نخستین جشنواره نی‌انبان آغاز به کار کرد/ تجلیل از پیشکسوتان ساز نی‌انبان در اختتامیه

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی اولین جشنواره موسیقی نی انبان، جشنواره نی انبان روز گذشته، چهارشنبه ۲۰ اسفندماه در حالی با حضور و اجرای نوازندگانی از کشور فرانسه، مجارستان و اسپانیا کارخود را آغاز کرد که قبل از شروع اجراها نشست خبری با حضور خسرو نشان معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش، سعید یکه دهقان مدیر بازاریابی و گردشگری معاونت گردشگری، فواد توحیدی پژوهشگر و دبیر جشنواره و محسن شریفیان دبیر بخش بین‌الملل‌ در سالن رازی همایش های این منطقه برگزار شد.

در ابتدای این برنامه، خسرو نشان معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش درباره این جشنواره گفت: برگزاری چنین جشنواره هایی زمینه ساز ارتباط سازنده میان نوازندگان در سطح بین‌المللی خواهد بود.

او ادامه داد: امروزه هنر ارزشمند نوازندگی نی انبان در گستره جغرافیایی کشور های اتریش، آلمان، اسپانیا، اسکاتلند، ایسلند، انگلستان، فرانسه، مجارستان، ترکیه، یونان، تا شبه قاره هندوستان توسعه یافته است.

وی خاطرنشان کرد: این ساز از ویژگی‌های منحصر به فردی در جنوب کشور برخوردار است در نتیجه بنا نهادن یک جشنواره خوب می‌تواند زمینه‌ساز اقدامات ارزنده دیگر در حوزه هنر محسوب شود.

نشان عنوان کرد: باوجود اینکه سایه کرونا یک سال است که بر تمام فعالیت‌ها تاثیر گذاشته و ‌آسیب‌های فراوانی به وجود آورده اما با مدیریت صحیح در حوزه امور هنری این منطقه همچنان جایگاه خود را حفظ کرده است.

معاون گردشگری سازمان منطقه آزاد کیش بیان کرد: پیشنهاد برگزاری از سوی فواد توحیدی مطرح ‌و‌ بعد از بررسی مورد تایید قرار گرفت.

وی در پایان درباره ساز نی انبان تصریح کرد: ساز نی انبان در سال ۹۴ به عنوان یک اثر ملی به ثبت میراث فرهنگی رسید و در گستره استان‌های کرمان، هرمزگان، بوشهر و خورستان به این ساز توجه ویژه‌ای شده است در نتیجه برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری که بتواند در درازمدت برند گردشگری کیش را حفظ کند مورد حمایت سازمان منطقه آزاد کیش قرار می‌گیرد.

نی انبان بهترین گزینه برای برپایی جشنواره است

در ادامه این نشست فواد توحیدی پژوهشگر و دبیر جشنواره گفت: ۲ سال از مهاجرت من به جزیره کیش می‌گذرد و از همان لحظه به فکر طراحی جشنواره‌ای فراملی متناسب با اتمسفر و حال و هوای جزیره بودم و بالاخره به این باور رسیدم که نی انبان بهترین گزینه در این رابطه است.

وی افزود: این جشنواره از امروز چهارشنبه ۲۰ اسفندماه با حضور ۱۱ گروه و هنرمندانی از کشورهای فرانسه، مجارستان و اسپانیا آغاز و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت و‌ گروه‌های موسیقی هر شب در اسکله تفریحی مرجان، میکامال و تماشاخانه ساحلی کشتی یونانی به اجرای برنامه می‌پردازند.

او در پایان بیان کرد: مراسم اختتامیه نیز با تجلیل از پیشکسوتان این ساز در روز جمعه ۲۲ اسفندماه برگزار خواهد شد.

نی انبان یک ساز ملی است

محسن شریفیان دبیر بخش بین‌الملل این جشنواره گفت: خوشحالم که امروز شاهد برگزاری چنین رویدادی هستیم، نی انبان یک ساز ملی است و نیاز به یک جشنواره مستقل داشت که خوشبختانه امروز شاهد برگزاری آن هستیم.

سعید یکه دهقان مدیر بازاریابی و گردشگری معاونت گردشگری منطقه آزاد کیش هم در انتهای نشست عنوان کرد: دغدغه ما در حوزه گردشگری برگزاری رویدادها قوی است که قابلیت جذب گردشگر داشته باشد و باعث حضور گردشگر به خاطر این رویداد در کیش باشد، امیدواریم در گام‌های بعدی این جشنواره به صورت تقویمی برگزار شود.

در اولین روز از جشنواره نی انبان گروه بومیان کیش، بوتیا، کوبکا و آوای کویر در تماشاخانه ساحلی کشتی یونانی، گروه‌های بزنجان، ثلاث و هلیل در تماشاخانه ساحلی مرجان، گروه موسیقی لیان در تلفیق با نوازندگانی از فرانسه و مجارستان در مجموعه تجاری تفریحی میکامال و گروهای لوریان، شباب، بزجان و شارب نیز در اسکله تفریحی اجراهایی را داشتند.

نخستین جشنواره بین‌المللی نی انبان توسط معاونت گردشگری و معاونت فرهنگی اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش و به ریاست خسرو نشان از 20 تا 22 اسفندماه در کیش برگزار خواهد شد که فواد توحیدی دبیری جشنواره و محسن شریفیان دبیری بخش بین‌الملل را برعهده دارند.

انتهای پیام/