اگر قرارست سینماگران مالیات دهند بلیت سینما باید ۵۰ هزارتومان شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۵
سید ابراهیم عامریان در گفتگو با صبا:

اگر قرارست سینماگران مالیات دهند بلیت سینما باید ۵۰ هزارتومان شود

سید ابراهیم عامریان درباره پرداخت مالیات توسط سینماگران و بالا رفتن هزینه تولید هشدار داد و خوستار بالا رفتن قیمت بلیت سینما شد.

سید ابراهیم عامریان تهیه‌کننده که با فیلم‌های «دینامیت»، «انفرادی» و «نارگیل» در نوبت اکران سینماهاست در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره گران شدن بلیت سینما و قیمت ۳۰ هزار تومانی آن گفت: اصل قیمت بلیت سینما باید در حدود ۱۰۰ هزار تومان باشد منتهی ما همیشه توان مالی مردم کشورمان را در نظر می‌گیریم و می‌گوییم چون قرار است سینما جزو ارزان‌ترین تفریحات مردم باشد، قیمت بلیت آن کم‌تر از قیمت اصلی باشد به همین دلیل هیچوقت قیمت بلیت به اندازه نصف قیمت واقعی هم نبوده است به طوری که قیمت بلیت در سینماهای درجه ۱، ۲۰ هزار تومان یا حتی در شهرستان‌ها ۱۰ هزار تومان بوده است.

وی با اشاره به پرداخت مالیات توسط سینماگران، تاکید کرد: باتوجه به اینکه قرار است اهالی سینما مالیات بپردازند، اگر قیمت بلیت سینما با قیمت اصلی خود یعنی ۱۰۰ هزار تومان ارایه شود، شاید چیزی برای تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار باقی بماند. برهمین اساس من به عنوان کسی که تهیه‌کننده است و سه فیلم «دینامیت»، «انفرادی» و «نارگیل» را در نوبت اکران دارد، تقاضا دارم نسبت به قیمت بلیت سینما محاسبه بهتری شود و حداقل قیمت آن، به نصف قیمت اصلی، یعنی ۵۰ هزار تومان برسد.

عامریان درباره پرداخت مالیات توسط هنرمندان و بالا رفتن حقوق عوامل و بازیگران توضیح داد: اگر قرار است هنرمندان مالیات بپردازند، بازیگران و عوامل دستمزدشان را بالاتر می‌برند , سنگینی آن روی دوش تهیه‌کننده می‌افتد. وقتی همه هزینه‌ها بالا رود درنتیجه هزینه تولید فیلم هم بالاتر می‌رود، ولی اگر قرار باشد خروجی نهایی فیلم که فروش بلیت سینما است، قیمتی ناچیز برای تهیه‌کننده باشد، اکران فیلم برای هیچکس به صرفه نیست و کسی برای اکران اقدام نمی‌کند. برهمین اساس اگر قرار باشد مالیاتی بپردازیم، من فیلم‌هایم را با بلیت ۳۰ هزار تومانی اکران نکنم بهتر است زیرا در آن صورت مجبورم چیزی را از جیب خود گذاشته و به عنوان مالیات به دولت بپردازم.

تهیه‌کننده «نارگیل» در پاسخ به اینکه قیمت بالای بلیت سینما مخاطبان آن را هم کم‌تر می‌کند، خاطرنشان کرد: نیامدن مردم یک حرف است و اینکه من به عنوان تهیه‌کننده به فیلمسازی راغب باشم، حرفی دیگر است. من به عنوان تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار وقتی فیلمی را با سرمایه ۱۵ میلیارد تومانی می‌سازم و سرمایه‌ام برنمی‌گردد، قطعا فیلمسازی را ادامه نمی‌دهم یا اینکه مجبور می‌شوم فیلم‌های بی کیفیت بسازم که آن را هم مردم نمی‌بینند.

علاوه بر مردم به سینماگران هم فکر کنیم

وی با اشاره به ضرر تهیه‌کنندگان عنوان کرد: بهتر است به فیلمساز و کسی که قرار است هزینه کند هم فکر کنیم. به نظر من اگر قرار است که سینماها باز شود، چرخ‌شان بچرخد و فقط برای مردم باشد، در این میان تهیه‌کننده متضرر می‌شود یا درنهایت با یک فیلم دوام می‌آورد ولی با فیلم بعدی راهی زندان می‌شود.

