نگاهمان برای ساخت مستند را مساله محور کنیم/ دغدغه همیشگی ساخت مستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۱
معاون سیما در  نشست با مستندسازان رسانه ملی مطرح کرد؛

نگاهمان برای ساخت مستند را مساله محور کنیم/ دغدغه همیشگی ساخت مستند

حمید شاه آبادی معاون سیما در  نشست با مستندسازان رسانه ملی درباره اهمیت ساخت مستند گفت.

به گزارش صبا، حمید شاه آبادی معاون سیما در  نشست با مستندسازان رسانه ملی با اشاره به توجه ویژه تلویزیون به ساختار مستند در سال‌های اخیر گفت: برگزاری این نشست ها و شنیدن دغدغه ها و پیشنهادهای فعالان این عرصه، به ارتقای این نوع از برنامه سازی در رسانه ملی می‌انجامد.

وی افزود: مستند، دغدغه امروز و دیروز نیست و در  سال‌های اخیر مورد توجه مدیران بوده است. اگر به روند چند ساله تولید مستند در رسانه ملی نگاهی داشته باشیم می‌بینیم، دست اندرکاران این حوزه، این دغدغه را دنبال کرده‌اند که منجر به ارتقای جایگاه در سبد متنوع رسانه شده است.

شاه آبادی خاطرنشان کرد: این ساختار، سهم خوبی در بین تولیدات سیما داراست و مخاطبان ارتباط خوبی با آن برقرار کرده اند و مطالباتشان در این حوزه توانسته است به ساخت این گونه از تولیدات جهت دهد اما همچنان این مسیر امکان پیشرفت و حرکت رو به جلو را دارد.

معاون سیما عنوان کرد: تلویزیون به عنوان یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین وسایل ارتباطات جمعی در آگاهی بخشی و مدیریت افکار عمومی، روی ساختار مستند، حساب ویژه‌ای دارد که می طلبد سیما و مستندسازان دغدغه مند، نگاهی مشترک داشته باشند.

 وی اظهار کرد: یک مستندساز حرفه‌ای با دیدگاه خاص خود که همواره دغدغه مسایل پیرامونی و جامعه را دارد و به دنبال خلق یک اثر هنری فاخر و ارزشمند برای بازگو کردن مسائل و مطالبات مردم است می تواند در این مسیر در کنار رسانه ملی قرار بگیرد.

معاون رییس سازمان در امور سیما تاکید کرد: موضوعات متعددی با توجه به مطالبات و نیازهای مردم وجود دارد که تلویزیون به همه آن‌ها می‌پردازد اما انتظار از مستند برای پرداختن به این موضوعات فراتر از دیگر ساختارهای برنامه‌سازی همچون برنامه‌های خبری و گفتگو محور است چون این برنامه‌ها کارکرد خاص خود را دارند.

شاه آبادی گفت: مدیریت افکار عمومی جامعه و پاسخ به سوالات و نیازهای مردم، آموزش، اطلاع رسانی، اصلاح سبک زندگی و … از جمله وظایف رسانه ملی است و با توجه به ظرفیت عظیمی که وجود دارد، با ورود به این عرصه و تولید مستند می‌توان به هر کدام از این مسایل به صورت تخصصی پرداخت.

معاون سیما بیان کرد: برای ساخت مجموعه‌های مستند با توجه به موضوع‌های مختلف سیاسی، علمی، آموزشی، ورزشی، هنری، جنگی، اقتصادی و … تنوع زیادی وجود دارد اما ما در این تعامل نیاز به یک نقشه راه برای عملیات رسانه‌ای، اثرگذاری و جریان سازی داریم.

وی اظهار کرد: با تولید انبوه مستند، هدف مطلوب محقق نمی‌شود و به جای این دیدگاه  که هر مستندساز هر سال باید تعدادی مستند بسازد لازم است روی سوژه‌های بکر و خلاقانه سرمایه گذاری کنیم.

مسائل مهم و دغدغه‌های اصلی مردم در سال ۱۴۰۰ کدام‌ها هستند

معاون سیما تاکید کرد: باید نگاهمان را برای ساخت مستند، مساله محور و کیفیت محور کنیم و از امروز بدانیم مسائل مهم و دغدغه‌های اصلی مردم در سال ۱۴۰۰ کدام‌ها هستند تا با ساخت مستند درباره آن‌ها، بتوان موضوعات مهم روز جامعه را با نگاه دقیق و هنرمندانه مستندسازان به بوته نقد و بررسی و کارشناسی بگذاریم.

شاه آبادی گفت: مستندسازان باید بدانند تولیدات بر مبنای چه ترازی قابلیت پخش از رسانه را دارند و دوربین مستندساز باید به گونه ای حرکت کند که مخاطب با سوژه و موضوع انتخابی وی ، ارتباط برقرار کند. تماشای مستند او به مخاطب الگو و اصلاح باور و تغییر نگرش دهد و علاوه بر جنبه اطلاع رسانی به ابهامات مخاطب هم جواب دهد.

معاون سیما در ادامه سخنان خود افزود : برای ساخت یک مجموعه مستند، باید هدف گذاری روشنی وجود داشته باشد و با تکیه بر تحقیق و پژوهش، مستندساز بررسی کند به کدام یک از اهدافش از ساخت این اثر رسیده و توانسته به کدام نیاز مخاطب پاسخ دهد.

وی با تاکید بر پرهیز از سیاه نمایی در تولید آثار مستندگونه بیان کرد: وظیفه تلویزیون به عنوان رسانه‌ای فراگیر، امیدآفرینی است. پس برای ساخت یک مستند بایدبه همه ابعاد موضوع، منصفانه پرداخته شود و درکنارکاستی ها، راهکار هم ارائه دهیم و گره‌ای از مشکلات را باز کنیم.

معاون سیما درباره اموری همچون به روز رسانی امکانات و تجهیزات و توجه به مسائل مالی در ساخت مستند اظهار کرد: این مسائل از اولویت‌های معاونت سیماست که البته احتیاج به زمان دارد اما باید در نظر داشت که ردیف بودجه و اختصاص منابع مالی در حوزه مستند نسبت به گذشته افزایش یافته و این آمادگی برای افزایش تولیدات و جهش در تأمین منابع مورد نیاز این حوزه وجود دارد.

شاه آبادی ادامه داد: برای ارزیابی دقیق برآورد هزینه و ساخت، به یک سازوکار روشن و شفاف‌تر احتیاج داریم و  با بازتعریف نرخ نامه دقیق‌تر، دیگر مولفه‌های موثر در ساخت آثار در نظر گرفته شده در کیفیت تولیدات لحاظ خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: دعوت از فیلمسازان حرفه‌ای و مستندسازان کمتر شناخته شده، تولید کارهای مشترک بین کشورها و رعایت استانداردسازی در این حوزه از جمله ملزوماتی است که برای ارتقا و تحول در این حوزه به آن نیازمندیم.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است