نمایشگاه آنلاین بر قیمت آثار تاثیرگذار است/ آثاری با ترکیب‌های فیگوراتیو و اسطوره‌ای | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۰۹
شمس‌الدین غازی در گفتگو با صبا:

نمایشگاه آنلاین بر قیمت آثار تاثیرگذار است/ آثاری با ترکیب‌های فیگوراتیو و اسطوره‌ای

شمس‌الدین غازی درباره نمایشگاه آنلاین خود که در سایت گالری گلستان برپا شده است، می‌گوید و معتقدست این گالری در برپایی نمایشگاه های آنلاین موفق عمل کرده است.

شمس الدین غازی نقاش، مجسمه‌ساز و طراح که از ۲۲ اسفند تا ۱۲ فروردین‌ماه نمایشگاهی‌ به صورت آنلاین در سایت گالری گلستان برگزار می‌کند در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا درباره این نمایشگاه عنوان کرد: کارهایی که در این نمایشگاه به صورت آنلاین به نمایش درمی‌آیند شامل طراحی‌ها، تصویرسازی ها، نقاشی‌های کوچک و بزرگ و مجسمه‌هایی است که از مجموعه آثار ۱۰ سال اخیر من انتخاب شده و به نمایش درمی‌آیند. این آثار براساس خط فکری و دغدغه‌های هنری‌ ۱۰ سال اخیر من است و لیلی گلستان مدیر گالری گلستان آن‌ها را در کنار هم قرار داده است.

وی درباره تفاوت این نمایشگاه با دیگر نمایشگاه‌های خود بیان کرد: بخش تصویرسازی و طراحی‌ها، قسمت جدید این نمایشگاه است و برای اولین بار به نمایش در می‌آیند. طراحی‌های مدادی با سایز ۳۰ در ۲۱ و تصویرسازی‌هایی نیز با همان اندازه که کارهای کوچکی را شامل می‌شوند. آثار طراحی، ترکیب مواد و مداد روی کاغذ را شامل می‌شوند که ژانر گسترده‌ای را تشکیل می‌دهند و لیلی گلستان با نگاه به خصوصی به انتخاب آثار این بخش دست زده است. طراحی‌ها شامل مجموعه‌های مختلفی مثل «باغ پرندگان»، «شیر و خورشید»، «شیر ایرانی»، «اسب ها»، «خروس ها و خاطرات ایران»، «عجایب‌المخلوقات»، «مجمع مرغان» و «منطق الطیر» می‌شوند.

به گفته وی، این مجموعه‌ها حول محور ترکیب‌های فیگوراتیو و اسطوره‌ای می‌چرخند که مجموعه‌ای از نقوش گیاهی و جانوری با هویت تصویری ایرانی اسلامی هستند.

این هنرمند درباره بخش تصویرسازی‌ها نیز عنوان کرد: تصویرسازی‌ها متشکل از چند مجموعه هستند که تعدادی از آن‌ها براساس داستان‌های «مثنوی مولانا» مانند داستان «شهباز و جغدان» انتخاب شده است و تعدادی دیگر تصویرسازی‌هایی است که برای کتاب «منطق‌الطیر» عطار نیشابوری کشیدم و به صورت تک تصویر طراحی شده‌اند.

وی همچنین درباره بخش مجسمه‌ها اظهار کرد: دغدغه‌های مجسمه‌سازی من بیرون از دغدغه‌های طراحی و تصویرسازی نیست و همان خط فکری را دنبال می‌کنم و مجسمه‌ها الهام گرفته از هنر فلزکاریِ اسلامیِ ایران است. معمولا در نمایشگاه‌های من نقاشی و مجسمه همیشه همراه بوده و در اینجا هم کارهایی که انتخاب شده است از نظر تعداد مثل قبل بوده‌اند.

آثار من تحت تاثیر فرهنگ تصویری، هویتی، ایرانی و اسلامی است

غازی درباره مکتب‌هایی که از آن‌ها تاثیر گرفته است، عنوان کرد: آثار من تحت تاثیر فرهنگ تصویری، هویتی، ایرانی و اسلامی است که در ساختار نگارگری ایرانی وجود دارد. کتاب «منافع‌الحیوان»، کتاب «عجایب‌المخلوقات» زکریای قزوینی، مکتب نگارگری شیراز اول و دوم، مکتب زندیه و در آخر خصوصیات تصویری و هویتی مکتب نقاشی قهوه‌خانه‌ای و مکتب سقاخانه در به وجود آوردن آثارم تاثیر زیادی داشته‌اند.

