چینش غلط فیلم‌ها باعث ضعف اکران نوروز است/ برای مخاطب ارزش قائل نیستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۳۳
مدیر پردیس آزادی در گفتگو با صبا:

چینش غلط فیلم‌ها باعث ضعف اکران نوروز است/ برای مخاطب ارزش قائل نیستند

سجاد نوروزی از بد‌اقبالی فیلم‌های نوروزی در سینما خبر داد و علت‌های آن را بررسی کرد.

سجاد نوروزی مدیر پردیس سینمایی آزادی در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، درباره وضعیت اکران نوروزی ۱۴۰۰ با پنج فیلم «لاله»، «خون شد»، «خورشید»، «هفته‌ای یک بار آدم باش» و «تک‌خال» گفت: اکران نوروزی امسال برخلاف پیش‌بینی‌ها و اتفاقاتی که در جشنواره ملی فیلم فجر افتاد، آنگونه که انتظار می‌رفت باعث سامان سینما نشد. در جشنواره ملی فیلم فجر از یک سوم ظرفیت سینماها استقبال شد ولی حال در اکران نوروزی، تنها پنج الی ۱۰ درصد از صندلی‌ها به جایگاه مخاطب تبدیل می‌شوند.

وی درباره علت استقبال مردم از جشنواره ملی فیلم فجر و استقبال نشدن از اکران نوروزی بیان کرد: به نظر من در جشنواره ملی فیلم فجر، فیلم‌هایی متناسب با ذائقه مخاطب ایرانی وجود داشت ولی درحال حاضر با تمام تفاوت‌های پیش آمده در نگاه مخاطب و سال کرونایی که پشت سر گذاشتیم، قطعا ذائقه مخاطب پذیرای تولیدات دیگری است که در اکران نوروز امسال اتفاق نیفتاده است.

نوروزی در پاسخ به اینکه فکر می‌کند چه نوع فیلم‌هایی برای اکران نوروزی مناسب هستند، اظهار کرد: تولیدات جدی‌تری که هم از لحاظ پروداکشن، هم از نظر کارگردانی و هم از نظر بازیگری استانداردهای مشخصی را دارا باشند. برای نمونه می توانم به فیلم‌های «روز صفر»، «درخت گردو» یا «بی‌ همه چیز» و «انفرادی» اشاره کنم.

مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره تغییر نگاه مخاطبان توضیح داد: اکران فیلم‌هایی با پروداکشنی قوی‌تر در نوروز نداشتیم و دقیقا نشان داد دوره‌ای که بگوییم هر فیلمی که اکران می‌شود مردم در سینما می‌بینند به پایان رسیده است. امری که بارقه‌های آن در سال ۹۸ آغاز شده بود؛ مردم به گزینش کیفی و حرفه‌ای برای دیدن فیلم دست می‌زدند، دقیقا مثل اتفاقی که در اکران نوروزی امسال افتاده است.

وی ادامه داد: نمی‌خواهم برخی از این فیلم‌ها را داوری ارزشی کنم و بگویم کیفیت دارند یا خیر، بلکه می‌خواهم بگویم برای فصلی مثل اکران نوروز مناسب نیستند. ما به فیلم‌های متفاوتی برای این فصل نیاز داریم. چند برهه زمانی خاص وجود دارد که فیلم‌های خاصی را می‌طلبند مثل اکران عید نوروز، اکران عید فطر، اکران تابستانی و… که چارچوب اکران باید متناسب با آن‌ها چیده شود ولی متاسفانه این اتفاق در اکران نوروزی امسال نیفتاد.

افزایش قیمت بلیت بر تعداد مخاطب تاثیرگذار نیست

نوروزی در پاسخ به اینکه فکر می‌کند افزایش قیمت بلیت در استقبال مخاطب تاثیر داشته است یا خیر، خاطرنشان کرد: به نظر من قیمت بلیت روی استقبال مخاطب تاثیرگذار نبوده است. در حال حاضر قیمت بلیت سینما، قیمت یک چیپس یا پفک است. اگر سینما فیلم خوبی داشته باشد که در زمان مناسبی اکران شود، مخاطب با همین قیمت بلیت هم آن را حمایت می‌کند.

