کتاب «اسلام گرایی: سومین جنبش مقاومت رادیکال» از توقیف در آمد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۵۰

کتاب «اسلام گرایی: سومین جنبش مقاومت رادیکال» از توقیف در آمد

چاپ دوم کتاب «اسلام گرایی: سومین جنبش مقاومت رادیکال» توسط انتشارات ثالث منتشر شد.

به گزارش صبا، چاپ دوم کتاب «اسلام گرایی: سومین جنبش مقاومت رادیکال» به نویسندگی ارنست نولته و ترجمه مهدی تدینی که مدت کوتاهی بعد از چاپ اولیه جمع‌آوری شد، توسط انتشارات ثالث منتشر شد.

ارنست نولته اندیشمند و تاریخ‌نگار جنجالی آلمانی پس از نیم‌قرن کار نظری و انتشار کتـاب‌هـایی ستـرگ درباره فاشیسم، مارکسیسم، فلسفه تـاریخ و تاریخ‌اندیشی، در دهه هشتاد عمر خود به «اسلام‌گرایی» روی آورد و نتیجه پژوهش‌هایش را در کتاب «اسلام‌گرایی: سومین جنبش مقاومت رادیکال» گرد آورد.

بهترین توصیف درباره این کتاب همین است که بگوییم این اثر بیش از آن‌که برای آلمانی‌ها، اروپاییان و غیرمسلمانان نوشته شده باشد، برای مردم خاورمیانه نوشته شده است و بیراه نیست اگر بگوییم ما ایرانی‌ها مخاطب اصلی‌ آنیم؛ مایی که کشورمان پرچمدار اسلام‌گرایی سیاسی در خاورمیانه شد و در پی انقلاب ۵۷ نخستین حکومت اسلامی تمام‌عیار را برپا کردیم. به همین دلیل تمام مباحث کتاب برای خواننده ایرانی جذاب است به ویژه آن‌جا که درباره خود ایران سخن به میان می‌آید: از ناصرالدین‌شاه و سیدجمال‌الدین اسدآبادی تا پهلوی‌ها، از دکتر علی شریعتی تا آیت‌الله خمینی.

نظریه اصلی کتاب در عنوانش آمده است: اسلام‌گرایی سومین جنبش مقاومت رادیکال در تاریخ معاصر معرفی می‌شود.

اما فارغ از این‌که نولته در اثبات این نظریه‌ چقدر موفق بوده است، کتاب سرشار از نکته‌سنجی‌ها و سرنخ‌هایی برای مطالعات تطبیقی درباره کشورها و جنبش‌های اسلامی است و بدین‌سان افق‌‌های جدیدی را روی فهم تاریخیِ ما ایرانی‌ها می‌گشاید.

ما با مطالعه این اثر، از آن رویکرد معیوبی که می‌خواهد تاریخ را فقط بر اساس سرنوشت ملی درک کند، رها می‌شویم و در گستره‌ای فراملی و چندلایه ــ و در نهایت در دایره‌ای به شعـاع کل جهان ــ به تاریخمـان می‌نگریم و از این رهگذر، دریچـه‌های تاریخ‌اندیشانه جدیدی به رویمان گشوده می‌شود.

«اسلام گرایی: سومین جنبش مقاومت رادیکال» در ۴۷۸ صفحه رقعی شومیز به قیمت ۸۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است