تورم ۱۵۰۰ برابری بلیت سینما در ۳۵ سال/ مردم بلیت ۳۰ هزار تومانی می‌خرند؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۰۸
صبا گزارش می‌دهد؛

تورم ۱۵۰۰ برابری بلیت سینما در ۳۵ سال/ مردم بلیت ۳۰ هزار تومانی می‌خرند؟

در حالی که در طول 35 سال اخیر، حداقل دستمزد ماهانه 850 برابر شده، اما میانگین بهای بلیت سینماها تورمی بیش از 1500 برابری را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، در روزهای اخیر افزایش بهای بلیت سینما از موضوعات بحث‌برانگیز سینمای ایران بوده است. اگرچه نمایندگان ۴ صنف دست‌اندرکار نمایش سینما در شورای صنفی نمایش، افزایش ۵۰ درصدی نرخ بلیت سینما را تصویب کردند، اما برخی بر این باور هستند که گران شدن بلیت در شرایط کنونی به معنای استقبال کمتر مخاطبان از فیلم‌ها و به ضرر سینمای ایران است.

به همین بهانه نگاهی داشته ایم به تغییر قیمت بلیت سینما در ایران در طول سال های مختلف. در سال‌های ۹۸ و ۹۹ سقف بهای بلیت سینماها ۲۰ هزار تومان تعیین شده بود، اما در نوروز ۱۴۰۰ با مصوبه شورای صنفی نمایش و تایید احتمالی رییس سازمان سینمایی، ممکن است این رقم تا ۳۰ هزار تومان افزایش یابد.

مقایسه بهای بلیت و وضعیت فروش سینمای ایران با سال‌های دهه ۶۰ که در آن سینما با استقبال بسیار بیشتری از سوی مردم مواجه می‌شد، نکات جالبی را نشان می‌دهد. در گزارش پیش رو نرخ بلیت سال‌های اخیر با سال ۱۳۶۴ قیاس شده است. منبع آمارهای گیشه سال ۶۴، سالنامه آماری سینمای ایران در این سال است که معاونت توسعه فناوری سازمان سینمایی منتشر کرده است. از سال‌های پیش از ۶۴ آمار دقیقی موجود نیست.

بلیت ۱۵۰۰ برابر شد

بر این اساس، بهای بلیت سینماها در سال ۶۴، به صورت میانگین ۷۳ ریال بوده است که این رقم در سال ۹۸ (و بدون تغییر قابل توجه در سال ۹۹) به ۱۱ هزار و ۴۳۹ تومان رسیده است. مطابق این ارقام، بهای بلیت سینماهای ایران در طی ۳۵ سال اخیر، ۱۵۶۷ برابر شده است.

این در حالی است که رقم حداقل دستمزد، چنین افزایشی را نشان نمی‌دهد. در سال ۶۴، حداقل دستمزد یک کارگر رقم ۲ هزار و ۱۶۰ تومان بود، اما این رقم در سال ۹۹ به یک میلیون و ۸۳۵ هزار تومان رسید که افزایش ۸۵۰ برابری را نشان می‌دهد.

قیمت بلیت یکی از عواملی است که باعث شده تا با وجود افزایش قابل توجه کیفیت و همچنین تعداد سالن‌های سینما، استقبال از سینماها کاهش چشمگیری داشته باشد.

در حالی که در سال ۶۴، تعداد ۷۷ میلیون و ۱۵۹ هزار قطعه بلیت فروخته شده بود، اما در یازده ماه نخست سال ۹۸ که دوران پیش از کرونا محسوب می‌شود، مجموع فروش سالن‌های سینما در ایران ۲۶ میلیون قطعه بلیت بود. مشخص است که طی ۳۵ سال اخیر، تعداد مخاطبان سینما در ایران به حدود یک‌سوم رسیده است.

این در حالی است که جمعیت کشور بیشتر از ۶۰ درصد رشد داشته است. در حالی که نتایج سرشماری سال ۱۳۶۵، جمعیت ایران را ۴۹ میلیون نفر نشان می‌دهد، این رقم در سرشماری سال ۹۵ به ۷۹ میلیون نفر رسیده است.

ارزان کنید

سینمای ایران برای بازگشت به روزهای پررونق و صف‌های طولانی مقابل گیشه‌ها، نیاز دارد تا مخاطبان عام را به سینما بازگرداند و یکی از شیوه‌های اصلی برای این اتفاق، ارزان شدن (یا حداقل ثابت ماندن) بهای بلیت است.

کاهش قیمت بلیت می‌تواند به انحای گوناگونی اتفاق بیفتد از جمله افزایش روزهای نیم‌بها به ۲ یا ۳ روز، فروش نیم‌بهای بلیت در ساعت‌های خلوت صبح و ظهر، کاهش بهای بلیت هر فیلم در هفته‌های پایانی نمایش و دیگر شیوه‌های تازه که آشتی مخاطب عام را با سالن‌ها رقم بزند.

در شرایط حاضر که استقبال از فیلم‌ها به دلیل خطر ابتلا به کرونا در سالن‌های سینما کاهش یافته است، گران شدن بلیت سینما می‌تواند بخشی از مخاطبان اندک سینمای ایران را نیز از سالن‌ها فراری سازد.

بیشتر بخوانید

بلیت ۳۰ یا ۴۰ هزار تومانی سینماها در آستانه تصویب است/ تلاش برای بقا

مصطفی قاسمیان

عکس از مصطفی عسگری است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است