ماه تی تی به دنبال دلیل نرسیدن کلاغ‌ داستان‌ها به خانه‌اش | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۰

ماه تی تی به دنبال دلیل نرسیدن کلاغ‌ داستان‌ها به خانه‌اش

کتاب «ماه تی تی و کلاغ سرگردان» به نویسندگی لیدا طرزی منتشر شد.

به گزارش صبا، کتاب «ماه تی تی و کلاغ سرگردان» به نویسندگی لیدا طرزی و تصویرگری فرهاد جمشیدی منتشر شد.

«ماه تی تی و کلاغ سرگردان» اثری برگرفته از سابقه مشترک انسان هاست که با زبانی امروزی برای کودکان سال های آخر دبستان و نوجوانان به شکل نمایشنامه نوشته شده است.

متن این کناب شروعی ساده دارد: ماه تی تی دختر ۶ ساله گیلانی می خواهد بداند چرا مادربزرگ همیشه در آخر قصه می گوید: «قصه ما به سر رسید کلاغه به خونه اش نرسید.» اما هیچ کس جواب این سوال را نمی داند.

سفر قهرمان نمایشنامه به دنیایی فراواقعی باعث آشنایی او با کلاغ سرگردان قصه ها می‌شود. کسی که تصور می کند چون دیگران ـ قصه‌گوها ـ برایش خانه ای نساخته اند، مجبور به سرگردانی شده است اما در کش و قوس ماجراها و برخورد با شخصیت ها و رویدادهای مختلف، سرانجام به نتیجه ای دیگر می رسد.

موضوع «ماه تی تی و کلاغ سرگردان» به صورتی است که نه فقط کودکان مخاطب اثر، بلکه بزرگسالان نیز به درک آن احتیاج دارند تا بتوانند زندگی بهتری بسازند و با برعهده گرفتن مسئولیت، دست از انفعال و سرزنش دیگران بردارند.

لیدا طرزی نویسنده در این کتاب جایی برای تقابل همیشگی خیر و شر نیز در نظر گرفته است تا ماه تی تی انتخاب کند که حامی چه کسی می خواهد باشد؟ نیکی یا بدی. همچنین در بخش های مختلف نمایشنامه، از نمادهایی همچون دربند شدن باد مهربان در زیرزمین که نمادی آشنا در روانشناسی و شناخت اسطوره به شمار می رود، استفاده شده است تا امکان انتخاب، برای قهرمان اصلی و دیگران به وجود بیاید.

غیبت بزرگسالان در بخش مهیج کشف ماجرا و تلاش کودک برای گشودن گره به تنهایی، راهکاری مخفی برای والدین است تا دست از حمایت و مراقبت بیش از حد بردارند و زمینه رشد روانی و عاطفی فرزند را فراهم سازند.

«ماه تی تی و کلاغ سرگردان» قضاوت نکردن و همدلی با افراد به دور از نصیحت را نیز تصویر می کند و به مخاطب اجازه می دهد تا زیبایی آن را در مقایسه با رفتار اکثریت سرزنش گر یا بی‌تفاوت درک کند.

آشنایی با قالب نمایشنامه که شکلی غیررایج در ادبیات کودک و نوجوان امروز به شمار می آید نیز یکی از ویژگی‌های این کتاب است.

«ماه تی تی و کلاغ سرگردان» نشان می دهد توانایی های بالقوه متنوعی برای تولید آثار برگرفته از فرهنگ ما وجود دارد و با تلاش هنرمندان و حمایت خانواده ها، می توان به روزترین مفاهیم را استخراج و به نسل بعد منتقل کرد.

این کتاب در چهل و هشت صفحه خشتی از سوی انتشارات کتاب نیستان به بازار نشر کودک ونوجوان عرضه شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است