نیمه کاره بودن ساختمان موسسه هنرمندان پیشکسوت حل شدنی‌ست/ حریم اثر هنری | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۳

نیمه کاره بودن ساختمان موسسه هنرمندان پیشکسوت حل شدنی‌ست/ حریم اثر هنری

جلسه‌ای با حضور هنرمندان و مدیران در موسسه هنرمندان پیشکسوت برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط‌ عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، دوشنبه بیست‌ و پنجم اسفندماه ۱۳۹۹ در موسسه هنرمندان پیشکسوت جلسه‌ای با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس هیات امنای موسسه هنرمندان پیشکسوت، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، مصطفی کاظمی مشاور شهردار و رییس حوزه ریاست شهرداری تهران، نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، سمیه حاجوی شهردار منطقه هفت تهران و جمعی از هنرمندان چون مریم معترف نایب رییس هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت، حسن ریاحی و محسن علی‌اکبری از اعضای هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت، مرضیه برومند، طاهر شیخ‌الحکمایی، طاها بهبهانی، اسماعیل خلج، رضا بنفشه‌خواه، قربانعلی اجلی و داود گنجه‌ای از اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت برگزار شد که هنرمندان دغدغه‌ها و مطالبات خود از شهرداری تهران را مطرح کردند.

حضور هنرمندان محیط را انسانی‌تر و اخلاقی‌تر می‌کند

در ابتدای این جلسه نیکنام حسینی‌پور با اشاره به این که حدود ۸۰۰ نفر از هنرمندان پیشکسوت، عضو موسسه هنرمندان پیشکسوت هستند، عنوان کرد: حدود ۷۰ درصد این هنرمندان در شهر تهران زندگی می‌کنند و پراکندگی جغرافیایی آن‌ها در مناطق مختلف شهر تهران قابل مشاهده است. ما معتقدیم این عزیزان بخشی از هویت فرهنگی شهر تهران و محله‌ها هستند و می‌توانند به شهری که در آن سکونت دارند هویت ببخشند.

وی در ادامه بیان کرد: درحقیقت شهرداری نیز می‌تواند هم در بحث آموزش و هم در مبحث زیبایی فضای بصری شهر از هنرمندان بهره ببرد. به گمانم اگر شهروندان از حضور هنرمندان مطلع باشند فضای آن محیط انسانی‌تر و اخلاقی‌تر خواهد شد. به واقع فضای شهری ما تنها سنگ و آهن و… نیست بلکه متشکل از انسان‌هایی است که جامعه را تشکیل می‌دهند.

شهرداری بانی فرهنگ و هنر

در ادامه مریم معترف نیز به نیمه تمام ماندن بخش‌هایی از ساختمان موسسه هنرمندان پیشکسوت اشاره کرد و گفت: به نظرم شهرداری باید به تکمیل این ساختمان نیز توجه کند از این رو که اگر مورد توجه قرار نگیرد بخش‌های دیگری از آن که ساخته شده آسیب می‌بیند و هزینه‌ای که صرف این کار شده به هدر می‌رود.

حسن ریاحی نیز اشاره‌ای به نیمه کاره بودن ساختمان موسسه هنرمندان پیشکسوت کرد و عنوان کرد: این امر خواسته بزرگی نیست و به نظرم قابل حل بوده و به سرعت می‌توان به آن رسیدگی کرد. موضوع قابل توجه دیگر این است که به نظر این ساختمان برای تعداد اعضای آن کوچک شده است و باید به فکر فضایی بزرگ‌تر بود و بهتر است این مکان سروسامانی بگیرد.

رضا بنفشه‌خواه از دیگر میهمانان این جلسه اظهار کرد: شهرداری نه تنها در کشور ما بلکه در سراسر دنیا در رابطه با فرهنگ و هنر حرف اول را می‌زند و اساسا بانی فرهنگ و هنر هر کشوری شهرداری آن است.

طاهر شیخ‌الحکمایی نیز با اشاره به این که برای مجموعه‌های فرهنگی و تاریخی همچون موزه‌ها حریم قائل شویم تا دیده‌ شوند، خاطرنشان کرد: تعیین کردن حریم برای ساختمان‌ها و هنرهای تجسمی و مجسمه‌ها سبب حفظ بهتر آن‌ها خواهد شد چراکه بخش‌هایی از سوابق تاریخی و فرهنگی ما هستند.

