قصه مردی که یکباره درگیر قیام ۱۵ خرداد شد/ بازار از ترجمه اشباع شده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۱
مرضیه نفری در گفتگو با صبا:

قصه مردی که یکباره درگیر قیام ۱۵ خرداد شد/ بازار از ترجمه اشباع شده است

مرضیه نفری درباره دو کتاب خود که توسط انتشارات سوره مهر چاپ شده‌اند و وضعیت کتاب‌های تالیفی در ایران گفت.

مرضیه نفری نویسنده کتاب «جا مانده از پسر» که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره چگونگی شکل‌گیری ایده این داستان گفت: کتاب «جا مانده از پسر» رمان بزرگسال است که درواقع جزو داستان‌های انقلاب اسلامی ایران حساب می‌شود، زیرا داستان درباره قیام مردم در ۱۵ خرداد سال ۴۲ در ورامین است.

وی افزود: من‌ یک سال در ورامین زندگی کردم و باعث شد محیط آنجا را بشناسم و تعلق خاطری به آن منطقه داشته باشم. خاطراتی که افراد حاضر در قیام ۱۵ خرداد سال ۴۲ که اکنون همه مسن شده‌اند، برای من روایت می‌کردند جالب بود به ویژه اینکه روی پل باقرآباد در آن سال چه اتفاقاتی افتاد. همچنین همزمان مطالعه تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی را که مرکز اسناد انقلاب اسلامی جمع‌آوری کرده است شروع کردم در نتیجه این داستان به ذهنم رسید که می‌توانم قصه یک پدر و پسر را روایت کنم که آن شب روی پل هستند و مردی که به سراغ پسرش آمده تا زندگی‌شان را سروسامان دهند ولی آن شب درگیر کشتار و قیام ۱۵ خرداد می‌شوند.

وی ادامه داد: این کتاب گریزی به داستان پسرکشی رستم و سهراب در شاهنامه هم دارد.

این نویسنده درباره جوایزی که کتاب دیگرش با نام «شب‌های بی‌ستاره» کسب کرده است نیز عنوان کرد: کتاب «شب‌های بی‌ستاره» در جایزه شهید غنی‌پور، برگزیده کتاب سال رضوی، جایزه ادبی پروین اعتصامی، جایزه کتاب سال و جایزه سبک زندگی کاندید یا موفق به سبک‌ جایزه شد.

او درباره محتوای داستانی کتاب اظهار کرد: این کتاب داستان زندگی ستاره دختر نوجوانی است که می‌خواهد زندگی خود را داشته باشد و درحال و هوای نوجوانی به سر می‌برد، اما ناگهان جنگ‌ مانند مهمان ناخوانده وارد زندگی او می‌شود. داستان این کتاب در سال ۶۵ و در شهر قم رقم‌ می‌خورد و روایت زندگی، دوران بلوغ، عاشقی و مشکلات و چالش‌های یک دختر نوجوان است.

نفری در پایان با اشاره به اینکه کتاب‌های ترجمه بازار کتاب ما را اشباع کرده‌اند، خاطر نشان کرد: کتاب‌هایی که ترجمه می‌شوند سبک زندگی متفاوتی دارند و همچنین تبلیغات زیادی برای آن‌ها می‌شود. همچنین فیلم بسیاری از این کتاب‌ها به‌سرعت ساخته و منتشر می‌شود. پخش کتاب‌ها یا تبلیغات کتاب‌های تالیفی در ایران ضعیف است و در کل صنعت نشر ما وضعیت خوبی ندارد و نویسنده‌ها در رقابت با صنعت نشر غرب آسیب می‌بینند در نتیجه مردم یا انتشارات اقبال بیشتری نسبت به کتاب‌های ترجمه شده نشان می‌دهند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    114/077/276/500
  • بی‌بدن
    28/001/036/000
  • سال گربه
    20/697/483/000
  • آپاراتچی
    4/337/816/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    3/385/558/500
  • پرویز خان
    3/300/677/000
  • نوروز
    3/136/309/000
  • آسمان غرب
    2/879/984/500
  • مست عشق
    پیش فروش 1/424/095/000