مهاجرت به ایران از زبان قزاق‌ها/ «وت باسی» را سحرخیزان ببینند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۱۷

مهاجرت به ایران از زبان قزاق‌ها/ «وت باسی» را سحرخیزان ببینند

مستند «وت باسی» با موضوع روایتی از بازماندگان قوم قزاق در ایران شنبه 30 اسفندماه از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. 
به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، مهاجرت قزاق‌ها از سرزمین خود به ایران در سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۵ به‌ دلیل فشار استالین آغاز شد. در آن سال‌ها تعداد بسیاری از قزاق‌ها از منطقه سیاهکوه (منقشلاق) در جنوب‌غربی قزاقستان در حاشیه دریای خزر از مرزهای شمالی ایران و با گذشتن از ترکمنستان و مواجهه با عشایر ترکمن که گاه منجر به درگیری می‌شد، وارد خاک ایران شدند. آن‌ها بیشتر در سه شهر گرگان، گنبد و بندر ترکمن ساکن شدند و در هرسه شهر محل اصلی اقامت آن‌ها قزاق ‌محله نام دارد و هم‌اکنون بیش از ۱۵ هزار نفر قزاق در ایران زندگی ‌می‌کنند.
«وت باسی» در زبان قزاقی به معنای بزرگ خاندان است و در این مستند از زاویه دید ۲ نفر از بزرگان قوم قزاق در ایران به آداب و رسوم و سنت‌های مختلف این قوم پرداخته شده است.
قزاق‌ محله را همه در گرگان می‌شناسند. محله‌ای که در مرکز شهر قرار گرفته و اهالی‌اش زردپوست هستند و چشمانی بادامی دارند و با گذشت ۹۰ سال سکونت در شهرهای بندر ترکمن، گنبد کاووس و گرگان همچنان از لباس‌های بومی قزاقی استفاده می‌کنند.
مستند مردم نگارانه «وت باسی» در قالب یک مستند نیمه بلند به نویسندگی و کارگردانی مهسا طاهری و تهیه‌کنندگی عطا پناهی تولید شده در خانه مستند و محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که شنبه ۳۰ اسفندماه ساعت هفت صبح از شبکه پنج سیما پخش می‌شود.
انتهای پیام/

یک نظر