وی افزود: مجموعه‌های فرهنگی به همکاری و همیاری احتیاج دارد و نمونه‌های آن را نیز در گذشته‌های دور شاهد بودیم. بنابراین اکنون نیز به چنین حمایتی نیاز داریم و ممکن است سازمان‌ها و ارگان‌هایی همچون شهرداری درباره مسائل هنری و عمق و تاثیرگذاری آن در طول تاریخ اطلاعاتی نداشته باشند، از این رو باید این اطلاعات به آن‌ها ارایه شود.

احمد مسجدجامعی نیز با تایید این نکته که اثر هنری حریم دارد، افزود: ایجاد حریم مناسب برای آثار و المان‌های شهری از مهم‌ترین اقداماتی است که باید پیگیری شود.

تهران پایتخت یک کشور بزرگ اسلامی است

در ادامه طاها بهبهانی ضمن بیان این که تهران پایتخت یک کشور بزرگ اسلامی است اما شهری بی‌هویت است، تصریح کرد: بسیاری از المان‌های شهری در تهران کپی هستند و این امر نشان دهنده این نکته است که افراد و تشکیلاتی که المان‌های شهری را انتخاب می‌کنند صلاحیت انجام این کار را ندارند، از این رو که دانشی در این زمینه ندارند.

این هنرمند عرصه هنرهای تجسمی تاکید کرد: باید برای ایجاد پیوند بین مردم با شهر تهران در پی راهکارهایی باشیم. وقتی مجسمه گچی را در میدانی قرار می‌دهند و چندماه بیشتر دوام نمی‌آورد نشان از نوعی ناپایداری فرهنگی است.

احمد مسجدجامعی در همین راستا با اشاره به این که در حال ورود به سال ۱۴۰۰ هستیم و ۱۴۰۰ سال از هجرت پیامبر به مدینه گذشته است، اظهار کرد: مدینه یعنی مدنیت و شهر بخشی از دیواری که دور تهران کشیده شد تا تبدیل به شهر شود هنوز باقی مانده است، باید این دیوار که ۴۸۰ سال قدمت دارد و پایه مدنیت شهری تهران است را حفظ کرد.

بهبهانی نیز در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: ما در موسسه هنرمندان پیشکسوت هنرمندان بسیار خوبی داریم که می‌توانند با شهرداری همکاری کنند و ایده‌ها و فکر‌های خود را ارایه دهند. به واقع می‌توانیم تبادل فکری خوبی با شهرداری داشته باشیم تا بسیاری از این نقصان‌هایی که وجود دارد را رفع کنیم.

در قسمت دیگر این جلسه محسن علی‌اکبری با اشاره به این که یکی از مطالبات ما تمام شدن ساختمان موسسه هنرمندان پیشکسوت است، بیان کرد: هنرمندان پیشکسوت پاتوقی برای گردهم آمدن ندارند، از شهرداری درخواست می‌کنیم یکی از فرهنگسراها را در اختیار موسسه قرار دهند تا خود موسسه هنرمندان پیشکسوت آن را اداره کند و محلی برای تجمیع هنرمندان پیشکسوت باشد.

لزوم فرهنگ‌سازی برای توجه به هنرمندان

در بخش دیگری از این جلسه مصطفی کاظمی با اشاره به این که شهرداری تهران در ادوار مختلف از چند موضوع رنج می‌برد و به طبع آن شهروندان نیز از این آزار بی‌نصیب نیستند، تصریح کرد: یکی این است که ما دارای یک سیاست منسجم و یکپارچه اجتماعی و فرهنگی در شهر تهران نیستیم همانطور که متولی یکسانی در خصوص بحث فرهنگ در پایتخت نداریم.

وی افزود: ما در شهرداری سازمانی به نام سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران داریم که لقب شهرداری تهران را دارد اما به واقع به لحاظ سیاست‌گذاری، نوع عملکرد هیچ نسبتی با شهرداری تهران ندارد با دارا بودن مجموعه عظیمی از امکانات در سطح شهر همچون فرهنگسراها. این سازمان تابع سیاست‌های شهرداری نیست وقتی نامی از شهردای به میان می‌آید همه توقع دارند در چهارچوب مصوب شورای اسلامی شهر باشد اما راهی هم برای خروج از این شرایط متصور نیستیم.

