دومین مجموعه «قلم روشن» رونمایی شد/ حمایت از نمایشنامه‌های طرح برای اجرا | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۳۸

دومین مجموعه «قلم روشن» رونمایی شد/ حمایت از نمایشنامه‌های طرح برای اجرا

مراسم رونمایی از دومین مجموعه آثار «قلم روشن» 23 اسفند ماه برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، مراسم رونمایی از دومین مجموعه آثار «قلم روشن» که شامل ۱۲ نمایشنامه است، عصر روز گذشته ۲۳ اسفند با حضور سید مجتبی حسینی معاون امور هنری برگزار شد.

در این مراسم که در سالن جلسات معاونت امور هنری برگزار شد، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند مشاور عالی مدیر ک، رضا بصیرت مدیرعامل انجمن هنر‌های نمایشی، سعید اسدی مدیر دفتر انتشارات، آموزش و پژوهش اداره کل، مهرداد رایانی مخصوص و برخی از صاحبان آثار از جمله شهرام کرمی، حمیدرضا نعیمی، لیلی عاج، مهدیه حسینی و مهتا پناهی حضور داشتند.

در برنامه رونمایی از دومین مجموعه آثار «قلم روشن» معاون امور هنری در سخنانی با ابراز خوشحالی از رقم خوردن این اتفاق گفت: پروژه «قلم روشن» یکی از اتفاق‌های خوب و مهم در عرصه نمایشنامه‌نویسی به شمار می‌رود‌. در هر سرزمینی که ادبیات جدی گرفته شده، زمینه پویایی و زایایی سایر هنرها نیز فراهم شده است. امیدوارم که این پروژه تداوم داشته باشد و شاهد پربارتر شدن ادبیات نمایشی ایران زمین در سال‌های آتی باشیم.
او در ادامه با بیان این مطلب که در کشور تغییر نگرش به هنر نیاز است، بیان کرد: در برنامه راهبردی کشور باید به هنر به عنوان ضرورت و عنصر پایدار و تاثیرگذار نگاه کنیم تا مشکلات این حوزه روز به روز کمتر شود.
حسینی همچنین با بیان این نکته که مشتاق به مطالعه آثار این دوره از پروژه «قلم روشن» است، افزود: در این مدت و در فرصت‌های مختلف قادر آشنا از مطالعه آثار این دوره اظهار رضایت زیادی داشت که این شوق در من افزون شد تا در تعطیلات نوروز فرصت مطالعه این آثار را برای خودم غنیمت شمارم.
مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در این مراسم تولید نمایشنامه را اساس کار در حوزه تئاتر دانست و عنوان کرد: فرهنگ و تمدن اصیل ایرانی فرصتی برای خلق اثر در حوزه  نمایشنامه‌نویسی است و ما باید بتوانیم از این بستر قوی و ارزشمند بهره بگیریم.
وی درباره دومین مجموعه آثار «قلم روشن» نیز گفت: اینکه موضوع در این پروژه آزاد و به انتخاب صاحب اثر بود به عنوان یک فرصت نگاه می‌کنم و همین امر سبب ساز این شد که هیچکدام از این آثار انتزاعی نبوده و همگی با تنوعی ویژه نشان از دغدغه اجتماعی خالقان آن‌ها داشته باشد.
قادر آشنا در همین زمینه ادامه داد: کلمه به کلمه نمایشنامه‌هایی که در این پروژه خلق شده‌اند را خوانده‌ام و از خواندن تک تک آثار این مجموعه لذت برده‌ام و اعتقاد دارم آثاری که در این پروژه خلق شده‌اند از قابلیت بسیار ارزشمندی برای اجرا برخوردار هستند.
مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه ادغام برنامه‌های بنیاد ادبیات نمایشی در دل فعالیت‌های دفتر انتشارات، آموزش و پژوهش اداره کل را یک فرصت دانست و افزود: امیدوارم در سال پیش‌رو با برنامه‌هایی همچون «نخل سرخ» و «راه روشن» که پیشتر برنامه‌ریزی شده و برنامه‌هایی که برای سال آینده در نظر داریم تولید نمایشنامه‌های ایرانی تصاعدی بالا برود و به همت همکاران دوره سوم «قلم روشن» نیز از فروردین ماه کلید بخورد.
