نیازمند دیپلماسی فرهنگی بین دولت‌ها و ملت‌ها هستیم/ راه‌اندازی جایزه جهانی نوروز | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۵۹
علیرضا حبیبی به صبا گفت:

نیازمند دیپلماسی فرهنگی بین دولت‌ها و ملت‌ها هستیم/ راه‌اندازی جایزه جهانی نوروز

علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ درباره برنامه‌های این شبکه رادیویی در ایام نوروز و چشم انداز سال 1400 آن سخن گفت.

علیرضا حبیبی مدیر رادیو فرهنگ در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا در پاسخ به این پرسش که سال ۹۹ در رادیو فرهنگ چگونه گذشت، مطرح کرد: شبکه رادیویی فرهنگ باتوجه به ماموریت ذاتی خود که فرهنگ است، در طول سال مجموعه برنامه هایی را در حوزه های مختلف زیرشاخه های فرهنگ و بینا فرهنگی مانند تاریخ، اندیشه، مباحث اجتماعی، شعر و ادبیات، موسیقی، سینما، تئاتر، سواد رسانه ای، فرهنگ عمومی مفاخر فرهنگی و…تدوین و برنامه سازی می کند.

وی ادامه داد: زمانی که وارد یک چرخه تخصصی می شویم، پیوند موضوعات فرهنگ با نخبگان کار دشواری است که بتواند هم اهل فرهنگ و هنر را راضی نگه دارد و هم عوام مردم و عموم جامعه را اقناع کند. رادیو فرهنگ در طول سال ۹۹ متناسب با شرایط و رویدادها خود را منعطف کرد. در شرایطی که کرونا عالم گیر شده بود، پیوند این مصیبت با حوزه فرهنگ قابل مشاهده بود به طوری که سینماها، سالن های تئاتر کنسرت های موسیقی، دانشگاه ها و…تعطیل شدند و حوزه فرهنگ با چالش جدیدی روبه رو و مسئولیت رادیو فرهنگ در این زمان بیشتر شد چراکه باید کارهایی را می کرد تا مردمی که در خانه نشسته اند، حوصله شان سر نرود.

راهبرد اصلی رادیو فرهنگ در نوروز ۱۴۰۰ ایجاد نشاط و امید است

مدیر رادیو فرهنگ با اشاره به اینکه ایران در این روزها در آستانه شب عید است، بیان کرد: شب عید برای همه مردم ایران یک روز و ایام خاصی است چراکه از این آیین بزرگ به راحتی نمی توان عبور کرد. شاید بسیاری از مردم ما دل را به دریا بزنند و به دیدن اقوام یا سفر بروند در حالی که این کار خطرناک است چراکه وضعیت کرونا ناپایدار است و هیچ چیز مشخص نیست. ما این قول را به مردم ایران می دهیم که رادیو فرهنگ بتواند سفرنامه فرهنگ، نشاط و نوروز را در گوشه گوشه سرزمین ایران منتقل و مردم را از سفر بی نیاز کند.

حبیبی با بیان اینکه راهبرد اصلی رادیو فرهنگ در نوروز ۱۴۰۰ ایجاد نشاط و امید است، مطرح کرد: ایجاد بستری برای تبیین و ترویج آیین ها و هنرهای ایرانی و تاریخ تمدن ایران فرهنگی و اسلامی در این برهه از جمله راهبردهای رادیو فرهنگ در نوروز ۱۴۰۰ است و ما قصد داریم جلوه های بهار و نوروز را در این ایام برای مردم منتشر کنیم.

تحویل سال جدید با «ساز نوروز»

وی درباره ویژه برنامه سال تحویل رادیو فرهنگ خاطرنشان کرد: حدود ۶ ساعت برنامه زنده «ساز نوروز» را در ۳۰ اسفندماه با حضور شخصیت های هنری و فرهنگی و بازیگرانی از جمله عباس محبی معروف به عموجان علی، منوچهر آذری معروف به دایی منوچهر و… داشتیم. همچنین با همکاری صدای استان ها در این برنامه به گوشه گوشه ایران سر زده و نغمه های ایرانی را از طریق امواج رادیو فرهنگ منتشر کردیم.

مدیر رادیو فرهنگ با اشاره به اینکه این شبکه رادیویی از اول تا پانزدهم فروردین ماه تلاش می کند مجموعه متنوعی از برنامه ها را متناسب با نیاز مخاطبان روی آنتن ببرد، مطرح کرد: هدف ما صرفا سرگرمی نیست بلکه در کنار نشاط و امید پرداختن به حوزه دانایی در دستور کار ما قرار دارد.

راه‌اندازی «جایزه جهانی نوروز»

حبیبی ادامه داد: ما امسال برای اولین بار با همکاری نهادها و موسسه های مختلف «جایزه جهانی نوروز» را پیش بینی کردیم که بخش تولیدات رسانه ای نوروز هم تعریف شده است و رادیو فرهنگ مسئولیت این حوزه را برعهده دارد. تفاهمنامه ای با موسسه اکو و دبیرخانه «جایزه جهانی نوروز» منعقد شده است تا ما بتوانیم برنامه ای را با عنوان «سرزمین نوروز» طراحی کنیم. این برنامه ویژه دوست داران حوزه تمدنی نوروز است. «سرزمین نوروز» با حضور سفرا و رایزن های فرهنگی کشورهایی مانند افغانستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، عراق، ترکیه، هند، پاکستان و…که در گذشته جزو ایران بزرگ قدیم بودند و یا فارسی زبان بودند و نوروز در سرزمین شان هنوز جاری است، تولید و پخش می شود.