او ضمن اشاره به این که موضوع دیگر این است که اکنون شهرداری تهران به جز نیروهای پیمانکاری حدود ۶۳ هزار نفر کارمند دارد، عنوان کرد: مجموعه فعالیت‌های شهرداری تهران در قالب بخش پیمانکاری انجام می‌شود؛ در حقیقت می‌خواهم بگویم از زمانی که اقدامی برای انجام کاری صورت می‌گیرد تا زمانی که به مرحله اجرا می‌رسد فاصله زیادی است و اتفاقات زیادی در این بین رخ می‌دهد.

مشاور شهردار و رییس حوزه ریاست شهرداری تهران ادامه داد: مجموعه مصوبه‌های شورای شهر در همین دوره موارد خوبی است اما در اجرا چیزی از آن باقی نمی‌ماند و آن سیاست اصلی نیست. به واقع ما نیازمند این هستیم که به شهرداران نواحی مختلف آموزش دهیم که شخصیت‌های اجتماعی و فرهنگی مناطق خود را بشناسند و بدانند که آن‌ها چه جایگاهی دارند. این امر نیز نیازمند فرهنگ‌سازی است که زمان بسیاری لازم است. به گمان من حوزه فرهنگ و تلاش روی آن، می‌تواند راه برون رفت بسیاری از مسائل و مشکلات باشد اما با برنامه‌ای منسجم.

طرح تعریض مصلی علت تکمیل نشدن ساختمان موسسه

در بخش دیگر این جلسه سمیه حاجوی با اشاره به این که ما نیز قبول داریم که شهر تهران زمخت است اما اکنون کمی رنگین‌تر شده است درباره ساختمان موسسه هنرمندان پیشکسوت اظهار کرد: طرح تعریض مصلی امام خمینی (ره) مطرح است که معتقدند باید عرصه مصلی را به بزرگراه مدرس برسانند. این تصمیم حدود ۱۵ سال است که گرفته شده و به طبع آن ساخت‌وسازهای ضلع غربی مصلی نیز فریز شده است.

او در پایان سخنان خود گفت: حناچی با این قضیه بسیار مخالف بوده و این را به صراحت اعلام کرده‌‌است که در نهایت جلساتی در این باره برگزار شد تا این اطراف به همان پهنه قبلی خود باز گردد و قول‌هایی نیز گرفته ‌شد. به واقع یکی از محدودیت‌های ما برای کامل کردن این ساختمان همین موضوع است. اما من با اعتباری که برای سال جدید گرفته‌ام، این سازه را در همین حد طبقاتی به گونه‌ای فراهم می‌کنم که فضای مناسبی برای هنرمندان پیشکسوت عزیز ایجاد شود.‌

درخواست‌ها و پیشنهادات اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت از شهرداری تهران

همچنین در پایان این جلسه درخواست‌ها و پیشنهادات اعضای موسسه هنرمندان پیشکسوت از شهرداری تهران مطرح شد که می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد: ایجاد شرایط استفاده هنرمندان پیشکسوت از امکانات مجموعه‌های فرهنگی و ورزشی و تفریحی شهرداری با ارایه کارت عضویت موسسه به صورت رایگان، امکان استفاده رایگان و نامحدود از وسایل نقلیه عمومی با ارایه کارت عضویت موسسه و یا کارت‌هایی با شارژ نامحدود، امکان استفاده از خدمات پزشکی کلینیک شهرداری برای هنرمندان پیشکسوت.

کمک به ساخت کافه‌گالری موسسه برای باشگاه هنرمندان پیشکسوت به عنوان یادگاری شهرداری، نصب تابلو در ورودی منازل هنرمندان برای معرفی آن‌ها، ساخت نیم‌تنه هنرمندان به همراه تابلوی بیوگرافی آنان به منظور آشنایی عموم مردم با مفاخر پیشکسوت فرهنگی و هنری معاصر و نصب در بوستان‌های نزدیک محل سکونت ایشان، نامگذاری یکی از بوستان‌های پایتخت یا بخشی از یکی از بوستان‌های بزرگ به نام هنرمندان پیشکسوت معاصر و فراهم کردن امکانات آن فضا با وضعیت سالمندی و پیشکسوتی، ایجاد موزه آثار و وسایل شخصی هنرمندان پیشکسوت، استفاده از توان و ظرفیت هنرمندان پیشکسوت در طراحی و اجرای المان‌های شهری و نقاشی‌های دیواری و دعوت از هنرمندان پیشکسوت برای داوری مسابقات هنری که اغلب در مناسبت‌های مختلف توسط شهرداری برگزار می‌شود.

همچنین در این جلسه هدیه‌ای به رسم تشکر و یادبود به مصطفی کاظمی تقدیم شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است