سعید اسدی نیز در این مراسم پروژه نمایشنامه‌نویسی «قلم روشن» یک پروژه تکوینی دانست و اظهار کرد: بخش اعظم این اتفاق در دوره‌ای که مهرداد رایانی‌مخصوص مدیریت انتشارات‌ نمایش را برعهده داشت پیش رفت تا به امروز نیز کار با حمایت ایشان پیش رفته است.
مدیر دفترانتشارات، آموزش و پژوهش اداره‌کل هنرهای نمایشی با ارائه گزارشی از فرآیند تولید آثار در این پروژه گفت: این پروژه از اوایل سال جاری با رویکرد گزیده‌گرایانه آغاز شد و در مرحله نخست ۵۰ طرح مورد غربال‌گری قرار گرفت و در نهایت از میان ۲۰ طرح تایید شد، ۱۲ اثر به صورت نهایی و در قالب نمایشنامه تولید شد. البته چند اثر دیگر نیز مراحل تولید را طی کردند اما چون به کیفیت مطلوب مورد نظر دست پیدا نکرده بودند، از ادامه همکاری با خالقان این آثار بازماندیم ولی زحمات این هنرمند بسیار ارزشمند بود.
اسدی با اشاره به گستردگی و تنوع فرهنگی در ایران خاطرنشان کرد: سال گذشته مضمون دفاع مقدس موضوع آثاری بود که در پروژه قلم روشن خلق شدند اما امسال با توجه به تنوع فرهنگ ایرانی تصمیم گرفتیم که موضوع را آزاد بگذاریم تا نمایشنامه‌نویسان با فراغ بال بیشتری، اقدام به خلق اثر کنند و شاهد نمایشنامه‌های متنوعی باشیم. همین موضوع موجب جذابیت بیشتر آثار این دوره شده است.
این هنرمند و مدرس تئاتر افزود: در این دوره شاهد حضور نمایشنامه‌نویسان شناخته شده در کنار نمایشنامه‌نویسان جوان هستیم و خوشحالیم که با این پروژه، فصل جدیدی را برای معرفی نمایشنامه‌نویسان جوان در کشور فراهم کرده‌ایم.
اسدی در پایان گزارش خود نیز بیان کرد: در پروژه «قلم روشن» هدف ما تنها خلق نمایشنامه نیست بلکه در این پروژه قصد داریم، از اجرای نمایشنامه‌ها در مجموعه‌های تحت مدیریت اداره‌کل هنرهای نمایشی نیز حمایت کنیم.
همچنین در این مراسم سعید اسدی و دیگر حاضران از نقش زنده‌یاد محمدرضا الوند در مرحله ارزیابی آثار این پروژه یاد کردند و از فقدان این هنرمند در مراسم رونمایی این آثار افسوس خوردند.
در بخشی دیگری از این مراسم مهرداد رایانی مخصوص به عنوان مدیر قبلی این پروژه گفت: من سال‌هاست که در عرصه تئاتر فعالیت می‌کنم و بدون اغراق باید بگویم خوشحالم که مدیرکل هنرهای نمایشی لحظه به لحظه روند شکل‌گیری این پروژه را دنبال کرده‌اند و تمام نمایشنامه‌ها را قبل از انتشار خوانده‌اند. بدون اغراق باید بگویم پروژه «قلم روشن» اتفاق بسیار مهم و فرخنده‌ای در نمایشنامه‌نویسی ایران به شمار می‌رود و جای بسی خوشحالی است که معاون امور هنری، مدیرکل هنرهای نمایشی و سعید اسدی از این پروژه حمایت می‌کنند.
او افزود: من در جریان نوشتن تمام نمایشنامه‌ها هستم. باید برای به سرانجام رسیدن این پروژه قدران تمام دوستان و همکاران در انتشارات نمایش باشیم که دلسوزانه در شکل‌گیری و انجام این پروژه سهم داشتند.
در این مراسم شهرام کرمی نیز در سخنانی عنوان کرد: خوشحالم که به عنوان یک نمایشنامه‌نویس در پروژه «قلم روشن» حضور دارم. من هم مثل سایر نمایشنامه‌نویسان برای حضور در این رویداد طرح دادم و گام به گام به صورت تعاملی این نمایشنامه را پیش بردیم.
وی ادامه داد: زمانی که متوجه شدم مرحوم محمدرضا الوند نیز جز شورای قلم روشن هست، بسیار خوشحال شدم چون پیش از این یک بار دیگر نیز با هم همکاری داشتیم و نمایشنامه «بلوط تلخ» که اثری دفاع مقدس است با پیشنهاد و پیگیری او شکل گرفت.
