مصوبه اخذ مالیات از هنرمندان و سینماگران شتابزده و غیرکارشناسی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۸
نامه سرگشاده یک تهیه کننده به رییس و نمایندگان مجلس:

مصوبه اخذ مالیات از هنرمندان و سینماگران شتابزده و غیرکارشناسی است

محمد خزاعی در نامه سرگشاده و مفصلی مصوبه مجلس مبنی بر لغو معافیت مالیاتی هنرمندان را نقد و آن را غیرکارشناسی دانست.
به گزارش صبا، محمد خزاعی تهیه کننده سینما و تلویزیون و از مدیران فرهنگی و سینمایی کشور در پی مصوبه جدید مجلس شورای اسلامی مبنی بر «اخذ مالیات از هنرمندان» نامه سرگشاده‌ای در نقد این مصوبه خطاب به محمدباقر قالیباف رییس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی منتشر کرد.
متن نامه بدین شرح است: «ریاست محترم مجلس شورای اسلامی جناب دکتر قالیباف
و نمایندگان محترم ملت
سلام علیکم
به تازگی طرحی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که بر اساس آن همگی هنرمندان و فعالن فرهنگی و هنری و سینماگران مانند فعالان تجاری، بازرگانی، صنعتی و … ملزم به پرداخت مالیات شدند.
به نظر می‌رسد این مصوبه مجلس بدون پیمودن مسیرها و منابع و مجاری مطالعاتی لازم و بدون کارشناسی صورت گرفته و فاقد زمینه‌های پژوهشی و  مبانی تحقیقاتی؛  اقدامی نمایشی و نمادین و واکنشی غیرفنی است.
آیا نمایندگان عزیز!  تاکنون، بررسی و تحلیل و جمع‌بندی کرده‌اند که کل گردش مالی هنر و سینِما در کشور چقدر است؟ در خوش‌بینانه‌ترین و – در دوران پیشاکرونا – این چرخش مالی در اوجش در حوزه سینما زیر ۲۰۰ میلیارد تومان بوده و در سایر رشته‌های هنری، بویژه تئاتر وضعیت بسیار وخیم‌تر است.
باورمان این است که مصوبه مجلس در جو آشفته رسانه‌ای و به صورت شتابزده صورت گرفته و نیازمند بررسی‌های ملموس‌، تحقیقات میدانی، گفتگوهای فنی و تخصصی و پروسه کارشناسی است.
من مخالف گرفتن مالیات از هنرمندان نیستم اما به همان دلایلی که مجالس و دولت ها در گذشته معافیت ۱۰۰ درصدی برای هنرمندان مانند برخی مشاغل خاص قائل بوده اند؛ اعتقاد دارم نمی توان عجولانه و هیجانی و در واکنشی احساسی و ژورنالیستی به صورت کلی و مطلق این معافیت لغو شود.
اقتصاد هنر و سینِما همواره، در شرایط پیش از وضعیت بغرنج و اورژانسی کرونا هم، شکننده، نحیف و آسیب پذیر بوده است.  بدون شک، این تصمیم مجلس باری اضافه و غیرقابل تحمل بر شانه های هنرمندان و سینماگران می‌گذارد و بیش از گذشته موجودیت، آسایش و رفاه آن‌ها را تهدید می کند.
در همه جای دنیا برای برخی مشاغل که در معرض خطر نابودی هستند و یا صنایعی که با چالش ها، بحران ها و شرایط اقتصادی نا به سامان و ضعیف مواجه هستند از  حمایت ها و تسهیلاتی از سوی دولت ها برخوردار می شوند. قطعاً، سینِما و تئاتر و اغلب رشته‌های هنری این وضعیت را دارند.
مصوبه مجلس، هنرمندان را مستضعف تر و ضعیف‌تر می‌کند و  حرکت چرخ های صنعت نحیف و شکننده سینِما را کند یا از کار می‌اندازد؛ ضمن اینکه انگیزه‌ها و مشوق های نسبی موجود برای گرانش و کشش بخش‌های خصوصی برای سرمایه‌گذاری و سرمایه گذاران را سلب می نماید.
طرح مجلس نه تنها گامی در مسیر تحقق عدالت نیست که دست اندازی در این مسیر است و چالش مالیات هنرمندان چالشی است جدی و اساسی که از یک مجلس انقلابی و پویا بعید بود اینگونه شتابزده تن به مصوبه ای دهد که فاقد مطالعات و پژوهش های پشتیبان و جانبی است. مضافا اینکه از ریاست مجلس آقای دکتر قالیباف که ارتباط و تعامل تنگاتنگ و عمیقی با خانواده هنر و سینِما و هنرمندان دارد تصویب چنین طرحی دور از انتظار و غیرمترقبه بود.
