همه برنامه‌های تلویزیون در نوروز/ «دورهمی» عید فطر بازمی‌گردد/ پخش «سلمان فارسی» در ۱۴۰۵ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۳۴

همه برنامه‌های تلویزیون در نوروز/ «دورهمی» عید فطر بازمی‌گردد/ پخش «سلمان فارسی» در ۱۴۰۵

نشست خبری معاون سیما با رویکرد معرفی برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰ امروز ۲۳ اسفند برگزار شد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، نشست نوروزی حمید شاه آبادی معاون سیما درباره معرفی برنامه‌های نوروز ۱۴۰۰ روز شنبه ۲۳ اسفندماه در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار شد.

حمید شاه آبادی معاون سیمای سازمان صداوسیما در ابتدای نشست عنوان کرد: جا دارد در ابتدا از همه درگذشتگان بیماری کرونا به ویژه همکاران خودم در رسانه ملی و سیما یاد کنیم و خدمتشان را ارج نهیم و از درگاه خداوند رحمت الهیی را طلب کنیم. بنده حدود ۵ ماه است که در سیما مشغول فعالیت هستم و این اولین نشست من در این سمت است. از زحمات آقای میرباقری معاون سابق سیما تشکر می کنم.

وی ادامه داد: سال ۹۹ در روزهای پایانی است و ما از اول این سال درگیر کرونا هستیم. رسانه در این سال داشته های خود را در نوروز ۹۹ استفاده کرد تا مردم در خانه بمانند و درگیر کرونا نشوند. سیما توانست در این سال با برنامه های متنوع کارنامه قابل قبولی به نمایش بگذارد. مقام معظم رهبری هم در جایی از کارنامه قابل قبول رسانه سخن گفته اند. همچنین رسانه ملی باتوجه به نامگذاری سال ۹۹ برنامه سازی کرد و روی آنتن برد.

پخش ۲۹ سریال از شبکه سیما در سال ۹۹

معاون سیما تاکید کرد: سال ۹۹ سال پرفراز و نشیبی بود و همه این مسایل نیازمند این بود که مردم خود پا به میدان بگذارند و در نهایت با فرمان رهبری توانستیم این سال را پشت سر بگذاریم. برپایی حسینیه تلویزیونی ایران در ماه محرم، برپایی مدرسه تلویزیونی، پاسداشت مقام سردار سلیمانی در اولین سالگرد شهادت او، گرامیداشت دهه فجر و… از برنامه های ما در سال ۹۹ بود.

شاه آبادی افزود: امسال ۲۹ سریال از شبکه های سیما پخش شد. ما در این حوزه فراز و فرودهایی داشتیم و امیدواریم تلاش جدی برای سال آینده داشته باشیم. بیش از ۵ هزار فیلم سینمایی در سال ۹۹ روی آنتن رفت و ۴۴۹ اثر برای اولین بار پخش شد. سعی کردیم فیلم های آمریکایی کمتر پخش کنیم. همچنین ۴۰۶۰ مستند روی آنتن رفت که ۷۳۰ عنوان خارجی و بقیه داخلی بود. ۸۸۰۰ دقیقه پویانمایی نیز روی آنتن تلویزیون در سال ۹۹ رفت.

نیازسنجی از مخاطبان برای ساخت برنامه‌های نوروز

وی با بیان اینکه نوروز ۱۴۰۰ در پیش است، مطرح کرد: طرح تحول کوتاه مدت برای بازه زمانی چند ماهه ابتدای مسئولیت من دیده شد و تا زمان انتخابات این طرح ادامه داد. ما احیای برندهای متوقف شده، ایجاد ساختار نوین برنامه سازی، حذف برنامه های کم مخاطب، نگاه ویژه و طراحی برنامه های شاخص و…در دستور کار قرار دادیم تا نظم ویژه ای به برنامه ها در سال آینده بدهیم. سال ۱۴۰۰ انتخابات را پیش رو داریم و سالی است که با نام و یاد حضرت مهدی عج آغاز می شود. ما در این سال باید خود را برای جذب مخاطب بیشتر و ارایه برنامه های بهتر آماده کنیم.

