شرح احوال و زمانه زندگی نظامی گنجوی در همایش «ایران و نظامی گنجوی» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۰۲

شرح احوال و زمانه زندگی نظامی گنجوی در همایش «ایران و نظامی گنجوی»

همایش بین‌المللی «ایران و نظامی ‌گنجوی» به صورت مجازی برگزار می‌شود.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی بنیاد ایران‌شناسی، همایش «ایران و نظامی گنجوی» به مناسبت روز بزرگداشت حکیم نظامی ‌گنجوی، شاعر و داستان‌سرای ایرانی سده ششم هجری قمری در روز دوشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹، توسط بنیاد ایران‌شناسی برگزار خواهد شد.

حامد فروزان معاون اطلاع‌رسانی و همکاری‌های بین‌الملل بنیاد ایران‌شناسی با اعلام این خبر گفت: همایش بین‌المللی مجازی «ایران و حکیم نظامی گنجوی» با حضور جمعی از ایران‌شناسان داخلی و خارجی از کشورهای هندوستان، اسپانیا، آذربایجان، روسیه و گرجستان در قالب فضای مجازی، روز دوشنبه ۲۵ اسفندماه ۱۳۹۹ با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس و انجمن علمی استادان زبان و ادبیات فارسی برگزار می‌شود. همچنین این همایش با حضور ایران‌شناسان داخلی و خارجی همراه است که به بیان نقطه نظرات و دیدگاه‌های علمی خود درباره آثار، شرح احوال و زمانه زندگی حکیم نظامی‌گنجوی خواهند پرداخت.

در همایش «ایران و نظامی‌گنجوی» علاوه ‌بر سخنرانی آیت‌الله سید محمد خامنه‌ای رییس بنیاد ایران‌شناسی، سید عبدالمجید میردامادی مدیرکل همکاری‌های علمی و بین‌المللی بنیاد ایران‌شناسی، حامد فروزان معاون اطلاع‌رسانی و همکاری‌های بین‌الملل بنیاد ایران‌شناسی و سخنرانان به شرح ذیل به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت:

– غلام حسین‌زاده رییس انجمن علمی استادان زبان و ادبیات فارسی و رییس دانشکده علوم انسانی دانشگاه تربیت مدرس، با موضوع «تفاوت مرزهای فرهنگی با مرزهای جغرافیای سیاسی».

– حسینعلی قبادی استاد دانشگاه تربیت مدرس و رییس پژوهشگاه علوم انسانی، با موضوع «پیام‌های جهانی حکیم نظامی‌ گنجوی».

– ناصر نیکوبخت استاد دانشگاه تربیت مدرس و رییس مرکز تحقیقات زبان و ادبیات فارسی، با موضوع «نظامی گنجوی نقطه عطف منظومه‌سرایی در قلمرو زبان فارسی».

– نجمه دری مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس، با موضوع «بررسی و تحلیل مضامین ادبیات درباری در منظومه‌های نظامی و مقایسه آن با آثار برگزیده ادبیات جهان».

– اخلاق احمد انصاری استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه جواهر لعل نهرو هند، با موضوع «تاثیرات خمسه نظامی بر شاعران هندی».

– شفق علی‌بیگلی استاد دانشگاه و مدیر بخش ترجمه‌های ادبی در موزه ادبیات ملی آکادمی ملی علوم جمهوری آذربایجان، با موضوع «تضاد در مخزن الاسرار».

– خواکین رودیگز وارگاس مترجم و پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی و استاد زبان فارسی رایزنی فرهنگی ایران در اسپانیا، با موضوع «نظامی ‌گنجوی احیاکننده عاشقی‌های پیش از اسلام».

– نمادی بارتایا رییس کرسی زبان فارسی و ایران‌شناسی دانشگاه آکاکی تسرتلی کوتایسی گرجستان، با موضوع «نظامی‌ گنجوی و ادبیات گرجی».

– مستوره احمد اوا استاد دانشگاه فدرال قازان روسیه، با موضوع «اثیر شعر نظامی بر ادبیات تاتاری».

– محمود جعفری ‌دهقی استاد دانشکده ادبیات دانشگاه تهران، با موضوع «نظامی‌ گنجوی و ایران‌شناسان».

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است