«کتاب کودکی» و گذری بر نگاه‌ها… | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۴
یادداشتی به قلم مسعود سفلائی؛

«کتاب کودکی» و گذری بر نگاه‌ها…

مسعود سفلائی ثبت خاطرات در «کتاب کودکی» را بااهمیت دانست.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، مسعود سفلائی عضو هیات علمی دانشکده سینما و تئاتر در یادداشتی درباره کتاب «کتاب کودکی» اثر مهرداد اسکویی به تلاش انسان برای ثبت تاریخ از ابتدای زندگی اشاره می‌کند اما اهمیت «کتاب کودکی» را ثبت خاطرات می‌داند.

در این یادداشت می‌خوانیم: «از بدو پیدایش بشر تلاش برای ثبت تاریخ، خاطره و آنچه دوست داشته یا نداشته با او همراه بوده است. از نقاشی‌های گنگ و ناشناخته دیواره‌های غارها گرفته تا نقش‌های سقف کلیساها و تصاویر ثبت شده در پرده‌خوانی‌های ایران زمین. اما عکس و عکاسی در این میان ثبت خاطره با شیوه‌ای دیگر است. جایی که واقعیت و حقیقت با هم پیوند می‌خورند و حال «کتاب کودکی» تلاشی است بر حفظ و ثبت آنچه قبلا ثبت شده است و به نظرم این مساله اهمیت آن را دو چندان می‌کند: حفظ خاطره‌ها.

نسل حاضر جهان، به گذرا بودن خاطره‌ها عادت خواهد کرد و متاسفانه تاریخ گریزی راهی است برای فراموشی و شاید زندگی راحت برای نسلی که فکر بسیار دارد و نگران آینده. چه بخواهیم و چه نخواهیم خاطره‌های از این به پس باید راهی تازه برای ماندگاری خود بیابند و حال در این میان خاطره‌های گذشته‌های دورتر، خطر فراموشی بیشتری دارند. اهمیت تلاش مهرداد اسکویی برای من تنها در ثبت تعدادی عکس از گذشته این سرزمین نیست، بلکه تلاش برای ثبت بخشی از خاطرات این سرزمین است که شاید هیچ وقت شکل خاطره‌ی جمعی به خود نمی‌گرفتند و در لابلای آلبوم‌های خانوادگی و یا زیرزمین‌هایی که در معرض تخریب یا نوسازی‌های مدرن هستند نابود و فراموش می‌شدند. اینجاست که مفهوم خاطره‌ی جمعی باز به کمکمان خواهد آمد و ما در آنچه پیش رو داریم به تفکری جدید فرو خواهد برد. تفکری که شاید راهی برای حل نگرانی‌های آینده در خود بیابد. کتاب کودکی گذری بر داشته‌ها و نداشته‌های گذشته است از منظر نگاه کودکانی از دیروز که پیران امروز هستند و یا حتی دیگر در میان ما نیستند.

داشته‌ها و رفته‌هایی که کلید راه آینده هستند. با قدم زدن در این کتاب از گذشته تا به حال قدم خواهیم زد و با نگاه کودکان این سرزمین از دور تا نزدیک همراه خواهیم شد. نگاه‌هایی بعضا عمیق و پرسشگر…»

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است