مدیران موسسه هنرمندان پیشکسوت به دیدار خانواده‌های هنرمندان درگذشته رفتند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۲۷

مدیران موسسه هنرمندان پیشکسوت به دیدار خانواده‌های هنرمندان درگذشته رفتند

جمعی از مدیران موسسه هنرمندان پیشکسوت 23 اسفندماه با خانواده‌های خسرو سینایی و کریم اکبری مبارکه دیدار کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط ‌عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، نیکنام حسینی‌پور در راستای دیدار با خانواده‌های هنرمندان در گذشته در سال ۱۳۹۹، روز شنبه، ۲۳ اسفند ماه ابتدا با خانواده‌های استادان فقید خسرو سینایی و کریم اکبری مبارکه دیدار کرد.

در این دیدارها نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، علیرضا تابش مدیرعامل بنیاد فارابی، مریم معترف نایب رییس هیات مدیره و محسن علی‌اکبری از اعضای هیات مدیره موسسه هنرمندان پیشکسوت حضور داشتند.

این جمع در ابتدا به منزل استاد خسرو سینایی رفتند. دراین دیدار نیکنام حسینی‌پور با اشاره به این که چنین دیدارهایی رسم ایرانیان است افزود: دوست داشتیم به گونه‌ای دیگر و در موقعیتی بهتر با شما دیدار می‌کردیم. جای خالی استاد سینایی بسیار حس می‌شود. امیدواریم در سال پیش‌رو اتفاقات بهتری رخ بدهد.

واکسیناسیون هنرمندان پیشکسوت

گیزلا وارگا سینایی همسر استاد خسرو سینایی ضمن تشکر از حضور مدیران گفت: همانطور که موسسه هنرمندان پیشکسوت در همه حوزه‌ها هنرمندان پیشکسوت را حمایت می‌کند، امید داریم در رابطه با واکسیناسیون آن‌ها نیز اقدامات‌ موثری را انجام ‌دهد.

نیکنام حسینی‌پور در پاسخ بیان کرد: ما نامه‌‌نگاری‌های لازم را انجام داده‌ایم و همچنان پیگیر این مطالبه‌‌ برحق شما هستیم که هنرمندان پیشکسوت جزو اولویت‌های واکسیناسیون باشند. این جزو وظایف و جزو اولویت‌های کاری ماست.

واکنش مردم در رابطه با اولویت واکسیناسیون هنرمندان

فرح اصولی دیگر همسر استاد خسرو سینایی پیرامون واکسیناسیون هنرمندان عنوان کرد: مدتی پیش انتقاداتی در رابطه با این مساله که هنرمندان در اولویت واکسیناسیون باشند صورت گرفت که بسیار بحث برانگیز شد.

نیکنام حسینی‌پور افزود: هنرمندان پیشکسوت ورای هنرمند بودن، از نظر سنی نیز در اولویت هستند. پیگیری این موضوع بر ما واجب است و انجام خواهد شد.

همچنین علیرضا تابش نیز افزود: این که هنرمندانی که درگیر فعالیت هستن و به عنوان مشاغل سخت قلمداد شوند و در اولویت باشند حرف درستی بوده و منطق درستی نیز پشت آن ‌است، اما به نظرم درست منتقل نشده و به همین دلیل واکنش مردم را در پی داشته ‌است.

در انتهای این دیدار لوحی به رسم یادبود به خانواده استاد سینایی تقدیم شد.

استاد خسرو سینایی  ۲۹ دی ۱۳۱۹ در ساری متولد شد. او کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس، آهنگساز، نوازنده، و شاعر بود و آثار او معمولا بر پایه مستندهای اجتماعی استوار بودند. خسرو سینایی پس از مهاجرت به تهران، در سال ۱۳۳۷ از دبیرستان البرز دیپلم گرفت. پس از آن به اتریش سفر کرد و از سال ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۳ به تحصیل در رشته معماری در دانشکده فنی وین پرداخت. او همزمان به تحصیل آهنگسازی در دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین پرداخت و پس از آن به تحصیل در رشته سینما مشغول شد و با دو درجه ممتاز در کارگردانی و فیلمنامه‌نویسی در سال ۱۳۴۶ از دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین فارغ‌التحصیل شد.

او به همراه دو همسر خود گیزلا وارگا سینایی و فرح اصولی زندگی می‌کرد که هر دو از نقاشان مطرح معاصر هستند. ایشان در ابتدا به دلیل مسائل دیگری به بیمارستان رفت اما متاسفانه آنجا مبتلا به کرونا شد و ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ درگذشت.

