«افسانه» خواننده مشهور افغانستان درگذشت

به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از بی‌بی‌سی، افسانه نوابی خواننده سرشناس افغانستان به دلیل ابتلا به بیماری سرطان در سن هفتاد سالگی در آلمان درگذشت.

محمد طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان با تایید درگذشت «افسانه» نوشت که پیکر سلطان که از چندین دهه به این سو با نام مستعار «افسانه» در رادیو و تلویزیون افغانستان آواز خواند، در دیار غربت درگذشت.

محمد طاهر زهیر، افسانه نوابی را از جمله زنان پیشگام عرصه موسیقی افغانستان دانسته و گفت که صدها آهنگ افسانه در آرشیو رادیو و تلویزیون ملی افغانستان وجود دارد.

به نوشته این وزارت، افسانه کار هنری‌اش را از ترانه‌خوانی به مناسبت‌های روز مادر و جشن معلم از مکتب/مدرسه آغاز کرد و وارد حرفه خوانندگی شد و در این عرصه خوب درخشید و به موفقیت‌هایی دست یافت.
افسانه نوابی در سال‌های اخیر با خانواده‌اش به آلمان مهاجرت کرد.

هارون یوسفی، هنرمند افغان مقیم لندن درباره افسانه نوابی گفت که او در سال‌های دشوار خوانندگی را در رادیو افغانستان آغاز کرد.

او افزود که نوابی همزمان با پروین، آزاده و سایرخوانندگان زن وارد رادیو و تلویزیون افغانستان شدند، در زمانی که آواز خواندن زنان «یک کار خوب» به حساب نمی‌آمد.

به گفته هارون یوسفی، صدای خوب،‌ آهنگ‌های خوب و انتخاب شعرهای خوب آهنگ‌های افسانه را ماندگار کرد.

یوسفی گفت که افسانه بعد از ترک افغانستان ساکن آلمان شد و در آنجا با دو پسرش که در کار موسیقی بودند، به کار هنری‌اش ادامه داد.

شماری از آهنگ‌های افسانه توسط خوانندگان جوان افغانستان بازخوانی شده است.

انتهای پیام/