حتی اگر به دوران فلاکتبار کرونا توجه نکنیم که اقتصاد و رونق سینِما و سینماگران و هنرمندان را در مقیاس وسیعی از کار انداخته و متوقف کرده است؛ جامعه هنری و قاطبه هنرمندان و اکثریت اعضای صنوف سینمایی در طول سال‌ و همواره، با بحران های شدید بیکاری، فقر، فقدان ثبات اقتصادی و رفاه نسبی و با رنج‌ها و محنت های خرد و کلان بسیاری دست و پنجه  نرم می‌کنند و اگر چند چهره خاص و سلبریتی را استثناء کنیم این خانواده برای تأمین بدیهی‌ترین نیازهای زندگی دچار مشکل است و ناجامع نگری و بی توجهی مجلس به همه جوانب، نه تنها کمکی به خانواده هنر نمی‌کند که آن‌ها را در چنبره پیچیده‌تری از گرفتاری‌ها و بن بست ها قرار می‌دهد .
البته به شخصه انتظار داشته‌ام که بانگ اعتراض و نارضایتی هنرمندان و سینماگران از سوی نهادها و دستگاه‌های ذیربط هم بازتاب می یافت تا کل بدنه هنر و سینِما به حساب چند سلبریتی و دریافتی های نجومی آن‌ها نواخته نشوند.
ریاست و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی
مصوبه اخذ مالیات از وجوه مختلف دارای اشکالات و مشکلاتی است:
۱- بازتاب تصویب چنین طرحی نخست این را القا کرده است که نمایندگان ملت،  آگاهی و وقوف و تسلط فراگیری به میزان گردش مالی و عملیات اقتصادی عرصه های هنری ندارند.
۲- احتمالا، نمایندگان محترم اطلاع ندارند که بیش از ۸۰ تا ۹۰ درصد اعضای صنوف هنری و سینمایی فاقد فعالیت مستمر و امتداد شغلی سالانه هستند و ای بسا بسیاری از آن‌ها هر از چند سال ممکن است موفق شوند قراردادی ببندند. به عنوان مثال کارگردان یا بازیگر یا … وقتی هر سه یا چهار سال موفق می شود قراردادی ببندد، و بدتر از کارگران فصلی از تداوم و تضمین کار برخوردار نیستند؛ بر چه اساسی از رقم قرارداد آن ها مالیات اخذ می شود؟
۳- در تصویب این طرح متأسفانه حواس منتخبان ملت، فقط و فقط به هیاهوی درآمدهای نجومی چند بازیگر و سلبریتی متمرکز بوده  – که البته،  این عده با مکانیسم اخذ مالیات هم قادر خواهند بود از پرداخت آن فرار کنند.
۴- در این مصوبه پیش‌بینی نشده که برای ده‌ها هزار هنرمند و بیش از ۴ هزار فعال سینمایی و اعضای بیکار صنوف در مواقع بیکاری و  دوران بحران های اقتصادی چه ما به ازا و راهکاری طراحی و اندیشیده شده است؟
۵ – کاش دریافت مالیات از هنرمندان با شفافیت و آگاهی و حوصله بیش تری مورد ارزیابی و مطالعه قرار می‌گرفت و به فرایندی منجر می‌شد که از منابع درامدهای مالیاتی برای ایجاد اشتغال و امور رفاهی هنرمندان و سینماگران در روزگار بیکاری و از کار افتادگی گشایش هایی صورت گیرد.
۶- این مصوبه بدون شک، صنعت نیمه جان سینِما و … را زمین گیرتر خواهد کرد و کورسوی امیدی که از طریق مشارکت های بخش‌های خصوصی و سرمایه گذاراران شخصی وجود داشت نیز، بسته خواهد شد.
۷- لازم است تصمیم گیری در زمینه مسئله مالیات بر اساس کارشناسی‌های دقیق تر و همه جانبه صورت بگیردتا ضمن رونق بخشی به هنر و سینِما و گشایش کار فعالان این عرصه فضاها و ظرفیت‌های بالقوه برای ورود و حضور در آن گسترش یابد..
۸- معتقدم این تصمیم در راستای حمایت از جامعه و خانواده هنرمندان و فعالان فرهنگی نیست و به بهبود تولیدات و محصولات فرهنگی و  تقویت مشاغل عرصه هنر و فرهنگ کشورمان منجر نمی شود.
و …
بدون تردید، حمایت و همراهی با خانواده فرهنگ، هنر و رسانه کشور و کمک به توسعه و تعالی فرهنگ به عنوان یکی از مهمترین منویات مقام معظم رهبری ضرورتی ملموس و اجتناب‌ناپذیر است که با بازنگری و شناسایی حفره ها و ایرادات این مصوبه میسر و ممکن خواهد شد.
محمد خزاعی
تهیه کننده سینِما و تلویزیون»
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است