تجلیل از دست‌اندرکاران سریال‌های تلویزیونی در سال ۹۹/ به بیانیه گام دوم انقلاب در ساخت آثار توجه شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۴

تجلیل از دست‌اندرکاران سریال‌های تلویزیونی در سال ۹۹/ به بیانیه گام دوم انقلاب در ساخت آثار توجه شود

آیین تجلیل از دست‌اندرکاران مجموعه‌های نمایشی سیما در سال 99 با حضور رییس سازمان صداوسیما، معاون سیما، تهیه‌کنندگان، کارگردانان و بازیگران تلویزیون امروز 24 اسفند برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، آیین تجلیل از دست‌اندرکاران مجموعه‌های نمایشی سیما در سال ۹۹ با حضور عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صداوسیما، حمید شاه آبادی معاون سیما، تهیه‌کنندگان تلویزیون از جمله محمدرضا شفیعی، مهدی فرجی، ابوالفضل صفری و…کارگردانانی از جمله کیانوش عیاری، راما قویدل، حسن لفافیان، محمود معظمی، سعد آقاخانی و… و بازیگرانی از جمله بیوک میرزایی، علی سلیمانی، روزبه حصاری، جعفر دهقان، ایوب آقاخانی، سیروس میمنت، رضا توکلی، مجید مظفری، امین زندگانی، سوگل طهماسبی، علیرام نورایی، حسین سحرخیز و… امروز ۲۴ اسفند برگزار شد.

در این مراسم که مهدی سلوکی اجرای آن را برعهده دارد و به‌صورت زنده از شبکه تماشا پخش می‌شود، حمید شاه‌آبادی، حمید شاه آبادی معاون سیما به تشریح عملکرد یک‌ساله این معاونت پرداخت.

۴۲ پروژه در مرحله تولید و پیش تولید

وی در ابتدا اظهار کرد: امسال در حوزه فیلم و سریال، سالی کاملا استثنایی را تجربه کردیم. پیش از سال ۹۹، کرونا آمد و بسیاری از فعالیت‌های هنری ازجمله تولید فیلم و سریال را تا نیمه اردیبهشت تحت‌الشعاع قرار داد.معاون سیما افزود: در طول این سال همکاران سیما و پروژه‌های مختلف با سختی به پیشبرد کارها همت گماردند زیرا این عرصه، عرصه‌ای بود که می‌توانست برای مردم روزها و ساعت‌های مناسب و آرامش بخشی را به ارمغان بیاورد. همه عوامل دست‌به‌دست هم دادند تا در فضای جدید و شرایط موجود، آثار متنوعی خلق کنیم و در سال ۹۹ به نمایش بگذاریم.

شاه آبادی تاکید کرد: ۲۹ سریال در ۸۴۲ قسمت در سال ۹۹ پخش شد.

وی با بیان اینکه ۱۴ اثر از سال ۹۸ دوربین روشن به سال ۹۹ وارد شد و ۲۵ اثر هم امسال مقابل دوربین رفت، مطرح کرد: در همه صحنه‌ها باید دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت می‌شد و آنچه امروز شاهدیم آن است که بیش از ۲۴ هزار دقیقه برنامه تولید شده است.

معاون سیما فیلم و سریال را برترین، اثرگذارترین، آموزنده‌ترین، جذاب‌ترین و ماندگارترین گونه از قالب‌های برنامه‌سازی تلویزیونی توصیف و بیان کرد: این حوزه می‌تواند نمادی از هویت ملی و دینی ما، تاریخ پرافتخار کشور ما و مروج فرهنگ کهن و آیین و سنت ما باشد.

شاه آبادی افزود: اصحاب فیلم و سریال باید علاوه بر تزریق امید و شادکامی‌به جامعه، تلاش برای تولید آثار سرگرم‌کننده و افزایش آگاهی و اطلاع‌رسانی، با تولید آثار هنرمندانه، مروج سبک زندگی ایرانی و اسلامی و تحکیم بنیان خانواده باشند تا راه را برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی هموار کنند.

وی با ابراز امیدواری به حمایت دولت و تلویزیون از این حوزه خبر داد: در حال حاضر ۴۲ پروژه فعالانه در مرحله تولید و پیش‌تولید قرار دارد و علاوه بر این، ۱۰۰ پروژه هم در مرحله نگارش است.

معاون سیما در پایان سخنان خود با تاکید بر ضرورت ارتقای کیفی آثار گفت: برای تقویت فیلمنامه در شکل و ساختار، شوراهای فیلم و سریال با محوریت شبکه‌ها تقویت شده است تا بر اساس مصوبات شورای عالی کار را پیش ببرند.

