بزرگداشت محمدرضا دشتی برگزار شد/ نبود بازنشستگی در رسانه‌گری | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۸

بزرگداشت محمدرضا دشتی برگزار شد/ نبود بازنشستگی در رسانه‌گری

آیین بزرگداشت محمدرضا دشتی عکاس پیشکسوت حوزه کتاب 23 اسفندماه با حضور جمعی از مدیران برگزار شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، آیین بزرگداشت محمدرضا دشتی عکاس پیشکسوت حوزه کتاب ظهر امروز ۲۳ اسفندماه با حضور ایوب دهقانکار مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، اسدالله امرایی مترجم، نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت و جمعی از خبرنگاران حوزه کتاب در خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در ابتدای این آیین، دهقانکار گفت: این آیین تکریم و تجلیل زحمات آقای دشتی یکی از بزرگان حوزه کتاب است  که در استمرار، تلاش و مداومت الگوی جوانانی است که با ایشان همکار بودند و جدیت و خلق حسنه را یاد گرفتند.

وی با بیان اینکه آثاری که با دستان ایشان ثبت شده است می‌تواند برای آیندگان مفید و راهگشای آینده باشد، عنوان کرد: در حوزه فرهنگ و کتاب چیزی به عنوان بازنشستگی نداریم و خانه کتاب و ادبیات ایران، خانه اهالی قلم و ادبیات است و کسی برای حضور در خانه خود نیاز به اجازه و هماهنگی ندارد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران خطاب به دشتی اظهار کرد: اینجا خانه شماست و افتخار می‌دهید تجربه‌های حضور خود را بیش از پیش به ما منتقل کنید و امیدوارم در همه عرصه‌ها شاهد موفقیت و بهروزی شما باشیم.

در ادامه این آیین، پیام سید فرید قاسمی خوانده شد. این استاد پیشکسوت روزنامه‌نگاری در این پیام گفت:

«آقای هادی حسینی نژاد تلفنی فرمودند؛ آقا محمدرضا دشتی بازنشسته شد. همه می‌دانیم رسانه‌گری بازنشستگی ندارد؛ به خصوص برای خادم تصویری عرصه کتاب. کتابگزاری و به طور کلی شور رسانه ورزی، اگر هم با شیر اندرون نشده باشد، به یقین با جان برون رود.

محمدرضا دشتی را باید مصورپرداز مقاوم عرصه کتاب نامید که بیش از دو دهه با وجود فرازها و فرودهای مداوم و حرفه‌ای، حوزه کتاب را از پساسوژه تا پسامخاطب به تصویر کشید.

۵۲ ماه در «کتاب هفته» افتخار همکاری با او را در کارنامه دارم. با تبسم همیشگی سر در کار خود داشت. نه رنجید نه رنجاند. بی تکلف حتی در سختی ها با بد اندیش، کینه توز، آزار رسان و ناسازگار ملایمت پیشه می‌کرد؛ چون به تطابق می‌اندیشید.

به نوآمدگان و پیشکسوتان حرمت می نهاد، هم آوا و همگام، تصویر را به خدمت تحریریه در آورد. معرفت و متانت او از یاد رفتنی نیست. از شقه سازی‌های مرسوم زمانه پرهیز داشت و با همه می‌جوشید. جفا را با وفا پاسخ می‌داد و به سادگی هر چه تمام‌تر، از مهمل گو و لاف گزین و گزافه نشین عبور می‌کرد؛ و با سکوت مندی و بی هیاهو در پی شکار تصویری لحظه‌ها بود.

 امیدوارم بازنشستگی کاغذی او را به خانه نشینی‌اش نینجامد و حیطه کتاب همچنان از خدمات این همراه بی حاشیه بهره یاب شود.»

شغل کتاب، بازنشستگی ندارد

در ادامه این آیین، اسدالله امرایی با تاکید بر اینکه شغل کتاب، بازنشستگی ندارد، گفت: اهل رسانه حتی اگر ننویسند و رسانه را از آن‌ها بگیریم باز هم اهل رسانه هستند. حداقل به عنوان خواننده و دنبال کننده اخبار.

