«زادگاه آفتاب» پاسبان مرزهای شرقی ایران است/ ارایه اسنادِ دست‌اول | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۲۸
مصطفی موسوی‌تبار در گفتگو با صبا:

«زادگاه آفتاب» پاسبان مرزهای شرقی ایران است/ ارایه اسنادِ دست‌اول

به گفته کارگردان «زادگاه آفتاب» این اثر که مرزداری قوم بلوچ را روایت می‌کند به زودی از تلویزیون پخش خواهد شد.

مصطفی موسوی‌تبار مستندساز که جدیدترین اثرش با نام «زادگاه آفتاب» به زودی از تلویزیون پخش می‌شود در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره این اثر توضیح داد: «زادگاه آفتاب» مستندی است از دیار سیستان و بلوچستان که داستان‌هایی از مرزداری قوم بلوچ را روایت می‌کند و به داستان «قلعه کوهک» که محل پاسبانی دو برادر مرزدار بلوچ و شهادت مظلومانه آن‌ها به دست انگلیس و دولت مرکزی ایران در زمان پهلوی اول است، می‌پردازد.

این مستندساز درباره ایده ساخت این مستند گفت: من بسیار علاقمند به پژوهش در حوزه اقوام هستم و هنگامی که مشغول ساخت مجموعه مستند «وطنم» با موضوع اقوام ایران بودم ویژگی‌های خاص منطقه کوهک توجه‌ام را جلب کرد. من در کوهک پیرمرد مرزداری را ملاقات کردم که پدر و سه پسر خود را در پاسبانی از مرز از دست داده‌بود و میل‌های مرزی منطقه را هم به دست خود کار گذاشته‌بود و این ملاقات من را به ساخت این اثر سوق داد.

وی درباره روند ساخت «زادگاه آفتاب» بیان کرد: سیستان و بلوچستان یک استان محروم است و شرایط سیاسی خاصی دارد و همین مساله دسترسی به اسناد را بسیار دشوار می‌کند چراکه اسناد و کتاب‌های زیادی از این منطقه موجود نیست و بیشتر اطلاعات از پایان‌نامه‌های دکتری و بعضی اسناد از زمان قاجار و درباره کشتن دو برادر مرزدار «قلعه کوهک» است ولی در این مستند برای اولین بار یک سری از اسناد درباره سیستان و بلوچستان نشان داده خواهد شد.

موسوی‌تبار با اشاره به دلیل نام‌گذاری این اثر به عنوان «زادگاه آفتاب» ادامه داد: منطقه کوهک شرقی‌ترین منطقه ایران است و خورشید از این ناحیه در سرزمین ما طلوع می‌کند و در واقع این منطقه برای ما زادگاه آفتاب است. ساکنان این منطقه همیشه و از ابتدای تاریخ با مردانگی از مرزهای ایران حفاظت کرده‌اند و ذره‌ای از خاک ایران را ازدست نداده‌اند حتی بعد از جدایی بخشی از بلوچستان از ایران و تقسیم شدنش در خاک پاکستان و افغانستان این قوم همیشه خود را ایرانی دانسته‌اند.

این فعال اجتماعی درباره قوم بلوچ و استان سیستان و بلوچستان مطرح کرد: قوم بلوچ قومی هستند که همواره با غیرت و مردانگی پاسبان مرزهای شرقی ایران بوده‌اند اما استان سیستان و بلوچستان که استانی مرزی و در همسایگی کشوری مانند افغانستان است با مشکلات زیادی مانند ورود مواد مخدر از مرز و بیکاری شدید دست و پنجه نرم می‌کند و همیشه مورد بی‌توجهی قرار گرفته‌است مانند گم‌نامی سوخت‌برهایی که کشته شدند و کسی اسمی هم از آن‌ها نبرد.

وی در پایان هدف از ساخت این مستند را این گونه بیان کرد: مرز برای هر کشوری بسیار مهم است و قوم بلوچ همواره در طول تاریخ پاسبان مرزهای شرقی ایران بوده‌اند اما این مساله مدتی است که کمرنگ شده‌است. من در این مستند با نشان دادن مرزداری قوم بلوچ قصد داشتم تا بیان کنم که در مرزداری بیشتر از این قوم استفاده شود تا حداقل نقش‌شان در منطقه خودشان پررنگ‌تر باشد.

مستند «زادگاه آفتاب» به کارگردانی مصطفی موسوی‌تبار محصول سازمان هنری «اوج» است که به زودی در تلویزیون پخش می‌شود.

عوامل این مستند عبارتند از تهیه‌کننده و کارگردان: سید مصطفی موسوی‌تبار، نویسنده و پژوهشگر: زهره نجف‌زاده، فائزه نجف‌زاده، تدوینگر: سیدسعید هاشم‌زاده، مدیر تصویربرداری: جلال رحیمی، صدابردار و تکنسین فنی: محمدحسین رادمهر، مدیرتولید: زکریا نوشیروانی، مجری طرح: موسسه فرهنگی و هنری عهد

 

الهه نظری‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است