تحلیل گفتمان انتقادی سیاست‏‌های ارتباطی رسانه‏‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۳

تحلیل گفتمان انتقادی سیاست‏‌های ارتباطی رسانه‏‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۳۹۶

کتاب «تحلیل گفتمان انتقادی سیاست‏‌های ارتباطی رسانه‏‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶» نوشته معصومه اسمعیل‌نژاد در سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش صبا به نقل از ایگاه خبری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، نسخه الکترونیک گزارش پژوهش «تحلیل گفتمان انتقادی سیاست‏‌های ارتباطی رسانه‏‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶» نوشته معصومه اسمعیل‌نژاد روی سایت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات قرار گرفت.

این پژوهش به دنبال تحلیل گفتمان سیاست‏‌های ارتباطی رسانه‏‌های منتخب در بازنمایی اخبار انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۳۹۶ است.

هدف اصلی این پژوهش، شناسایی عناصر و روابط درونی سیاست‌‏های ارتباطی رسانه‏‌های سنتی و مدرن در این انتخابات است. هم‌چنین از خلال این هدف، اهداف دیگری چون ویژگی‏‌های رسانه‏‌های سنتی و مدرن در سیاست‏‌های ارتباطی رسانه‏‌ها، بررسی قابلیت و پتانسیل‌‏های رسانه‌‏های سنتی و مدرن، سرعت رسانه‌‏ها در تولید متن و بازنمایی آن‌ها در رسانه‏‌ها و بررسی چگونگی قطبی‏‌بندی یا غیرسازی و تبدیل جامعه به خودی و غیرخودی جناحی در رسانه‌‏ها دنبال می‌شود.

به این منظور، در این پژوهش روزنامه «وطن امروز» از جناح اصول‌گرا و روزنامه «اعتماد» از جناح اصلاح‏‌طلب، «بخش خبری ساعت ۲۱» شبکه یک از صداوسیما، برنامه‌‏های خبری و انتخاباتی «بی‌‏بی‏‌سی فارسی»، تلگرام از شبکه‏‌های اجتماعی فعال در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ و کانال تلگرامی فارس پلاس حامی اصول‌گرایان و کانال تلگرامی اصلاحات پرس حامی اصلاح‏‌طلبان، انتخاب و بررسی شده است.

براساس یافته‏‌های این پژوهش، سیاست‏‌های ارتباطی به سه دسته زیرساختی مانند فلسفه وجودی رسانه، عملکردی مانند تکنیک‏‌های مورد استفاده در رسانه و سیاست‌‏های ارتباطی تصویرساز مانند طراحی دکور، چیدمان، رنگ تقسیم شده است.

هم‌چنین در تدوین و اجرای سیاست‌‏های ارتباطی، پژوهشگر قایل به دو دسته بزرگ رسانه‏‌های بزرگ استراتژیک مانند صداوسیما و رسانه‏‌های کوچک و چابک مانند کانال تلگرامی شده است و نتیجه می‌گیرد که قدرت عمل، تاثیرگذاری و برقراری ارتباط در رسانه‌‏های کوچک و چابک بیشتر و بهتر از رسانه‌‏های بزرگ و بروکراتیک است.

در این پژوهش عصر فعلی، عصر مدیوکراسی (دموکراسی یا مدیوم‌های رسانه‌ای) نامیده شده است که در آن رسانه‏‌ها در دنیایی بدون مرز، فارغ از حصار زمان و زبان و البته در جهت منافع خود و وابستگان مالی خود، دموکراسی را پیاده می‌‏کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است