وی خاطرنشان کرد: اسماعیل آذر چهره ماندگار حوزه ادبیات قرار است برنامه ماندگار «حریر سخن» را در عید نوروز ۱۴۰۰ نیز روی آنتن ببرد. توجه این برنامه بیشتر به حوزه مشاعره نوروزی و بهاری است. «پرده عشاق» دیگر برنامه ما در رادیو فرهنگ است که برای اولین بار نقالی و قوالی نوروزی به همت پرده خوانان در این شبکه رادیویی اتفاق می افتد. «گل و مرغ» دیگر برنامه رادیو فرهنگ در ایام نوروز است که به جایگاه پرندگان و گل ها در فرهنگ مردم ایران می پردازد.

تولید ۳۱ عنوان محتوا و برنامه ویژه برای نوروز

مدیر رادیو فرهنگ به دیگر برنامه های مهم این شبکه رادیویی در شب های عید اشاره و بیان کرد: «آواز گنجشک ها» برنامه ای است که به مناسبت روز ۲۹ اسفند که روز گنجشک است، از رادیو فرهنگ پخش شد. برنامه «هزاره ادب پارسی» در قالب یک مستند روایی با اجرای بهروز رضوی از اول فروردین ماه تا ۱۵ شب به جایگاه نوروز در شعر و ادب فارسی می پردازد.

حبیبی افزود: «نغمه های بهاری» با موضوع پخش نغمه های دلنشین نوروزی و بهاری و «بهار جانان» با موضوع تحول در انسان ها با شروع سال جدید از دیگر برنامه های رادیو فرهنگ در عید ۱۴۰۰ است. در هر صورت رادیو فرهنگ با برنامه های متنوع به پیشواز نوروز می رود و ساز نوروز را زودتر از آغاز فصل بهار می نوازد.

به گفته وی، ۳۱ عنوان محتوا و برنامه ویژه برای نوروز طراحی شده است.

تولید مستند درباره مفاخر فرهنگی متوقف نمی شود

مدیر رادیو فرهنگ در جواب به این سوال که این شبکه رادیویی در سال ۹۹ چه قدر توانست به اهداف خود نزدیک شود، اظهار کرد: رادیو فرهنگ از سال ۹۹ بر اساس فصل ها برنامه ریزی کرد. ما در فصل های بهار و تابستان با افزایش مخاطب جدید روبه رو شدیم که در فصل پاییز تلاش کنیم مخاطبان خود را حفظ کنیم و امیدوارم در پایان فصل زمستان باتوجه به شرایطی که همیشه شنوندگان رادیو در این روزها بیشتر به سمت تلویزیون می روند، با تزریق نشاط و امید مخاطب را پای رادیو نگه داریم.

حبیبی درباره رویکرد رادیو فرهنگ در سال ۱۴۰۰ مطرح کرد: ما قصد داریم خودمان را به مخاطبان نزدیک تر کنیم چراکه معتقدیم رادیو باید نقش خود را در میان مردم ایفا کند. پیشنهاد ما این بود که برنامه هایی که ظرفیت این موضوع را دارند، بتوانیم به صورت محیطی و مستمر با سفر به شهرهای مختلف تولید کنیم. از برنامه های دیگر ما در سال جدید عنق بخشیدن به محتوای برنامه ها و توجه به نخبگان کشور است.

وی درباره سرنوشت تولید مستند درباره مفاخر فرهنگی در رادیو فرهنگ اظهار کرد: حدود ۵۲ مستند از مفاخر فرهنگی در سال ۹۹ تولید و پخش شد اما به دلایلی نتوانستیم به همه تعهدات خود عمل کنیم اما تولید این مستند جزو برنامه های اصلی ما در ۱۴۰۰ هست که امیدوارم بتوانیم به تعهدات خود عمل کنیم. ناگفته نماند که تولید مستند کار دشواری است چراکه در ابتدا باید ظرفیت پژوهش و مصاحبه ها ایجاد شود و گاهی اوقات به دلیل کرونا بزرگان با حاضر به گفتگو نبودند.

ایران ما نیازمند دیپلماسی فرهنگی درون کشور است

مدیر رادیو فرهنگ درباره ویژه برنامه های این شبکه رادیویی برای انتخابات ریاست جمهوری در ۱۴۰۰ عنوان کرد: ۲ برنامه برای این ایام تدارک دیده شده است که چالش های فرهنگی کشور را برای دوره چهارساله رییس جمهور آینده مطرح می کند.

حبیبی در پایان گفت: ما هرچه برای فرهنگ کار کنیم، سرمایه گذاری برای آیندگان ما محسوب می شود. سرمایه گذاری در حوزه فرهنگ اگرچه دیربازده است اما محصول آن ماندگار است و شیرینی و ثمره اش تا مدت ها باقی می ماند. امیدوارم بتوانیم به مسایل مختلف از دید فرهنگ نگاه کنیم چراکه باعث می شود مسایل زودتر حل بشود. افزایش تعامل و کاهش کدورت ها نتایج دیپلماسی فرهنگی بین دولت ها و ملت ها و ایران ما نیازمند دیپلماسی فرهنگی درون کشور است.

بیشتر بخوانید

تشریح برنامه‌های نوروزی رادیو جوان/ رویکردمان در ۱۴۰۰ استفاده از فناوری‌های جدید است

جدول پخش رادیو صبا رنگ و بوی نوروز می‌گیرد/ برگزاری یک مسابقه در حوزه اجرا

ایجاد سکوی هواداری مجازی در رادیو ورزش/ مسعود اسکویی برنامه تحویل سال را اجرا می‌کند

ایرج نوذری با «صندلی داغ» به رادیو نمایش باز می‌گردد/ «شب آرام» با اجرای امین زندگانی

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است