این سینمادار با اشاره به بی توجهی به مخاطب در سینمای ایران، بیان کرد: شما نمی‌توانید فروشگاه شیکی داشته باشید اما این فروشگاه جنسش جور نباشد. جنس فیلم‌های اکران نوروزی در این برهه زمانی نامناسب است. متولیان سینما چه در بخش خصوصی و چه در بخش رسمی باید به ذائقه مخاطب احترام بگذارند، چیزی که من بسیار کمرنگ می‌بینم و به نظر می‌رسد چیزی که در سینمای ما اهمیتی ندارد، مخاطب است.

وی درباره نمایش فیلم‌های «یدو» و «تک تیرانداز» در تلویزیون تاکید کرد: وقتی که پخش اول ۲ فیلم با پروانه نمایش سینمایی از تلویزیون آغاز می‌شود یعنی مخاطب سینما اهمیتی ندارد و ارزش خود را از دست داده است.

نوروزی درباره راه‌حل مشکل بد اقبالی مخاطب به سینما تصریح کرد: در این شرایط باید کاری کرد که مردم عادت سینما رفتن را ترک نکنند. مردم برای فیلمی لوباجت که روی پرده است و می‌توانند آن را در خانه هم ببینند، به سینما نمی‌آیند. مخاطب ماهانه حق اشتراکی را به پلتفرم‌های خصوصی پرداخت می‌کند که انبوهی فیلم در آن پلتفرم وجود دارد و بلاخره روزی فیلم‌های روی پرده هم به آن‌ها اضافه می‌شوند پس چرا به سینما بیاید و نیم ساعت به دنبال جای پارک بگردد؟ چرا باید بلیتی تهیه کند و در نهایت با ماسک در سالن بنشیند که فیلمی لوباجت ببیند؟

مدیر پردیس سینمایی آزادی درباره علت‌ بی رونقی سینما مطرح کرد: اگر بخواهیم چند علت را برای بی رونقی سینما در روزهای اکران نوروزی درنظر بگیریم، یکی تبلیغ نشدن فیلم‌هاست، یکی آگاهی نداشتن مردم درباره باز بودن سینماها، دیگری وضعیت چینش فیلم‌ها، وضعیت کرونا و در آخر سهل‌گیری و بی‌اعتنایی نهادهای صنفی و رسمی نسبت به اهمیت اکران است که نتیجه‌ای جز وضعیت امروز سینما به بار نمی‌آورد.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش به قیاس سینمای ایران و کشورهای هم‌جوار پرداخت و گفت: ما به عنوان یک نظام، چارچوب‌های فرهنگی را در ماهیت این نظام، انقلاب و قانون اساسی متصوریم که بخشی از این چارچوب در سینما متبلور می‌شود. سینمای ایران در کشورهای منطقه و خاورمیانه یک ارزش متمایز و نسبی برای کشور ماست به واسطه آنکه حضور بین‌المللی داریم، حال با همه معایب و ایرادهایی که سینما دارد باز در مقایسه با دیگر کشورهای هم‌جوار، برای ما یک وضعیت نسبی است.

این سینمادار در پایان درباره پخش نشدن تیزرهای فیلم‌های سینمایی در تلویزیون بیان کرد: علت بی مهری تلویزیون و پخش نکردن تیزرهای سینمایی را متوجه نمی‌شوم. اگر قرار است که صداوسیما در خدمت منافع انقلاب اسلامی و ساختار فرهنگی آن باشد، دلیل این بی مهری چیست؟ چیزی که مشخص است، این است که سینما درحال حاضر از جانب برخی افراد طماع در بخش خصوصی و یک سری افراد ناکارآمد در بخش غیرخصوصی محاصره شده و نتیجه اش چیزی‌ست که می‌بینید.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است