جای خالی تئاتر در سرفصل های آموزشی مدارس | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۴
وحیدرضا قناعتیان مطرح کرد:

جای خالی تئاتر در سرفصل های آموزشی مدارس

دبیر بخش فیلم و هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان از تاثیر تئاتر دانش آموزی و اهمیت آن گفت.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، وحیدرضا قناعتیان دبیر بخش فیلم و هنرهای نمایشی سی و هفتمین جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور در مورد کیفیت برگزاری بخش فیلم و هنرهای نمایشی جشنواره گفت: تئاتر دانش آموزی با فراز و فرودهایش همیشه در جریان بوده و به حیات خود ادامه داده است.

وی با تاکید بر اینکه تئاتر به صورت فطری در نهاد کودکان وجود دارد، اظهار کرد: اگر معلم یا مربی علاقمندی در مدرسه باشد این مسیر را هموار می کند و چه بسا آن ها را به سمت سوژه های موجود در کتاب های درسی هدایت ند یا متنی خوب در اختیار آن ها قرار دهد، در این صورت حتی اگر متولیان برنامه ریزی آموزشی و پرورشی نیز به این امر بی توجه باشند، دانش آموزان علاقه مند گروهی از همسالان را به دور خود جمع کرده و بازی های نمایشی ترتیب می دهند.

قناعتیان تصریح کرد: هنرمند تئاتر با بهره گیری از این امکانات به خوبی می تواند آنچه را در ذهن دارد و از قوه تخیل او می گذرد در صحنه به تصویر بکشد و با عناصر تصویری در صحنه نمایش جلوه گری کند.

به گفته وی، در عصر کنونی استفاده از امکانات فراوان و متنوع رسانه ای و ارتباطی تعاریف جدیدی را به دنیای تئاتر وارد کرده است.

دبیر بخش فیلم و هنرهای نمایشی سی و هفتمین دوره جشنواره فرهنگی و هنری دانش آموزان سراسر کشور، با اشاره به اینکه متن به تنهایی بار نمایش را به دوش نمی کشد و باید همه تکنولوژی هایی که می تواند در صحنه تئاتر خودنمایی کنند در کنار کارگردان و گروه اجرایی باشند، یادآور شد: دانش آموزان نیز با پیشرفت های تکنولوژی دنیای امروز همسو هستند و به خوبی در آثار نمایش عروسکی و نمایش های صحنه ای آن ها این گام رو به جلو را می توان مشاهده کرد. هرچند یک تئاتر باید در ابتدا و در ذات خود با بهره گیری از یک نمایشنامه خوب، اثری قابل قبول باشد و این امکانات ظرفیت هایی هستند که تئاتر را غنا می بخشند.

وی افزود: نباید فراموش کنیم که منظور از نمایش دانش آموزی نمایشی است که دانش آموزان محور اصلی و اکثر اجزای تشکیل دهنده آن اعم از متن، کارگردانی، بازیگری، عوامل صحنه و فنی باشند. مربیان آگاه با شناخت از عملکرد نمایش به طرق مختلف می توانند از آن در محیط مدرسه استفاده کنند.

قناعتیان ادامه داد: تئاتر در آموزش و پرورش در زمره فعالیت های فوق برنامه تعریف شده است. هرچند دانش آموزان در دوره اول متوسطه در درس فرهنگ و هنر به طور کلی با این هنر آشنا می شوند، اما می توان امیدوار بود که رسانه تئاتر و فیلم بیش از پیش جایگاه خود را در کلاس های درس باز نماید.

او در پایان خاطرنشان کرد: اگر معلمان با قابلیت های تئاتر و تاثیرات ماندگار فیلم آشنا شوند به راحتی می توانند از آن ها در آموزش های خود بهره بگیرند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است