دیدار با خانواده استاد کریم اکبری مبارکه

در ادامه به دیدار با خانواده استاد کریم اکبری مبارکه رفتند و با همسر و فرزندان ایشان به گفت‌وگو پرداختند. دراین دیدار زهرا گرمابدری همسر استاد اظهار کرد: ابتدا که ایشان را به بیمارستان بردیم حالشان خوب بود ولی پس از تزریق یک آمپول شرایط وخیم شد و ایشان را به بخش مراقبت‌های ویژه بردند.

او در ادامه در رابطه با ابتلای استاد به ویروس کرونا گفت: در پروژه‌ مربوطه، گویا گریمور ناقل این ویروس بوده و از آنجایی که به دلیل تنگی نفس از ماسک استفاده نمی‌کرده، ایشان و تعدادی دیگر از هنرمندان نیز به ویروس کرونا مبتلا شدند.

ایشان با توضیح کامل روند بیماری استاد افزود: کار ایشان قرار بود سه روز طول بکشد اما متاسفانه ده روز طول کشید و من هر روز نگرانی‌ام بیشتر می‌شد.

او در ادامه گفت: ایشان هرگز هم‌زمان در دو کار بازی نمی‌کرد و معتقد بود این کار اصلا حرفه‌ای نیست.

نیکنام حسینی‌پور افزود: ایشان بسیار افتاده و در عین حال حرفه‌ای بود. ما وظیفه داریم تا یاد و خاطره این هنرمندان بزرگ را زنده نگه داریم و به نظر من منش و رفتار اکبری مبارکه گمشده امروز صحنه هنر است  و ما باید به ترویج این هنر بپردازیم و امیدوارم بتوانیم با جمع‌آوری اسناد و مدارک استاد و با همکاری خانواده بتوانیم در سالگرد استاد ارج نامه‌ای برای ایشان منتشر نماییم و در این زمینه آماده هرگونه  کمک و همکاری هستیم.

تدابیری برای گرامیداشت هنرمندان

علیرضا تابش نیز با تاکید بر این نکته که باید آثار ایشان را ارج نهاد بیان کرد: متاسفانه شرایط کرونا نگذاشت اساسا چیزی که شایسته مقام هنرمندی چون ایشان بود، پس از فوتشان انجام شود اما باید در گردهمایی یا جلسه‌ای از ایشان تجلیل کنیم و خوب است با جمع آوری آثار ایشان و نشر آن‌ها مجموعه‌ای را آماده کنیم.

وی اضافه کرد: ما در بنیاد فارابی آماده همکاری هستیم تا بتوانیم آثار ایشان را جمع‌آوری کرده و برای تجلیل و گرامیداشت ایشان به طور تخصصی برنامه‌ریزی کنیم تا در اولین فرصت مراسمی در شان این هنرمند بزرگ برگزار کنیم.

منش و بزرگ‌منشی بی‌همتا

مدیرعامل فارابی در ادامه صحبت‌هایش افزود: من از پست‌های اینستاگرامی که پس از فوت استاد منتشر می‌شد می‌دیدم که چطور با این شخصیت مواجه می‌شوند و به طور واضحی کاملا متفاوت بود. همگی، بدون استثنا به منش و اخلاق و بزرگ‌منشی ایشان اشاره داشتند.

در ادامه ندا اکبری مبارکه فرزند استاد از ویژگی‌های اخلاقی استاد و روزهای سخت نبودن پدر گفت و افزود: پدر چهارچوب‌های خاص خود را داشتند و بسیار اخلاق‌گرا بودند.  ایشان هم منبع آرامش خانه بود و هم یک صفای درون داشت که به دلیل صفات اخلاقی‌اش بود. پدر برای همه‌ ما آنقدر نور داشت که امیدواریم بتوانیم در این روزهای تاریک روشن بمانیم.

در پایان این دیدار صمیمانه لوحی به رسم یادبود به خانواده استاد کریم اکبری مبارکه تقدیم شد.

استاد کریم اکبری مبارکه ۱۶ خرداد ۱۳۳۲ متولد شد. او فارغ التحصیل مقطع لیسانس بازیگری و کارگردانی تئاتر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و فعالیتش را از تئاتر و از سال ۱۳۵۰ شروع کرد. همچنین سابقه تدریس تئاتر در اداره ارشاد مشهد، اداره ارشاد شهرری و اداره ارشاد میناب را در کارنامه خود داشت. استاد کریم اکبری مبارکه پنجشنبه ٨ آبان ۱۳۹۹ به علت ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است