ریشه‌شناسی نوروز در رادیو فرهنگ/ پخش «چهارباغ» ادامه دارد | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۶

ریشه‌شناسی نوروز در رادیو فرهنگ/ پخش «چهارباغ» ادامه دارد

رادیو فرهنگ نوروز 1400 برنامه‌هایی با محوریت سبک زندگی و ریشه‌شناسی نوروز و آداب و رسوم نوروزی در شهرهای مختلف را تقدیم شنوندگان می‌کند.
به گزارش صبا، میثم کطائیان مدیر پخش و نظارت شبکه رادیویی فرهنگ از ویژه برنامه‌های پخش این شبکه در سال نو خبر داد و گفت: برنامه «نوروز نامه» یکی از برنامه‌هایی است که با حال و هوای نوروزی از ساعت ۱۲:۳۰ و با محوریت خاطره‌گویی از عیدهای نوروز گذشته و آداب و رسوم نوروزی در قالب نمایش و به مدت پنج دقیقه پخش می‌شود. نویسندگی این برنامه را آنا فرزین انجام داده و شیرین سپه راد و آرمان غفاریان بازیگران آن هستند.
وی ادامه داد: این برنامه که با موسیقی‌هایی شاد و متنوع، از پخش رادیو فرهنگ روی آنتن می‌رود به سنت‌ها و باورها و آداب و رسوم نوروزی با عناوینی چون سبزی پلو ماهی شب عید، خانه تکانی دل‌ها، تخم مرغ رنگی رویاها، آجیل عید و سمنوپزون و سیزده بدر و خریدها شب عید پخش می‌شود.
مدیر پخش و نظارت شبکه رادیویی فرهنگ از پخش بسته‌های صوتی با محوریت سبک زندگی در  برنامه «چهارباغ» که هر شب به مدت ۹۰ دقیقه ساعت ۱۲شب به صورت زنده از شبکه فرهنگ تقدیم مخاطبان می‌شود خبر داد و تصریح کرد: در ایام نوروز با حال و هوایی نوروزی، برنامه «چهارباغ» همچنان گشت و گذاری در گلستان شعر و ادب و موسیقی  دارد تا با نغمه‌هایی روح نواز، شادی بخش محفل شنوندگان این جمع ادبی بر روی اواج رادیویی به گستره همه مخاطبان برنامه باشد.
وی درباره محتوای بسته‌های صوتی برنامه «چهارباغ» بیان کرد: این بخش به سبک زندگی و چگونگی زیست امروز با رویکرد سفر به گذشته می‌پردازد و به شکل برگ‌هایی از مجله‌ای رادیویی درباره بازی‌های مرسوم در گذشته و استفاده مناسب از فضای مجازی و … در قالب نمایش‌های پنج دقیقه شاخص‌های زندگی گذشته و امروز را تبیین می‌شود.
کطائیان به برنامه دیگر درباره رسوم نوروزی در این شبکه رادیویی اشاره کرد و اظهار کرد: برنامه «نوروز در گذر زمان» ساعت ۷:۴۵ هرروز به موضوع نوروز از گذشته تا امروز می‌پردازد و در این برنامه علاوه بر توضیح درباره تاریخچه و ریشه‌های نوروز به آداب و رسوم و آیین‌های نوروزی و فصل نو در شهرها و استان های مختلف کشور و برنامه‌هایی همچون شاهنامه خوانی و نقالی‌ها و… اشاره می‌شود، این برنامه ۱۰ دقیقه تلاش فاطمه ترسا به عنوان گوینده و تهیه‌کننده است.
مدیر پخش و نظارت رادیو فرهنگ با بیان اینکه برنامه «ایران، جغرافیای مهربانی» نیز در نوروز همچنان در فواصل برنامه‌ها پخش می‌شود توضیح داد: این برنامه از سال گذشته در راستای منویات مقام معظم رهبری و لبیک به کمک مومنانه آغاز شد و در اسفندماه نیز نخستین جشنواره ملی آن با تجلیل از ۳۰ نیکوکار اثر گذار در کشور و اهدای نشان نیکوکاری به آن‌ها در سبزوار برگزار شد. این برنامه با محتوای فرهنگی- اجتماعی، از مسولیت‌های فردی و اجتماعی در رفع موانع و مشکلات شهروندی می‌گوید و با ارایه راهکارهایی مناسب از سوی کارشناسان و جامعه شناسانِ متعهد و دلسوز، به فرهنگ سازیِ جامعه در راستای بهبود کیفیت زندگی می‌پردازد. همچنین معرفی خیریه‌ها و گروه‌های جهادی و پیگیری مشکلات مناطق مخالف از جمله اهداف و بخش‌های مهم در این برنامه است.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است