«باغ شازده» بازی نورها و رنگ‌هاست/ اهمیت تمرکز هنرمند در خلق اثر | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۰۶
سعید خالقی در گفتگو با صبا:

«باغ شازده» بازی نورها و رنگ‌هاست/ اهمیت تمرکز هنرمند در خلق اثر

سعید خالقی درباره اولین نمایشگاه نقاشی خود با عنوان «باغ شازده» توضیحاتی ارایه داد.

سعید خالقی هنرمند نقاش که اولین نمایشگاه نقاشی خود را با عنوان «باغ شازده» در «گالری اُ» از هشت تا ۱۹ اسفند برپا کرده‌است، درباره مجموعه آثارش در نمایشگاه به خبرنگار تجسمی صبا توضیح داد: همیشه برای من رنگ و بیان رنگی یک دغدغه بوده‌است و با اینکه مدتی مشغول به کار چاپ و طراحی بودم اما سرانجام از یک و نیم سال پیش خلق این مجموعه آثار بهانه‌ای شد تا مقوله رنگ مخصوصا رنگ روغن به یک چالش برای من تبدیل شود.

این هنرمند درباره ایده خلق این آثار بیان کرد: بسیار اهل طبیعت‌گردی و سفر هستم و یک شب که در طبیعت زادگاه خود کرمان قرار بود شب را به صبح برسانم که نور چراغ ماشین روی درختان توجه‌ام را جلب کرد و آن فضای ساخته شده از شاخ و برگ درختان و نور ماشین باعث شد تا به طور جدی به دنبال مطالعه نور و رنگ بروم و شب‌های زیادی را در زمان‌های مختلف در باغ‌های گوشه و کنار طبیعت کرمان به ثبت بازی نور و رنگ روی درختان و گیاهان بپردازم.

وی با اشاره به روند خلق مجموعه آثار «باغ شازده» گفت: من در ساعت‌های مختلفی از شب یا غروب به مکان‌هایی مانند باغ‌هایی در کویر شهداد و یا نزدیکی «باغ شاهزاده ماهان» می‌رفتم و گاهی با استفاده از نور مصنوعی مانند چراغ‌قوه یا پروژکتور و نور چراغ ماشین جزییات گیاهان و یا پیوند طبیعت و معماری در یک کادر را ثبت می‌کردم و این کار یک تجربه‌ تکنیکی مثبت از لحاظ رنگ و فرم برای من بود.


خالقی با اشاره به استفاده از اقلیم استان کرمان در خلق آثارش گفت: این انتخاب بیشتر به زادگاه و دوران کودکی من برمی‌گردد. همیشه قصد داشتم تا در اولین نمایشگاه نقاشی‌‌ام تجربیات بصری و خاطراتم در این شهر را ثبت کنم اگر چه طبیعت کرمان هم ظرفیت‌های خاص خودش را داشت؛ طبیعتی متشکل از کویر و کوهستان با ساعات آفتابی طولانی که مدت زیادی نور را در اختیارم می‌گذاشت و هوای پاکی که که درخشندگی خاصی را به اجسام می‌داد.

این هنرمند علت نام‌گذاری این نمایشگاه به عنوان «باغ شازده» را این گونه بیان کرد: من از هیچ یک از المان‌های موجود در «باغ شاهزاده» استفاده نکرده‌ام اما به علت قدمت تاریخی این باغ و سرسبزی طولانی مدت و ماندگارش با کمک قنات‌ها در دل کویر، می‌‌توانست نماد خوبی از باغ‌ها و درخت‌های استان کرمان باشد.

وی درباره سبک خود در نقاشی توضیح داد: من بیشتر بر سه دوره اکسپرسیونیسم، فوویسم و امپرسیونیسم و نقاشان اواخر قرن ۱۹ و ۲۰ تاکید کرده و از تکنیک پالت و نوع بیان رنگی‌شان بسیار بهره برده‌ام و از رنگ روغن برای خلق آثار استفاده کردم چراکه نسبت به سایر مواد درخشان‌تر بود اما به طور کلی تمرکز یک هنرمند و زمانی که برای کارش می‌گذارد، در خلق آثار می‌تواند بسیار موثر باشد.


خالقی درباره تاثیر کرونا بر روند کارش و بازدید از نمایشگاه عنوان کرد: من مدت‌ها بود دنبال فرصتی برای انجام چنین کاری بودم اما درگیری‌های مختلف مانع آن می‌شد و کرونا و قرنطینه این فرصت را برای من بوجود آورد تا روی خلق این آثار زمان بگذارم. کرونا در بازدید از نمایشگاه هم بی‌تاثیر نبوده‌است اما مانند هر مکان عمومی دیگری در این شرایط با رعایت پروتکل‌های بهداشتی دایر است و بازدید خوب است.

این هنرمند درباره بازخورد و نظر مخاطبان این نمایشگاه گفت: تا به الان جمعیت قابل توجهی در نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند و بازخوردهای مثبتی گرفته‌ام و برای بسیاری از مخاطبان این نوع برخورد با رنگ و نور بسیار جالب بوده‌است.

نمایشگاه نقاشی این هنرمند با عنوان «باغ شازده» از هشت تا ۱۹ اسفند در «گالری اُ» واقع در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه دوم برگزار می شود.

 

الهه نظری‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است