این مترجم ادامه داد: آقای دشتی را به اندازه سی سال و حتی بیشتر می‌شناسم و در برنامه‌ها و مراسم‌های مختلف از حضور ایشان بهره بردم. آقای دشتی رهرو آهسته و پیوسته بود. ضمن اینکه همه مسائل پیرامون را رعایت می‌کرد کار خودش را نیز می‌کرد. بارها شاهد بودیم در مراسم‌های مختلفی دوستان تازه کار از همان زاویه‌ای که آقای دشتی عکاسی می‌کردند، عکس می‌گرفتند. این کار ایراد محسوب نمی‌شود بلکه درس می‌گرفتند.

امرایی عنوان کرد: همه کسانی که در این جمع حضور دارند برای ابراز سپاسگزاری جمع شده‌اند و با خاطره‌های خوش ایشان را راهی می‌کنند. کسانی که در عرصه رسانه کار کرده‌اند، می‌دانند که رسانه فراز و فرود و تعطیلی‌های زیادی دارد به عبارتی رسانه مانند زندگی است و شما در رسانه زندگی کرده‌اید. گاهی در مراسم ختم نویسنده‌ای عکاسی کردید و گاهی در مراسم تجلیل همان نویسنده بوده‌اید.

آقای دشتی جزو نیروهای پای کار بودند

در ادامه این آیین، نیکنام حسینی پور با اشاره به تاثیر تصویر و عکس در حوزه رسانه اظهار کرد: طی دیدارهای متعددی که به مناسبت‌های مختلف با اهالی قلم داشتیم عکسی از آقای نجف دریابندی منتشر شد که بازخورد بسیار خوبی در فضای رسانه‌ای کشور پیدا کرد.

وی به سابقه آشنایی خود را رضا دشتی اشاره کرد و بیان کرد: حداقل ۲۰ سال است که با آقای دشتی آشنایی دارم و جزو نیروهای پای کار بودند و همیشه می‌دویدند و با دورین خود لحظه‌های ناب را ثبت می‌کردند. ایشان همچنین صمیمیت خاص با خبرنگاران خبرگزاری ایبنا و سایر خبرنگاران داشتند.

حسینی پور ضمن تشکر از همراهی خانواده آقای دشتی خاطرنشان کرد: از همسر و فرزندان آقای دشتی باید تشکر کرد که با فراهم کردن محیط مناسب زمینه فعالیت و کار را در محیط بیرون از خانه برای ایشان فراهم کردند. آقای دشتی سال‌ها در این حوزه کار کردند، حوزه‌ای که بازنشستگی ندارد چرا که باید همیشه در حوزه فرهنگ و کتاب خدمت کرد.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم با این آیین تکریم، فصل جدیدی از زندگی ایشان آغاز شود و تقاضا دارم خاطره‌ها و آرشیو عکس‌های خود را در معرض دید عموم قرار دهند تا دیگران نیز از آن‌ها نهایت استفاده را ببرند.

افتخار می‌کنم در حوزه کتاب و فرهنگ خدمت کردم

محمدرضا دشتی در سخنان کوتاهی ضمن قدردانی از تلاش‌ها و زحمات دست اندرکاران برگزاری این بزرگداشت، گفت: افتخار می‌کنم این سال‌ها در حوزه کتاب و فرهنگ خدمت کردم. بهترین خاطره من کار کردن در حوزه کتاب و بدترین خاطره من دل کندن از خبرنگاران حوزه کتاب است.

در ادامه این آیین، تعدادی از خبرنگاران حوزه کتاب به بیان خاطره‌هایی از رضا دشتی پرداختند.

در پایان این مراسم، لوح و هدیه سید ‌‌عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ایوب دهقانکار مدیر‌عامل و رییس هیات‌مدیره خانه کتاب و ادبیات ایران و نیکنام حسینی‌پور مدیر‌عامل موسسه هنرمندان پیشکسوت به محمد‌رضا دشتی اهدا شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است