زنی شوهر معتادش را از خانه بیرون انداخت و او از سرما مُرد! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۲۵
حامد شیخی در گفتگو با صبا:

زنی شوهر معتادش را از خانه بیرون انداخت و او از سرما مُرد!

حامد شیخی درباره نمایش «برای لیلا» که تا 28 اسفند در پردیس تئاتر شهرزاد اجرا می‌شود، گفت.

حامد شیخی نویسنده و کارگردان نمایش «برای لیلا» در گفتگو با خبرنگار تئاتر صبا درباره محتوای این نمایش که برگزفته از یک داستان واقعی و اقتباس از چند نمایشنامه است و این روزها روی صحنه رفته است، گفت: من یک قصه‌ای را که دهان به دهان از سال‌های گذشته نقل شده بود شنیدم با این مضمون که زنی شوهر معتادش را از خانه بیرون می‌اندازد و او یخ می‌زند و می‌میرد. داستان همین قدر کوتاه بود اما باعث شد زمانی که نمایشنامه «نمی‌دونم فردا چی می‌شه» نوشته تنسی ویلیامز را که می‌خواندم نزدیکی میان این دو داستان احساس کردم و از نمایشنامه «یک بوته گل برای لیلا» نوشته محمد چرمشیر هم کمک گرفتم و نمایشنامه «برای لیلا» را نوشتم.

وی افزود: مانند آثار دیگر من، این نمایش هم حالت تلفیق و اقتباس از چند نمایشنامه است البته سعی کردم فضایی متفاوت از آثار قبلی خلق کنم. نمایش فضای نوستالژی از تئاترهایی دارد که در گذشته روی صحنه می‌رفتند.

این هنرمند در پاسخ به اینکه اجرای آخر سال تاثیری بر استقبال مخاطبان داشته است؟ بیان کرد: تا اینجا که چند روز از اجرای نمایش می‌گذرد ار استقبال مخاطبان راضی بوده‌ام. امسال نیت داشتم که به سهم خودم نگذارم سالن‌های تئاتر خالی بماند، متاسفانه بسیاری از بزرگان ما سالن‌های نمایش را ترک کردند و به بهانه ویروس کرونا اجرا نمی‌کنند و اگر این روند ادامه پیدا کند سالن‌ها برای همیشه تعطیل می‌شوند.

شیخی با بیان اینکه نمی‌تواند قبول کند چیزی به نام تئاتر آنلاین جایگزین اجرای صحنه‌ای شود، اظهار کرد: گسترش تئاتر آنلاین یک خطر است زیرا ممکن است به این بهانه تمام سالن‌های تئاتر تغییر کاربری دهند. اسم این سبک درواقع تله تئاتر است مانند چیزی که زمانی به‌طور مستقیم از صدا و سیما پخش می‌شد و بزرگان نمایش ما مانند علی نصیریان، جمشید مشایخی، محمد علی کشاورز و… اجرا می‌کردند.

این نویسنده درباره نگارش یک نمایشنامه جدید عنوان کرد: نماشنامه‌ای به نام «تکرار» هست که مشغول نگارش هستم و قصد دارم به صورت ورکشاپ یک‌سری هنرجو ثبت‌نام کنم و با آن‌ها این نمایش را پیش ببریم.

به گفته وی، قرار است این متن از اواخر فروردین در تماشاخانه مهرگان این نمایش روی صحنه برود.

شیخی در پایان از مردم و هنرمندان خواست که سالن‌های تئاتر را خالی نگذارند و خاطرنشان کرد: چه به عنوان بازیگر یا بیننده ویروس کرونا را بهانه نکنند. سالن‌ها از امسال مکان‌هایی مانند مترو و پاساژ امن‌تر است و پروتکل‌های بهداشتی در آن رعایت می‌شود. من به همراه گروه هنری تندیس امسال با اجرای پنج نمایش پرکارترین گروه سال ۹۹ شناخته شدیم و هدف این بود که نگذاریم تئاتر بدون اجرا و مخاطب باشد.

نمایش «برای لیلا» از ۱۰ تا ۲۸ اسفند از ساعت ۱۷ در سالن صنوبر پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه می‌رود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است