معاون سیما ادامه داد: مهم ترین کاری که برای برنامه های نوروز ۱۴۰۰ انجام شد این بود که از مرکز تحقیقات خواستیم یک نیازسنجی از مخاطبان داشته باشد و مرکز تحقیقات به صورت میدانی این کار را انجام داد. ما نتیجه را در اختیار گروه برنامه سازی و شبکه های قرار دادیم تا بر اساس آن برنامه سازی کنند.

پخش ۴ سریال در ایام نوروزی قطعی شد

شاه آبادی درباره سریال های نوروزی بیان کرد: سریال های نون خ ۳ در شبکه یک، هم بازی در شبکه دو، لوتی در شبکه سه، نوروز رنگی در شبکه پنج، دست انداز در شبکه نسیم، پخش دو قسمت پایانی پایتخت ۶ از شبکه یک روی آنتن خواهند رفت. ۱۴۴ فیلم سینمایی جدید که ۷۶ درصد از آن از کشورهای گوناگون غیر از آمریکاست، پخش خواهد شد. همچنین ۲۳ اثر سینمایی داخلی و ۸۵ اثر در حوزه کودک و نوجوان و بیش از ۱۴۰۰ مستند از شبکه های سیما پخش خواهد شد. ۲۰ مجموعه پویانمایی که ۳۲۰ قسمت است، روی آنتن خواهد رفت.

معان سیما افزود: چیدمان سریال‌های نوروزی چیدمان خوبی است و سریال‌هایی را با ژانرهای مختلف روی آنتن می بریم. برای ماه رمضان آن سریال طنز نداریم اما تلاش می کنیم برخی از خلاهای موجود را پر کنیم. در حال حاضر چهار سریال برای رمضان داریم. همچنین «دورهمی» از روز عید فطر با محتوای جدید پخش می‌شود.

وی درباره مسابقه هایی که قرار است در ایام نوروز روی آنتن برود، گفت: مسابقه های ایران و دستپخت از شبکه یک، مسابقه های محاکات و ایرانیش از شبکه دو، مسابقه های ستاره ساز، سیم آخر و زوجی نو از شبکه سه، مسابقه فن آورد از شبکه چهار، مسابقه شهروند و مافیا، حفره و کالری از شبکه سلامت، مسابقه شگفت انگیزان از شبکه کودک، مسابقه خانه ما از شبکه مستند، مسابقه قند پهلو و مشاعره از شبکه هفت، مسابقه کودک شو، مسابقه اسرا از شبکه قرآن و…روی آنتن می روند.

معاون سیما ادامه داد: بیش از ۲۳ هزار دقیقه برنامه های تولیدی جدید برای نوروز داریم. همچنین پس از عید نوروز کشور وارد ماه رمضان و پس از آن فضای انتخابات می شود و پیش بینی ما این است که همزمان با نوروز امسال برنامه های انتخاباتی شکل گیرد.

تشکیل شوراهای فیلم و سریال در شبکه‌های سریال‌ساز

شاه آبادی درباره برنامه های سال تحویل گفت: شبکه یک برنامه فرمول یک با اجرای علی ضیا، شبکه دو برنامه صبح فروردین، شبکه سه قسمت پایانی برنامه عصر جدید، شبکه پنج نوروزترین نوروز و شبکه چهار با یک برنامه میزبان مخاطبان تلویزیون در سال تحویل هستند.

وی درباره کیفی‌سازی برنامه ها و سریال های تلویزیونی تصریح کرد: در سریال‌سازی برای هر ۴ شبکه سریال‌ساز شوراهای فیلم و سریال مستقل از هم تشکیل داده ایم. در حقیقت شناسنامه تصویب طرح در مرکز طرح و برنامه سیما تغییر کرد و فرآیند شورای طرح را منحل و مسئولیت آن را به شورای عالی واگذار کردیم. در گذشته مسئولیت خروجی کار مبهم بود و با این کار جدید هر کس مسئولیت خود را می داند. در نهایت سریالی مجوز می‌گیرد که از ویژگی‌های هدف‌گذاری شده در این شورا برخوردار باشد و این به کیفی بودن کار کمک می‌کند. این اتفاق اگر به درستی شکل بگیرد قطعا یک چشم اندازی برای ما هم دارد و در حقیقت طرح های جدیدی که می خواهند کد بگیرند از فرآیند دقیق تریخواهند گذشت.

