پرسش اولین نشانه اندیشه‌ورزی است/ ناشران به کتاب‌های تالیفی اقبال کمتری دارند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۳
محمدعلی نویدی در گفتگو با صبا:

پرسش اولین نشانه اندیشه‌ورزی است/ ناشران به کتاب‌های تالیفی اقبال کمتری دارند

محمدعلی نویدی درباره دو کتاب تالیفی و پژوهشی خود و دوران پساکرونا و تاثیر پرسش‌گری در تفکر انسان مطالبی را مطرح کرد.

محمدعلی نویدی نویسنده و پژوهشگر در گفتگو با خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا درباره رفتار ناشران با کتاب‎های تالیفی گفت: در حال حاضر در ایران کتاب‌های ترجمه بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند و بسیاری از ناشران هم ‌از تالیف کتاب خرسند نیستند و از این امر دوری می‌کنند، زیرا نگاه اقتصادی به چاپ‌ کتاب و گسترش علم و دانش از طریق کتاب های ترجمه ای را کافی می دانند در حالی که تولید علم‌ مربوط به همه آدم‌های جهان است و تفاوتی ندارد نویسنده کتاب در کدام کشور زندگی می‌کند و باید از نویندگان خودمان هم حمایت شود.

او درباره محتوای کتاب‌ «دوران کرونا ویروس» که به تازگی از وی منتشر شده است، توضیح داد: این کتاب تولید محتوا و مقاله‌هایی از جنس غیرپزشکی برای امیدافزایی و درباره مولفه‌ها و مقولات زندگی است. هرچیزی که باعث اختلال در زندگی معمولی شود از جمله ویروس‌ها نتیجه غفلت انسان است. هوشمندی و خردمندی برای انسان همین است که از غفلت دوری کند و بیدارباشی است که انسان‌ها فراموش نکنند که نیرویی به نام ‌عقل و خرد دارند تا به کمک آن دچار مشکل نشوند.

این محقق درباره پیش‌بینی دوران پساکرونا عنوان کرد: در دوران پساکرونا ما انسان‌ها باید دقت و هوشمندی خود را افزایش دهیم تا دوباره با غفلت دچار این مشکلات عالم‌گیر نشویم. خرد جهانی باید به شیوه‌های جدید و مختلف زندگی فکر کند و با تمام تفاوت‌ها وجوه مشترک برای ادامه زندگی پیدا کند یعنی انسان‌ها باید بپذیرند که با یکدیگر متفاوتند اما وجوه اشتراکی هم‌ دارند. زندگی در دوران پساکرونا نسبت به قبل متفاوت‌ و بااحتیاط بیشتر خواهد بود و ضمیر و ذهن بشریت حداقل برای پنجاه سال آینده دوران کرونا را فراموش نمی‌کند مگر با یک غفلت دوباره.


این نویسنده درباره کتاب دیگرش با نام «چیستی و قدرت پرسش اثربخش» درباره اهمیت‌های پرسش‌ورزی اظهار کرد: این کتاب در ادامه سلسله آثار تفکر اثربخش است. بیش از بیست و پنج سال دغدغه اصلی من در زمان تحصیل و نوشتن پایان‌نامه در دانشگاه تهران این بود که اندیشه و خرد حتما باید اثر عینی و واقعی در زندگی انسان داشته باشد. همین ایده به‌تدریج رشد و پرورش پیدا کرد و من‌ تمام وقتم را صرف این مساله کردم که آیا تفکر فقط امر انتزاعی، خیالی و در ذهن انسان است یا نه، تفکر این است که ما در زندگی و عینیت از آن بهره ببریم؟ پاسخی برای این سوال پیدا کردم که هیچ نیرویی در وجود آدمی نهاده نشده است مگر اینکه اثری در زندگی او داشته باشد. ادعای من این است که باارزش‌ترین‌ موهبت آدمی در زندگی عقل است.

نویدی در پایان با بیان اینکه آدم با عناصر خاصی وارد ساحت اندیشه‌ورزی می‌شود که پرسش اولین‌ نشانه اندیشه‌ورزی است، خاطرنشان کرد: پرسش و تفکر به نوعی همزاد هم‌ هستند و آدمی وقتی شروع به پرسش کند، اندیشیده است. اساسا فرهنگ و تمدن هم ریشه در همین پرسش و تفکر دارد. همچنین فقدان‌ منابع در زمینه پرسش‌گری یکی از انگیزه‌هایم‌ من برای تحقیق در این حوزه بود زیرا حتی به اندازه انگشتان یک دست هم کتاب تالیفی درباره این موضوع نداریم.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است