دستمان روی پای خودمان و توکلمان به خدا بود/ گسترش فضای تماشاخانه «اهورا» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۰
نادر نادرپور در گفتگو با صبا:

دستمان روی پای خودمان و توکلمان به خدا بود/ گسترش فضای تماشاخانه «اهورا»

نادر نادرپور درباره مشکلات حوزه فرهنگ و هنر در سال 99 با وجود ویروس کرونا و رویکردهای تماشاخانه «اهورا» در سال جدید توضیح داد.

نادر نادرپور نویسنده و کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا با اشاره به اینکه انجام کار فرهنگی و هنری در این سرزمین بسیار ارزشمند اما سخت است درباره مشکلاتی که در عرصه تئاتر با وجود کرونا چند برابر شد، بیان کرد: ما در برهه‌ای از زمان زندگی می‌کنیم که با حجم‌ تبلیغات و فرهنگ‌های مختلف روبه رو هستیم و ما هنرمندان قصد داریم تولیدات فرهنگی و خوراک ذهنی برای مردم خود ایجاد کنیم اما متاسفانه از طرف هیچ ارگان و سیستمی حمایت نمی‌شویم‌ و به طبع انتظار ما این است که وقتی یک مکان فرهنگی و هنری احداث می‌شود از سوی مراکزی مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران و… حمایت شود ولی قطعا در سال گذشته این‌طور نبود و بجز تنها مبلغ پنج میلیون‌ تومان که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی یک سال به ما کمک کرد چیزی ندیدیم. در نتیجه کار فرهنگی و هنری در سال گذشته با شیوع ویروس کرونا کاری بسیار سخت و پیچیده بود.

مدیر تماشاخانه تازه تاسیس «اهورا» افزود: پایه و ستون جامعه در روند رشد خود به فرهنگ‌ و فرهنگسازی نیاز دارد. ‌ما هم مطیع قوانین و ساختارهای کلی نظام هستیم و متقابلا انتظار داریم‌ که به ما توجه شود. اگر این توجه‌ها به حوزه تئاتر صورت می‌گرفت تماشاخانه‌ خصوصی‌ای مثل «تئاتر مستقل تهران» سال گذشته تعطیل نمی‌شد. حمایت‌ها از هنرمندان بسیار کم ‌است و مبلغی که به عنوان کمک هزینه پرداخت می‌شود دردی از ما دوا نمی‌‌کند. حتی هنرمندانی داریم که از راه تئاتر ریالی دریافت نمی‌کنند اما به دلیل عشقی که دارند همچنان ادامه می‌دهند.

این هنرمند درباره تاسیس تماشاخانه «اهورا» در سال ۹۹ گفت: بنده سال پیش تمام هزینه‌ام را در تماشاخانه «اهورا» سرمایه‌گذاری کردم. درست است که اوضاع بد شد اما قرار نبود که چنین تنها بمانیم. قرار نبود برای یک وام ‌صد میلیون تومانی شرایطی بگذارند که عطای آن‌ را به لقایش ببخشیم. اما اینها به معنی یاس و ناامیدی ما نیست. من‌ در این فضا بزرگ شده‌ام و قطعا در سال جدید امیدوارانه با انگیره بیشتر ادامه می‌دهم. دست‌هایمان روی زانوی خودمان و توکلمان به خدا است.

نادرپور با بیان اینکه آرزویش در سال جدید واکسینه شدن تمام مردم است، ادامه داد: واکسیناسیون عمومی باید در اولویت مسئولان باشد تا تمام ‌مردم از خطر این ویروس در امان باشند. مگر ما چقدر زنده خواهیم ‌بود که این اندک روزها را با استرس ابتلا به کرونا بگذرانیم. امیدوارم‌ مردم دوباره با شادی و خوشحالی و سلامت به زندگی بازگردند.

مدیر تماشاخانه «اهورا» درباره رویکردهای خود در سال ۱۴۰۰ عنوان کرد: از نظر هزینه‌ای تماشاخانه را در یک شرایط مطلوبی قرار داده‌ام که هنرمندان بتوانند کارهایشان را اجرا کنند اما با توجه به چند اجرای گذشته و تجربه‌ای که به دست آورده‌ام در سال جدید قصد دارم تمام آثاری که قرار است در تماشاخانه «اهورا» اجرا شوند حتما توسط افرادی مورد ارزیابی قرار بگیرد و کارهایی را که به لحاظ فرم، محتوا و اجرا قوی هستند می‌پذیریم. به لحاظ مالی شرایط خوبی برای گروه‌های هنری فراهم ‌کرده‌ایم و در مقابل انتظار داریم نمایش‌های خوب و درخور توجه مخاطبان روی صحنه بروند.

وی ادامه داد: همچنین سالن انتظار تماشاخانه را تبدیل به یک نمایشگاه دائمی خواهیم کرد که پذیرای نقاشی و عکس هنرمندان باشد و سه فضای جدید برای پلاتو و تمرین گروه‌های نمایشی اضافه خواهیم ‌کرد. به طور کلی سعی در گسترش فضا داریم‌.

نادرپور در پایان از مخاطبان دعوت کرد تا در ایام نوروز به تماشای نمایش «سیاه و سلطان» در تماشاخانه «اهورا» بیایند و خاطرنشان کرد: ما در ایام نوروز بیکار ننشسته‌ایم و یک‌ نمایش مناسبتی به نام «سیاه و سلطان» برای عید نوروز داریم. این ‌نمایش از پنج فروردین اجرا خواهد رفت که یک نمایش آیینی سنتی هست. تلاش کردم فرهنگ نوروزی را با دعوت و حمایت از این‌نمایش حفظ کنم. تماشاخانه‌های تئاتر برای مخاطبان هیچ خطری ندارند و تمام پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود. فاصله صندلی‌ها و گردش هوا در سالن رعایت شده است و فضای ایمنی وجود دارد و مخاطبان می‌توانند با خیال آسوده در ایام نوروز به تماشای تئاتر بیایند.

نمایش «سیاه و سلطان» از ۵ تا ۲۰ فروردین از ساعت ۱۷:۳۰ در تماشاخانه «اهورا» روی صحنه می‌رود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است