فرصتی دوباره به نمایش‌هایی که در کرونا اجرا شدند بدهند/ ای‌کاش به قصه هم گوش کنیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۴۳
امیر دژاکام در گفتگو با صبا:

فرصتی دوباره به نمایش‌هایی که در کرونا اجرا شدند بدهند/ ای‌کاش به قصه هم گوش کنیم

امیر دژاکام درباره نمایش «ایوب‌خان» و وضعیت حوزه تئاتر در زمان شیوع کرونا گفت.

امیر دژاکام نویسنده و کارگردان نمایش «ایوب‌خان» در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره محتوا و مفهوم داستانی نمایش گفت: چیزی که در این نمایش برای من حائز اهمیت بود اینکه که خداوند بینا و شنوا است لذا انسان‌ها باید از قضاوت یکدیگر دست بردارند. انسا‌ها زندگی‌، خوشی و رنج‌های متفاوتی با یکدیگر دارند و هر زندگی یک قصه‌ای دارد. ای‌کاش بتوانیم به قصه زندگی هم گوش دهیم و همدم و همراه انسا‌های دیگر باشیم.

این کارگردان با اشاره به اینکه تمرین این نمایش را دی ماه سال ۹۸ آغاز کرده بوند، توضیح داد: آن زمان هنوز شیوع ویروس کرونا در ایران به‌صورت رسمی اعلام نشده بود. بعد از همه‌گیری این ویروس و تعطیلی سالن‌ها و تماشاخانه‌های تئاتر با گروه صحبت کردم که آیا مایل هستند به صورت آنلاین در برنامه اسکایپ به تمرین‌هایمان ادامه دهیم که همه قبول کردند. بعد هم یک مدت در واتس اپ به این شکل که من کم‌کم نمایشنامه را می‌نوشتم و آن‌ها اجراهای خود را به صورت ویدیو ضبط و برای من ارسال می‌کردند، تمرین کردیم و گاهی هم به صورت زنده در اسکایپ نمایش را اجرا می‌کردیم.

وی افزود: در فاصله زمانی کوتاهی که تماشاخانه‌ها دوباره باز شدند ما در پارک‌هایی مثل ایرانشهر و طالقانی تمرین می‌کردیم و بعد در مجموعه کاخ سعدآباد که بسیار از ما حمایت کردند، اجراهای کوچکی برای تعداد محدودی داشتیم. بعد از آن در دریاچه چیتگر دو اجرای اعلام نشده یعنی بدون تبلیغ و تابلوی اعلان انجام دادیم. ما از
آمفی‌تئاتر دریاچه چیتگر بازدید کردیم و با کمک مسئولان آن منطقه برای اجرا برنامه‌ریزی کردیم، که متاسفانه با تعطیلی‌های مجدد نشد که نمایش روی صحنه برود.

این هنرمند با بیان اینکه ۶ سال است که در نوبت سالن اصلی تئاترشهر است، ادامه داد: درنهایت اینگونه شدن که در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر نمایش «ایوب‌خان» را اجرا می‌کنیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره لزوم حمایت از اجراهایی که در زمان کرونا روی صحنه رفتند، بیان کرد: پیشنهاد من به مدیران اداره کل هنرهای نمایشی این است که یک فرصت دوباره به تمام آثاری که در دوران کرونا اجرا شدند، داده شود تا در شرایطی که مردم واکسن زدند و اوضاع معمولی و طبیعی است این نمایش‌ها دوباره روی صحنه بروند. در حال حاضر همزمان با اجرای ما نمایش «گرگاس‌ها یا روزبخیر آقای وزیر» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، «یاماها» به کارگردانی کهبد تاراج و «برونسی» به کارگردانی مرتضی شاه‌کرم روی صحنه مجموعه تئاتر شهر بودند که شرایط آنها نیز خاص بود.

وی ادامه داد: به نظر من حق این‌ افرادی که در زمان ویروس کرونا جان خود را در کف دست گرفته و هر روز تمرین و اجرا کردند تا چراغ تئاتر روشن بماند این است که در شرایط عادی دوباره اجرا کنند.

دژاکام در پایان درباره اجرای آنلاین تئاتر اظهار کرد: اجرای آنلاین تئاتر را به ضرر حوزه تئاتر نمی‌بینم اما به هر ترتیب تماشای نمایش زنده چیز دیگری است. اما تئاتر آنلاین در فضای مجازی می‌تواند با ایجاد رونق و درآمد به هنر تئاتر کمک کند، می‌تواند تماشاگران زیادی را به خود جذب کند و در این دوران بد نیست که تقویت و ادامه‌دار باشد.

نمایش «ایوب‌خان» تا ۲۰ اسفند از ساعت ۱۸:۳۰ در سالن چارسو تئاتر شهر روی صحنه می‌رود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است