این نمایشنامه‌نویس و مدیر هنری گفت: با نوشتن نمایشنامه «عروس قنات» به نوعی مادرم و تمام زنان سرزمینم را ستایش کرده‌ام که امیدوارم که این اثر مورد قبول و عنایت دوستان تئاتری قرار گیرد.
حمیدرضا نعیمی نیز در این مراسم در سخنانی توضیح داد: زمانی که مهرداد رایانی مخصوص از من برای شرکت در این پروژه دعوت کرد و موضوع آن را آزاد عنوان کرد، بسیار خوشحال شدم. چون موضوع آزاد دست نمایشنامه‌نویس را باز می‌گذارد.
وی نمایشنامه «نادر شاه» که در این پروژه خلق شده است را بهترین و تکمیل‌ترین نمایشنامه خود دانست و افزود: کلمه به کلمه این نمایشنامه را بر اساس امکانات اجرا نوشته‌ام و پژوهش و نگارش این نمایشنامه قریب به ۴ سال زمان من را گرفته است. مدتی که مشغول نوشتن این نمایشنامه بودم با معاون امور هنری گفت‌وگویی داشتم که از نظرات ایشان بهره گرفتم و ایده پژوهش بیشتر به من داد.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات معیشتی هنرمندان تئاتر بر دریافت حقوق مادی هنرمند تاکید کرد و افزود: اعتقاد دارم هنرمندان تئاتر به اندازه کافی برای معنویات کار کرده‌اند و مسئولین نباید از اجر معنوی هنرمندان بگویند بلکه برای معیشت آن‌ها که نیاز دارند کار آن‌ها به عنوان شغل شناخته شود کاری کنند.
لیلی عاج هم درسخنان کوتاهی گفت: شرکت دراین پروژه برای من تجربه بسیار خوبی بود و در جریان نوشتن این نمایشنامه از نظرات ارزشمند سعید اسدی بهره‌مند شدم.
محمد میرعلی اکبری یکی دیگر از خالقان آثار این پروژه بود که در سخنانی بیان کرد: خوشحالم که مهرداد رایانی مخصوص از من برای شرکت در پروژه «قلم روشن» دعوت کرد. من ۲۲ سال است که نمایشنامه می‌نویسم و در تمام این سال‌ها اصرار کرده‌ام که به شیوه خودم بنویسم.
او افزود: در تمام این سال‌ها سختی‌های متعددی را متحمل شده‌ام، سال ۹۹ اتفاق خوشایندی برای من رقم خورد و بالاخره ۸ نمایشنامه من منتشر شدند. نمایشنامه «پنگوئن‌های افسرده» نمایشنامه بلندی است و بارها سعید اسدی از من خواست که متن نمایشنامه را کوتاه کنم اما من راضی به این کار نشدم. امیدوارم فرصتی فراهم شود تا بتوانم این نمایشنامه را کارگردانی کنم.
مهتا پناهی نیز به عنوان یکی دیگر از نویسندگان این پروژه گفت: نمایشنامه «صادره از…» نخستین نمایشنامه حرفه‌ای من است و تا پیش از این چندین نمایش در دوران دانشجویی نوشته‌ام. در این نمایشنامه تلاش کرده‌ام دغدغه‌های نسل خودم را بیان کنم.
مهدیه حسینی نیز که در این مراسم حضور داشت در سخنان کوتاهی از فرصت‌آفرینی این پروژه تشکر کرد.
در پروژه «قلم روشن» نمایشنامه‌های «در آستانه» نوشته امیرحسین طاهری، «پنگوئن‌های افسرده» نوشته محمد میرعلی اکبری، «گیسو» نوشته بهرام صادقی مزیدی، «خواب می بینم» نوشته آرش عباسی، «دست» نوشته مهدی ضیاءچمنی، «قربانگاه» نوشته عماد‌الدین رجبلو، «نادرشاه» نوشته حمیدرضا نعیمی، «اشتیاق» ( چسیاره میمون‌ها) نوشته پیام لاریان، «عروس قنات» نوشته شهرام کرمی، «سی‌وسه سال بعد» نوشته مهدیه حسینی، «بابا آدم» نوشته لیلی عاج و «صادره از …» نوشته مهتا پناهی از سوی انتشارات نمایش منتشر شده است. طراحی جلد کتاب‌های قلم روشن را نیز بهرام شادان‌فر برعهده داشته است.
انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است