وی ادامه داد: از بچگی به طراحی حیوانات خیلی علاقه‌مند بودم و با گذشت زمان علاقه‌ام بیشتر می‌شد. به صورت علمی با تاریخ هنر در دانشگاه آشنا شدم، بعد از دانشگاه نیز به تحقیقات ادامه دادم و در نهایت این موضوعات به دغدغه‌های اصلی من تبدیل شدند. مساله ترکیب‌بندی ایرانی، اسلامی چه در فرهنگ تصویری نگارگری و چه در مجسمه‌سازی به عنوان دغدغه‌های اصلی من هستند که سال‌هاست درباره‌شان کار کرده و می‌کنم.

این مجسمه‌ساز درباره برگزاری نمایشگاه تاکید کرد: چون من حدود ۱۲ سال است که با لیلی گلستان کار می‌کنم و ایشان همیشه در جریان کارهای من بوده‌اند قبل از هر نمایشگاه کارهای جدیدم را برایشان ارسال می‌کنم و انتخاب می‌کنند.

این نمایشگاه‌گردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره برگزاری آنلاین نمایشگاه خاطرنشان کرد: من به عنوان کیوریتور، نمایشگاه‌های زیادی را امسال، باتوجه به سختی شرایط برگزار کردم و برگزاری حضوری و مجازی نمایشگاه برای من خیلی فرقی ندارد ولی فکر می‌کنم گالری گلستان و شخص لیلی گلستان تاثیر زیادی بر نمایشگاه و فروش آنلاین گذاشته‌اند. فکر می‌کنم باتوجه به سابقه گالری گلستان و ادعای برخی از گالری‌هایی که نتوانسته‌اند این کار را انجام دهند، گالری گلستان خیلی خوب توانسته‌ است خود را با شرایط تطبیق دهد و در بازار فروش آنلاین تاثیر به سزایی بگذارد درصورتی که قبل از آن بدین شکل روی فروش آنلاین تمرکز نداشت. در یک سال گذشته از لحاظ فروش آنلاین بسیار قوی عمل کرده‌اند و اگر بعد از کرونا، فروش آنلاین به صورت موازی با نمایشگاه حضوری راه خود را طی کند خیلی خوب می‌شود، چراکه شرایط تغییر کرده است.

مخاطب باید با عکس اثر، برای دیدن و خرید ارتباط برقرار کند

غازی درباره معایب و محاسن نمایشگاه آنلاین تصریح کرد: معایب آن این است که مخاطب باید با عکس اثر، برای دیدن و خرید،ارتباط برقرار کند، البته مخاطبان من اکثرا کارهای من را می‌شناسند و بدین صورت نیست که برای اولین بار با این آثار روبرو شوند ولی درکل بازدید حضوری تاثیرگذار است چراکه وقتی مخاطب روبروی کار قرار می‌گیرد حسی که از اثر به او منتقل می‌شود، با عکسی که روی صفحه مانیتور یا موبایل می‌بیند، متفاوت است.

وی افزود: امکانی که در این نمایشگاه میسر شده و در نمایشگاه‌های پیشین نبوده، این است که تعداد آثار بیشتری برای نمایش انتخاب شده‌اند که حتی در گالری جا نمی‌شدند. نزدیک به ۸۰ اثر از مجموعه های مختلف انتخاب شده که قبل از این امکان نمایش‌شان وجود نداشت. این‌ها نکته‌های مثبت نمایشگاه مجازی هستند. همچنین می‌توان گفت این نمایشگاه بزرگ‌ترین نمایشگاه به لحاظ تعداد آثار، از من است که تاکنون برگزار شده است.

این نقاش درباره تاثیر نمایشگاه مجازی بر قیمت آثار خاطرنشان کرد: قیمت‌های متفاوتی برای آثار انتخاب شده است چراکه امکان بازدید از نمایشگاه و دیدن آثار وجود ندارد. همچنین رِنج قیمت‌هایی که در شرایط عادی می‌گذاشتند با الان فرق دارد چون تعداد به خصوصی کار برای نمایشگاه فیزیکی انتخاب می‌شد ولی برای نمایشگاه مجازی با تعداد بیشتری اثر رو به رو هستیم. در کل قیمت آثار نسبت به نمایشگاه حضوری، پایین‌تر انتخاب شده است زیرا امکان دیدن آثار از نزدیک وجود ندارد و شرایط نمایشگاهی موجود نیست.

وی در پایان در پاسخ به اینکه با جمع این ویژگی ها با نمایشگاه آنلاین موافق است یا خیر، عنوان کرد: باید خود را با شرایط تطبیق دهیم اینکه من موافق باشم یا مخالف خیلی مهم نیست، مهم این است که مخاطبی که می‌خواهد با نمایشگاه و آثار ارتباط برقرار کند، خود را تطبیق دهد. به همان صورتی که هنرمندان برای بقای کارشان، گذاشتن نمایشگاه و نشان دادن اثرشان باید این کار را بکنند، این اتفاق برای مخاطب هم می‌افتد و باید تعادلی ایجاد شود که گالری گلستان این کار را با قدرت انجام می‌دهد.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است