معاون سیما افزود: ۱۷ نفری که در شورای فیلم و سریال شبکه ها حضور دارند کارنامه قابل قبولی دارند.

شاه آبادی درباره تغییر مدیران شبکه های تلویزیون مطرح کرد: ممکن است تغییراتی در قبل یا بعد انتخابات رخ بدهد اما دوستان ما همه حرفه ای و خوب هستند و تلاش می کنیم از دوستان جوان نیز بهره ببریم.

«سلمان فارسی» در ۱۴۰۵ روی آنتن می‌رود

وی درباره سرنوشت سریال های «سلمان فارسی» و «حضرت موسی» مطرح کرد: با جدیتی که ما از داوود میرباقری دیدیم سریال «سلمان فارسی» در ۱۴۰۵ پخش می شود. گروه سازنده این روزها در شاهرود هستند و چند روز آینده تصویربرداری ویژه ای دارند. سریال «حضرت موسی» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در مرحله بازنویسی فیلمنامه است البته تا به حال سه بار بازنویسی شده و هنوز وارد پیش تولید هم نشده است.

معاون سیما تاکید کرد: کشور ما همیشه به ۵ سریال دوربین روشن در حوزه الف ویژه نیاز دارد. اگر بخواهیم به استاندارد لازم برسیم طبیعی است که باید ۴ یا ۵ اثر الف ویژه را در حال نگارش و تولید داشته باشیم و این کار نیازمند حمایت جدی دولت و مجلس است و با این بودجه سازمان کار کردن سخت است.

تصمیم ما برای تولید «پایتخت ۷» جدی است

شاه آبادی درباره پخش سری هفتم «خندوانه» و تولید فصل هفتم «پایتخت» گفت: قضاوت درباره فصل جدید «خندوانه» با پخش ۲ قسمت ناعادلانه است و ما امیدواریم آنچه را که از شبکه خواسته ایم، برآورده کند چراکه این خواسته ها مورد تایید گروه برنامه ساز نیز بوده است. همچنین تصمیم ما برای تولید «پایتخت ۷» جدی و طبیعی است که فرآیند متن باید به درستی انجام شود و برای اینکه عجله نکنیم «پایتخت ۷» را در کنداکتور نوروز قرار ندادیم.

وی درباره سرنوشت پخش سریال «سرزمین کهن» تصریح کرد: برای «سرزمین کهن» همچنان رایزنی می کنیم تا محتوای آن دچار شائبه نباشد. اصلاحاتی انجام دادیم و منتظر تایید هستیم. این اثر کاری بسیار ارزشمند است و اگر بخواهیم امروز آن را تولید کنیم، نمی توانیم.

معاون سیما درباره حذف مجری برخی برنامه‌ها خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم روی خطای آنتن بی تفاوت باشیم. وقتی مجری خطا کند، پس از آنتن محروم می‌شود. حرف اصلی ما این است که مجری در لحظه باید رفتار مناسب از خود نشان دهد.

وی درباره برگشت بازیگران ممنوع التصویر نیز گفت: خطای یک نفر در یک بازه زمانی مطرح نیست و ما هیچ گاه نگاه صفر و صدی را نداشته ایم و رفتار ما کریمانه بوده است. ما ظرفیت‌های نامحدود نداریم اگر نگاه ما رعایت شود، می‌شود تعامل داشت و جنگ‌ و گریزی نخواهد بود.

شاه آبادی در پایان درباره اخطار ساترا به روبیکا مطرح کرد: ما بنای جنگ با روبیکا نداریم و روبیکا با صداوسیما به ابنجا رسیده است و همه دستگاه‌های صوت و تصویر فراگیر موظف‌اند قاعده و دستورالعمل ساترا را رعایت کنند.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است