توجه به گزاره های گام دوم انقلاب در سریال‌سازی

عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صداوسیما در سخنانی بیان کرد: به هر حال سالی که گذاشت سالی سخت برای رسانه ملی بود. کرونا می توانست کار را به صورت کل تعطیل کند و سینما هم ضربه بسیار بزرگی خورد. در نهایت ما سبک زندگی جدیدی را تجربه کردیم. اهالی رسانه در این مدت پا به پای هم فعالیت کردند و برای مردمی که در خانه باید می نشستند، مجاهدانه تلاش کردند.

وی ادامه داد: سریال سازی نه تنها در این مدت تعطیل نشد بلکه رشد هم پیدا کرده است و دوستانی که امروز سر صحنه فیلم و سریال هستند، مجاهدانه تلاش می کنند و من از همه آن ها تشکر می کنم.

رییس سازمان صداوسیما درباره افزایش کیفیت آثار و اثرگذاری آن ها بیان کرد: زمانی که یک فیلمنامه نوشته به ما ارایه می شود، یک ساختار بلندمرتبه در اختیار ما قرار می گیرد و نمی شود به هرگونه در آن دست برد. اگر ما بخواهیم باکیفیت تر عمل کنیم باید زمانی که خلق ایده اتفاق می افتد، وارد عمل شویم چراکه تمامی ویژگی‌های پایه‌ای یک سریال در ایده شکل می گیرد و گسترش پیدا می‌کند.

علی عسکری ادامه داد: پس از ورود به  مرحله خلق ایده، انتخاب سوژه برای اینکه نخ تسبیح بین این موارد شود و بتواند قصه جذابی را خلق کند، مهم است. نکته دیگر در سریال سازی این است که ما قصد داریم چه پیامی را به مخاطبان منتقل کنیم. اگر سریال پیام مناسب مخاطبان را نداشته باشد نمی تواند مخاطب را جذب کند و من به دوستان توصیه می کنم به این موارد توجه داشته باشند.

رییس سازمان صداوسیما از سه عنصر دانستن نظام مسایل، انتخاب سوژه مناسب و مهندسی و مدیریت پیام به عنوان عناصر کلیدی تولید مجموعه‌های نمایشی یاد کرد و گفت: شما که اهل فن، هنر و فرهنگ هستید، باید در این عرصه با ما مفاهمه و گفت‌وگو کنید تا طرحی نمایشی را سامان بدهیم. ما نام این را سند مفهومی یا محتوایی تولید سریال گذاشتیم که خشت اول تولید کارهای نمایشی است و بعد از این است که مرحله نگارش آغاز می‌شود. با اتکا به این سند مفهومی، زمانی که فیلمنامه نوشته می‌شود بسیار راحت تر به سمت پیش تولید و تولید پیش می‌روید و معلوم است که دقیقا در چه مسیری حرکت خواهید کرد.

وی تاکید کرد: بین جاذبه، زیبایی و همچنین حکمت هایی که ما می خواهیم در یک سریال وجود داشته باشد، پیوند وجود دارد. برخی برای افزایش جاذبه فرهنگ غنی را رها و به سمت آن می‌روند که ما باید بسیار مراقب باشیم که در این ورطه گرفتار نشویم. همچنین هیچ قالبی مانند قالب سریال و کار‌های نمایشی، در القای امید و ترسیم آینده زیبا و متعالی اثرگذار نیست و باید محتوای غنی‌تری را در این گونه شاهد باشیم.

به گفته رییس سازمان صداوسیما، نقش برتر دست سریال سازها است و در حال حاضر صداوسیما بیش ترین هزینه را برای سریال سازی می کند.

علی عسکری در پایان گفت: ما در سریال سازی باید به این امر توجه کنیم که عطش پیشرفت در کشور ما بالا است و باید در همه گونه‌های برنامه‌سازی رنگ و بوی پیشرفت و امید به آینده را مشاهده کنیم. من از شما دوستان می خواهم از گزاره های گام دوم انقلاب نیز استفاده کنید و برای آن طرح و فیلمنامه بنویسید چراکه سریال بیشترین تاثیرگذاری را میان مخاطبان دارد.

در ادامه مراسم تیزری از هنرمندانی که در سال ۹۹ درگذشتند، پخش شد.

