«گوزن در بوران شدید» حاصل یک بازه ۳ ساله است/ استقبال از شعر سپید در ۲ دهه اخیر | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۱۶
آرش شفاعی در گفتگو با صبا:

«گوزن در بوران شدید» حاصل یک بازه ۳ ساله است/ استقبال از شعر سپید در ۲ دهه اخیر

آرش شفاعی که به تازگی مجموعه شعر خود با نام «گوزن در بوران شدید» را منتشر کرده ‌است درباره این مجموعه شعر و قالب شعر سپید توضیحاتی ارائه داد.

 

آرش شفاعی شاعر و‌ روزنامه‌نگار که به تازگی آخرین مجموعه شعرخود با نام «گوزن در بوران شدید» را منتشر کرده‌است در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا درباره این مجموعه شعر گفت: «گوزن در بوران شدید» یک مجموعه شعر سپید است که بعد از سه سال فاصله با انتشار مجموعه شعر قبلی‌ام در انتشارات «نگاه» به چاپ رسیده ‌است.

وی درباره نحوه گردآوری این اشعار در قالب یک مجموعه توضیح داد: اشعار حول محور یک‌ موضوع خاص و مشترک نیستند بلکه این کتاب حاصل مجموعه اشعاری است که در یک بازه زمانی سه ساله در قالب شعر سپید سروده‌ام اما بین بعضی از اشعار هم موضوعات پررنگ‌تری وجود دارد که بعضی از اشعار بسیار کوتاه و بعضی هم بلندتر هستند.

این شاعر با اشاره به جایگاه و استقبال از شعر سپید بیان کرد: از دهه ۸۰ به بعد استقبال از قالب شعری سپید در کشور ما بسیار بیشتر و متفاوت‌تر شده‌ است و‌ بر خلاف گذشته که یک شاعر تنها با سرودن شعر کلاسیک مورد توجه مخاطبان قرار می‌گرفت امروزه شاعرانی داریم که تنها در قالب شعر سپید کار می‌کنند و بسیار مورد توجه هستند‌ و این استقبال چشمگیر از شعر سپید نسبت به دو دهه گذشته به دلایلی چون تغییر در وضعیت تحصیلات، شهرنشینی و تغییر در سلیقه مخاطبان صورت گرفته‌است‌.


شفاعی با اشاره به طبع‌آزمایی‌اش در قالب شعر سپید افزود: من بیشتر به غزلسرایی معروف هستم اما پیش از این هم مجموعه اشعاری مانند «جمعه، خیابان ولیعصر»، «در حد مرگ» و «ترافیک فرشته» را در قالب شعر سپید داشته‌ام، به طور کل برای من که در قالب‌های مختلف شعر سروده‌ام علاقه و توجه به یک قالب شعری وجود ندارد اما در قالب شعر سپید آزادی عمل و فضای بیشتری برای تصویرسازی، بیان حرف‌ها و اندیشه‌ها وجود دارد.
این هنرمند در پایان با اشاره به تاثیرپذیری از شاعران دهه‌ و سده‌های گذشته توضیح داد: من تقریبا از تمام شاعران شعر خوانده‌ام و تاثیر پذیرفته‌ام اما بیشترین تاثیر را از چند شاعر معاصر یعنی مهدی اخوان‌ثالث، احمد شاملو و فروغ فرخزاد گرفته‌ام. به طور کل شاعری خاص که تاثیر شدیدی روی من بگذارد وجود ندارد و تاثیرپذیری مشهودی در اشعارم نیست بلکه شاید این تاثیر در لایه‌های دوم و سوم اشعار دیده‌ شود.

الهه نظری‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است