‌شان بازگردانده شده‌اند. نگهداری از حیوانات وحشی در خانه، انسانی نیست.»

حال باید پرسید این حیوانات از کجا آمده‌اند و به کجا بازگردانده می‌شود؟ زیستگاه ببر و زرافه و کروکدیل در ایران است؟ مجوز اینگونه فعالیت‌ها از کجا صادر شده است؟

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

یک نظر