سپس با حضور عبدالعلی علی عسکری رییس سازمان صداوسیما و حمید شاه آبادی معاون سیما از خانواده زنده یاد سیروس گرجستانی، زنده یاد محمود فلاح، زنده یاد کامبوزیا پرتوی، زنده یاد کریم اکبری مبارکه و زنده یاد ماهچره خلیلی تجلیل شد.

حسین طاهری تهیه‌کننده سریال «سلمان فارسی» در سخنانی کوتاه گفت: داوود میرباقری کارگردان «سلمان فارسی» به همه شما سلام رساند و عذرخواهی کرد که نتوانست در این مراسم حضور داشته باشد چراکه به شدت مشغول کار در شاهرود است. سال ۹۸ که کرونا شروع شد ما در قشم تصویربرداری داشتیم و من بسیار نگران گروه بودم اما خوشبختانه با حرکت درست سازمان کار را توانستیم پیش ببریم. همچنین قرار بود برای ادامه کار به ترکیه برویم اما به دلیل کرونا نشد.

مهدی فرجی تهیه کننده سریال «نون خ» نیز در سخنانی از سختی کار در این شرایط گفت. وی با ابراز خوشحالی از اینکه در تولید سریال «نون خ» به لطف خدا کسی به کرونا مبتلا نشد، بیان کرد: ما در این دوران هنرمندان عزیزی را در کشور از دست دادیم که بسیار غم‌انگیز بود.

خیرالله تقیانی پور کارگردان سریال «نجلا» هم از آمدن مدیران جوان به عرصه فیلم و سریال  ابراز خرسندی کرد و از مسئولان سازمان خواست توجه بیشتری به کارگردانان جوان و تازه نفس داشته باشند.

علی غفاری کارگردان سریال «بچه مهندس» نیز بر رقابتی بودن فضای سریال‌سازی تاکید و تصریح کرد: این وضعیت اهمیت توجه به کیفیت کار را بیشتر کرده است و باید با تشکیل اتاق‌های فکر، دست نویسندگان را گرفت.

تجلیل از سازندگان ۶ سریال پُرمخاطب سیما در سال ۹۹ یعنی پایتخت ۶، نون خ ۲، زیرخاکی، خانه امن، بچه مهندس ۳ و دوپینگ بخش دیگری از برنامه‌های این مراسم بود.

همچنین در پایان این مراسم هم از دست اندرکاران تولید و ساخت ۲۹ سریال پخش شده در سال ۹۹ و دست اندرکاران سریال‌های در حال ساخت سیما تجلیل شد.

اسامی سریال‌ها به شرح زیر است:

  1. پایتخت (۶)
  2. روزهای ابدی
  3. خانه امن
  4. ایلدا
  5. «نون خ ۲»
  6. زیرخاکی
  7. پرگار
  8. دخترم نرگس، تولید آذربایجان غربی
  9. سرزده تولید خراسان رضوی
  10. جلال ۲ تولید آذربایجان شرقی
  11. میانبر تولید صداوسیمای استان البرز
  12. کامیون
  13. از سرنوشت (۳)
  14. بیگانه ای با من است
  15. شاهرگ
  16. بوم و بانو
  17. بچه مهندس (۳)
  18. باخانمان
  19. دوپینگ
  20. سرباز
  21. آخر خط
  22. زمین گرم
  23. شرم
  24. دادِستان
  25. نجلا
  26. صفر بیست و یک
  27. چوب خط
  28. پدرپسری
  29. افسانه هزارپایان
  30. سلمان فارسی (در حال ساخت)
  31. جشن سربرون (در حال ساخت)
  32. ۸۷متر (در حال ساخت)
  33. افرا (در حال ساخت)
  34. خودخواسته (در حال ساخت)
  35. دعوت نحس (در حال ساخت)
  36. همبازی (در دست ساخت)
  37. بچه مهندس ۴ (در دست ساخت)
  38. خواب خانه (در حال ساخت)
  39. دیپلم (در حال ساخت)
  40. کلبه‌ای در مه (در حال ساخت)
  41. نیمروز تا تهران (در حال ساخت)
  42. طلاق (در حال ساخت)
  43. نوروزرنگی (در حال ساخت)
  44. روزگار جوانی (در حال ساخت)
  45. روز‌های آبی (در حال ساخت)

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    103/089/424/000
  • بی‌بدن
    23/216/662/000
  • سال گربه
    12/073/852/500
  • آپاراتچی
    3/942/182/500
  • پرویز خان
    3/170/587/000
  • نوروز
    2/808/603/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/576/517/500
  • آسمان غرب
    2/174/983/000