«تلخک و قندک» بعد از ۱۰ ماه توقیف روی صحنه می‌رود/ وعده‌های توخالی دولت

محمدشایان طهماسب‌پور کارگردان نمایش «تلخک و قندک» که قرار بود نمایش خود را از هفت فروردین روی صحنه «تئاتر شهرزاد» ببرد و با تغییر رنگ کرونایی تهران به نارنجی بعد از یک روز این اجرا تعطیل شد در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره این نمایش توضیح داد: «تلخک و قندک» یک نمایش کمدی به نویسندگی داوود فتحعلی بیگی است که قرار بود از هفت فروردین به مناسبت روز جهانی تئاتر تا 27 فروردین روی صحنه برود که بعد از یک روز اجرا تعطیل شد و با تغییر گروه مشاغل تئاتر از گروه سه به دو مجدد از یکشنبه 15 فروردین به مدت 18 شب روی صحنه «تئاتر شهرزاد» می‌رود.

وی درباره داستان این نمایش توضیح داد: این نمایش داستان شهری است که هر سال حاکم خود را با نشستن کبوتری بر شانه یکی از اهالی شهر انتخاب می‌کند. «تلخک و قندک» دو رهگذر این شهر هستند که کبوتر به طور اتفاقی روی شانه یکی از آن‌ها می‌نشیند و آن فرد به عنوان پادشاه وارد دربار می‌شود و در آن جا پی می‌برد که این حاکم یک ساله هیچ‌کاره است و تمام آن سرزمین به دست درباریان پشت پرده اداره و به نام این حاکم یک ساله تمام می‌شود.

این هنرمند با اشاره به مجوز نگرفتن 20 ساله این نمایش بیان کرد: این نمایش را داوود فتحعلی بیگی در سال 63 نوشته‌است که در آن زمان هم این نمایش مجوز چاپ نمی‌گیرد و  در سال 80 بعد از بازنویسی، داوود فتحعلی بیگی موفق به بردن این نمایش روی صحنه می‌شود و بعد از آن هم توسط تیم ما، بعد از 10 ماه توقیف بودن و بازبینی روی صحنه نمایش می‌‌رود.

طهماسب‌پور در بخشی دیگر از صحبت‌هایش درباره تاثیر کرونا بر تئاتر افزود: در این نمایش 50 بازیگر به روی صحنه می‌‌روند و هزینه دکور و لباس هم، همان هزینه قبل از شیوع ویروس کروناست با این تفاوت که در شرایط کرونایی 50 درصد از تعداد تماشاچی‌های نمایش کم می‌شود. دولت در این زمینه وعده کمک داده بود که تا الان به آن عمل نکرده‌است.

کارگردان «تلخک و قندک» درباره حمایت دولت و تحقق وعده‌هایش در زمینه تئاتر اظهار کرد: هیچ حمایتی از طرف دولت صورت نمی‌گیرد. تمام وعده‌هایی که تا به امروز از طرف دولت داده‌ شده جز یک ادعا چیز دیگری نبوده‌است. من حتی  از دفتر محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهور، نامه دریافت کمک هزینه داشتم که پس از 60 روز دوندگی، پاسخ من از رییس بودجه وزارت  فرهنگ و ارشاد اسلامی، این بود که از این نامه‌ها زیاد صادر می‌شود و قرار نیست ما به همه آن‌ها عمل کنیم.

وی در پایان عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود، تئاتر در این کشور روز به روز ضعیف‌تر می‌شود و تنها با جوانان علاقه‌مندی که میدان را خالی نمی‌کنند سرپاست.

الهه نظری‌زاده

انتهای پیام/