این تهیه‌کننده ادامه داد: اگر قرار است فقط به مردم فکر نکنیم، بلیت باید ۱۰۰ هزار تومان باشد، اگر قرار است که آن‌ها و تهیه‌کننده را در نظر بگیریم، حداقلش این است که قیمت بلیت ۵۰ هزار تومان باشد ولی دولت هم کمک کند تا هردو طرف راضی باشند. به نظر من اگر قرار است حداقل تهیه‌کننده ضرر نکند، قیمت بلیت به نصف قیمت واقعی آن برسد. اگر به دلار هم بخواهیم حساب کنیم، این ۵۰ هزار تومان می‌شود ۲ دلار و این قیمت برای فیلمسازان قیمتی ناچیز است.

عامریان در پاسخ به اینکه آیا هزینه تولید به دلار است، اظهار کرد: دقیقا مشکل همین است که تمام عوامل و یک سری از بازیگران به ما قیمت دلاری می‌دهند. بخواهیم یا نخواهیم شاید مستقیم نه، ولی به صورت غیرمستقیم همه نیازهای زندگی‌مان از ابتدای روز، به صورت دلار محاسبه می‌شود.

او درباره متوقف شدن چرخه سینما عنوان کرد: بالا رفتن هزینه‌های تولید، متحمل شدن پرداخت مالیات هنرمندان توسط تهیه‌کننده و درنهایت ضرر او باعث می‌شود که چرخه سینما متوقف شود و فقط حرف دل من نیست بلکه همه تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران همین نظر را دارند ولی نمی‌دانم چرا سکوت می‌کنند. سکوت آن‌ها در نهایت به توقف چرخه سینما منجر می‌شود.

۳۰ هزار تومان قیمت ناچیزی‌ست

وی درباره آسیب به آینده سینما عنوان کرد: بلیت ۳۰ هزار تومانی، مبلغی بی‌ارزش برای ماست و به نظر شما باید چند بلیت به فروش برسد تا سرمایه من برگردد؟ اگر این موضوع مدیریت نشود درنهایت مسائلی پیش می‌آید که به آینده سینما آسیب وارد می‌کند. قبلا برای هنرمندان معافیت مالیاتی وجود داشت و فقط ضرر می‌کردیم الان هم ضرر می‌کنیم و هم باید مالیات پرداخت کنیم.

این سینماگر تصریح کرد: درست است که نزدیک به ۲۰۰ فیلم در نوبت اکران هستند ولی ممکن است نزدیک به ۱۰ یا ۱۵ فیلم خوب داشته باشیم که هزینه شده و قرار است فروش خوبی در سینما داشته باشند. اگر قرار باشد همان فیلم‌ها هم متضرر شوند و از جیب‌شان مالیات بپردازند، قطعا چرخه تولید سینما از بین می‌رود.

عامریان با اشاره به بالا رفتن قیمت همه وسایل مورد نیاز زندگی مطرح کرد: قیمت‌ همه چیز نسبت به قبل از کرونا بالا رفته است و فقط قیمت بلیت سینماها نیست. چرا من به عنوان تهیه‌کننده باید همه چیز را گران تهیه کنم اما جنس خودم را ارزان بفروشم؟ اگر قیمت هیچ چیز بالا نرفته بود، قیمت بلیت سینما هم بالا نمی‌رفت ولی حال که قیمت همه چیز بالا می‌رود، چرا فقط قیمت بلیت سینما بالا نرود؟ ما همیشه بر سر اینکه به ما سانس یا سینمای مناسب دهند، بحث داشتیم حال اگر قرار باشد مثلا ۱۰ درصد هم افت مخاطب داشته باشیم، آن در جریان اینکه همیشه به دنبال سانس و سینما بودیم، حل می‌شود.

تهیه‌کننده «انفرادی» در پایان درباره راه حل این مساله و رفتن مردم به سینما خاطرنشان کرد: کسی که توانایی بیشتری دارد می تواند فیلم را در سینمای درجه ۱ با قیمت ۵۰ هزار تومان ببیند، کسی که توانایی کم‌تری دارد با قیمت بلیت ۳۰ هزار تومان به سینمای درجه ۲ برود و به همین ترتیب. مثل همین حالا که قیمت بلیت در همه سینماها به یک اندازه نیست. همچنین باید گفت متریال‌هایی که در سینماهای مختلف به کار می‌‌رود، متفاوت است و همین مساله نیز بر قیمت بلیت آن‌ها تاثیر می‌گذارد. اینکه مخاطب اصلا به سینما نیاید نداریم، هرکس با هر توانایی به سینماهای مختلف می‌رود ولی مشکلات تولید بالاتر می‌رود.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است