«۱۰۰۰۰ هزار سال هنر» به فارسی ترجمه شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۴

«۱۰۰۰۰ هزار سال هنر» به فارسی ترجمه شد

کتاب «10000 هزار سال هنر» اثری از گروه انتشاراتی فایدن با ترجمه گلناز صالح‌کریمی و منیره پنج‌تنی توسط انتشارات سپاس به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری صبا، کتاب «۱۰۰۰۰ سال هنر» اثری از گروه انتشاراتی فایدن با ترجمه گلناز صالح‌کریمی و منیره پنج‌تنی در ۶۳۸ صفحه از سوی انتشارات سپاس منتشر شد.

«۱۰۰۰۰ هزار سال هنر»، کاری از گروه انتشاراتی فایدون مجموعه‌ای از پانصد اثر هنری متعلق به فرهنگ‌ها و تمدن‌های مختلف در طول تاریخ است که به ترتیب زمان گردآمده‌اند. نخستین اثر این مجموعه به حدود ده هزار قبل از میلاد باز‌می‌گردد و آخرین اثر، اثری‌ست نیمه‌تمام.

در این کتاب هر اثر یک صفحه تمام را به خود اختصاص داده است که در آن تصویری از اثر و متنی در توصیف خصوصیاتِ سبکی، اهمیت تاریخی و زمینه اجتماعی و گاه اقتصادی و همچنین شیوه خلق اثر و درباره هنرمند آمده است. کادری نیز به منزله شناسنامه در هر صفحه وجود دارد که در آن نام کنونی کشوری که اثر در آن‌جا خلق شده است، نام اثر و هنرمند، اندازه، جنس و مواد به‌کار رفته، فرهنگ یا تمدن حاکم در زمان ساخت اثر، سبک اثر، تاریخ خلق و محل نگهداری کنونی آن نوشته شده است.

در پایانِ کتاب واژه‌نامه‌ای فراهم آمده که در آن بسیاری از تکنیک‌ها شرح داده شده‌اند و در خصوص بسیاری از فرهنگ‌ها و تمدن‌ها اطلاعات مختصری ارایه شده است. پس از آن نمایه دو زبانه فارسی- انگلیسی آمده است که تمام نام‌های خاص این کتاب، اعم از نام هنرمندان، اثرها، سبک‌ها، مکان‌ها و دوره‌ها در آن با شماره صفحه ذکر شده‌اند. از این نمایه می‌توان همچون فهرست استفاده کرد و با جست‌وجو کردن نام اثر یا هنرمند یا اطلاعات دیگری از این دست، شماره صفحه آن را پیدا کرد.

کتاب «۱۰۰۰۰ هزار سال هنر» (سال انتشار-۱۳۹۹) در اصل، نسخه کوچک‌شده کتاب «۳۰۰۰۰ سال هنر» (سال انتشار- ۱۳۹۶) است. انتشارات انگلیسی فایدن هر دو کتاب را منتشر کرده است و کارگاه نشر و گرافیک سپاس با همکاری انتشارات کتاب‌سرای نیک هر دو اثر را با ترجمه گلناز صالح‌کریمی و منیره پنج‌تنی منتشر کرده است.

تفاوت این دو کتاب در این است که نویسندگان در کتاب «ده هزار سال هنر» تغییرهایی مانند اضافه کردن تاریخ فوت هنرمندانی که در فاصله چاپ «۳۰۰۰۰ سال هنر» تا «۱۰۰۰۰ هزار سال هنر» از دنیا رفته‌اند در آن اعمال کرده‌اند، یا درباره بعضی آثار که تاریخ ساخت آن‌ها دقیق نبود و در بازه‌ای زمانی تخمین زده می‌شد، تاریخ دیگری را در این کتاب در همان بازه انتخاب کرده‌اند، یا اگر اثری در مرزهای جغرافیایی مورد مناقشه در کشور خلق شده بود، در این کتاب نام کشوری را آورده‌اند که که در «سی هزار سال هنر» نام آن نیامده بود. همچنین باید اضافه کرد که در «سی هزار سال هنر»، هزار اثر هنری و در «ده هزار سال هنر» پانصد اثر آمده و «سی هزار سال هنر» در انتهای کتاب مشتمل بر خطِ زمانیِ مصور، کاغذ گلاسه و قطع خشتی و گاه متن مفصل‌تری است.

کتاب «۱۰۰۰۰هزار سال هنر» در اسفند ۱۳۹۹ از سوی انتشارات کارگاه نشر و گرافیک سپاس منتشر شده و در اختیار علاقمندان و هنر دوستان قرار گرفته است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است