تاریخ سازی رنگین پوست‌ها در اسکار/ ریز احمد اولین مسلمان نامزد اسکار نقش اول شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۰۸

تاریخ سازی رنگین پوست‌ها در اسکار/ ریز احمد اولین مسلمان نامزد اسکار نقش اول شد

نامزدهای جوایز اسکار امسال در حالی اعلام شد که بازیگران رنگین پوست برای اولین بار در شاخه بازیگری مرد صاحب اکثریت شدند.

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از هالیوود ریپورتر، تابستان سال گذشته آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار اعلام کرد طبق هدف گذاری اش برای سال ۲۰۲۰، تعداد زنان و رنگین پوستان عضو آکادمی خود را دو برابر کرده است اگر چه این اقدام لزوما به معنای برابری جنسیتی و نژادی در این آکادمی نبود با این حال اولین تاثیرش را در نامزدهای جوایز اسکار دوره نود و سوم گذاشت.

در این دوره جوایز اسکار که ساعاتی پیش نامزدهای آن اعلام شد، بازیگران رنگین پوست برای اولین بار در تاریخ در بخش های مختلف بازیگری مرد صاحب اکثریت شدند؛ ریز احمد در فیلم «صدای متال»، چادویک بوزمن در «بلک باتم ما رینی» و استیون یئون در «میناری» در بخش بازیگران نقش اول، لزلی اودام جونیور در فیلم «یک شب در میامی» به همراه دنیل کالویا و لکیت استنفیلد در «یهودا و مسیح سیاه» در شاخه مکمل بازیگران مرد رنگین پوستی بودند که ۶۰ درصد نامزدهای مرد جوایز امسال را تشکیل داده اند.

ریز احمد یکی از نامزدهای بازیگری نقش اول مرد امسال همچنین توانست به عنوان چهارمین مسلمان تاریخ بعد از عمر شریف، شهره آغداشلو و ماهرشالا تبدیل شود که نامزدی جایزه اسکار را بدست آورده است. ریز احمد در ضمن به اولین بازیگر مسلمانی مبدل شد که در شاخه نقش اول نامزد شده است. آن سه نفر در بخش مکمل نامزد شده بودند.

استیون یئون بازیگر فیلم «میناری» نیز به اولین بازیگر آسیایی آمریکایی تبدیل شد که توانسته در بخش بازیگر نقش اول مرد نامزد شود.

با این حال یکی از مهمترین تاریخ سازی های اسکار امسال مربوط به کلویی ژائو کارگردان چینی فیلم «سرزمین آواره ها» است، ژائو که در کنار کارگردانی برای فیلم و نوشتن فیلمنامه «سرزمین آواره ها» نیز نامزد اسکار شده به اولین زن رنگین پوست تاریخ تبدیل شده است که توانسته نامزد جایزه باارزش کارگردانی شود. با نامزدی ژائو و امرالد فنل کارگردان زن فیلم «زن جوان خوش آتیه» امسال زن ها نیز ۴۰ درصد نامزدهای بخش کارگردانی اسکار را از آن خود کرده اند.

ویولا دیویس بازیگر زن سیاهپوست فیلم «بلک باتم ما رینی» نیز در جوایز اسکار امسال تاریخ ساز شد، دیویس امسال چهارمین نامزدی اسکارش را کسب کرد و از این حیث بالاتر از هر بازیگر زن سیاهپوست تاریخ قرار گرفت، دو تا از نامزدی های زندگی دیویس مربوط به شاخه نقش اول زن هستند.

فیلم «بلک باتم ما رینی» که برای چادویک بوزمن و ویولا دیویس نامزدی اسکار به ارمغان آورده است، برای گریمورهای خود هم خوش یمن بود، گریمور های این فیلم یعنی میا نیل و جمیکه ویلسون به اولین سیاه پوستان تاریخ تبدیل شدند که در بخش چهره‌آرایی نامزد جایزه اسکار شده اند.

نود و سومین دوره جوایز اسکار ۲۵ آوریل ۲۰۲۱ (بامداد ۶ اردیبهشت ۱۴۰۰) در لس آنجلس برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است