۶۰ اثر نمایشی برای اجرای آنلاین حمایت می‌شوند/ برگزاری جشنواره «مونو پرفورمنس» | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۱
در برنامه «دراماتیک» مطرح شد؛

۶۰ اثر نمایشی برای اجرای آنلاین حمایت می‌شوند/ برگزاری جشنواره «مونو پرفورمنس»

سومین برنامه «دراماتیک» «رادیو نوفل» شنبه 16 اسفندماه به شکل زنده از عمارت نوفل‌شاتو پخش شد.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی عمارت نوفل‌شاتو، در سومین برنامه «دراماتیک» «رادیو نوفل» که هر شنبه به شکل زنده از عمارت نوفل‌شاتو پخش می‌شود، موضوع «تئاتر در سال ۱۴۰۰» به بحث و گفتگو گذاشته شد. در این برنامه که اجرای آن را میثم عبدی به عهده دارد، رضا بصیرت، رییس انجمن هنرهای نمایشی ایران، علی جعفری فوتمی و امید طاهری به‌عنوان نویسنده، منتقد و کارشناس تئاتر حضور داشتند.

در ابتدای این برنامه، طبق روال همیشه، ندا کاوندی، روابط عمومی عمارت نوفل‌لوشاتو، برخی از نمایش‌های تئاتر و همچنین آثاری که در سالن‌های سراسر تهران روی صحنه می‌روند، معرفی کرد. نمایش «هولودومور» که در عمارت نوفل‌شاتو روی صحنه می‌رود، نمایشی است با موضوع نسل کشی در اکراین به دست استالین که مورد توجه سفیر اوکراین قرار گرفت. قرار بر این شد که این نمایش، سال آینده در این کشور روی صحنه برود. «قصاص هنگام جنایت» که به موضوع اسیدپاشی می‌پردازد در سالن مهرگان روی صحنه می‌رود و «یاماها» آخرین نمایش از کهبد تاراج هم در تئاترشهر اجرا می‌شود.

حریم‌کشیدن برای «تئاتر شهر» حرفی الکی است، باید شهر سالم شود.

در بخش دیگر این برنامه که «ضد دراماتیک» نام دارد، با اجرای مهدی رضایی کارگردان و نویسنده به مساله حصارکشی پیرامون تئاتر شهر پرداخته شد. عبدی، مجری این برنامه، در ابتدا گفت: مسئولان تئاتر شهر برای رسمیت‌بخشیدن به این اقدام خود، نظر بسیاری از پیشکسوتان تئاتر را در صفحات رسمی خود در حمایت از این اقدام منتشر کردند اما کارشناسانِ این امر و حتی پیشکسوتان تئاتر، در گفتگوهای مختلفی، حریم تئاتر شهر را نه فقط مختص به اهالی تئاتر که بخشی از فضای شهری عنوان کردند و درباره حصارکشی پیرامون تئاتر شهر انتقاداتی داشتند.

اکبر زنجان‌پور بازیگر و کارگردان تئاتر، در مصاحبه‌‎ای تلفنی با این برنامه عنوان کرد: بعد از انقلاب، از ابتدا هیچ‌گاه مدیران، نظر مساعدی و خوبی را درباره تئاتر شهر و وجود چنین بنایی نداشتند. این مساله برای اهالی تئاتر همیشه وجود داشته که چگونه این مکان حفظ شود و به یک فضای امن برای خانواده‌ها، دانشجویان و هنردوستان تبدیل شود. اما چه می‌شود که همه‌چیز خراب می‌شود؟ این به دلیل آن است که مسئولیت‌پذیری وجود ندارد. چرا باید پارک دانشجو به این روزگار بیافتد؟ فضایی که آبروی فرهنگی مملکت است، باید حفظ شود و در شرایط خوب حفظ شود. باید با مدیریت درست، کاری کنیم که مردم بتوانند با حضور در پارک دانشجو هم هواخوری کنند و هم تئاتر ببینند. نکته این‌جاست که این موقعیت باید از لحاظ مفهومی پاکیزه شود. حریم یعنی حرف الکی. حریم غلط است، باید شهر سالم باشد.

رضا بابک هم در مصاحبه‌ای تلفنی اظهار کرد: «مساله حضور معتادان این روزها در همه پارک‌های سطح شهر وجود دارد و فقط مختص به پارک دانشجو نیست. متاسفانه، پارک‌ها در شکلی وسیع، به محلی برای مصرف مواد مخدر تبدیل شده اند.

انجمن هنرهای نمایشی ایران بازوی حوزه تئاتر است

در بخش دیگری از این برنامه، بصیرت، ربیس انجمن‌های هنرهای نمایشی ایران، با حضور در برنامه «رادیو نوفل» با علی جعفری فوتمی و امید طاهری به گفتگو نشست و به سوالات این ۲ پاسخ داد. بصیرت گفت: انجمن هنرهای نمایشی ایران، به‌عنوان بازوی اجراییِ انجام سیاست وزارت ارشاد در حوزه تئاتر در نظر گرفته شده است. شعبه‌هایی که انجمن در استان‌ها دارد، از ظرفیت بالایی برای انجام سیاست‌هایی که تدوین می‌شوند، برخوردار است.

او ادامه داد: کرونا ضمن تهدیداتی که به بدنه تئاتر وارد کرد، هم‌زمان فرصتی هم برای اصلاحات در بدنه تئاتر کشور ایجاد کرد که بتوانیم در ساختار اداره کشور اصلاحاتی ایجاد کنیم. انجمن نسبت به قبل، نقش متفاوت‌تری را پیدا کرده است. ما ذیل وظایف انجمن، مسئولیت ساماندهی پرداخت‌ها در سراسر کشور را به عهده داریم. تمام واحدهایی که زیر نظر انجمن هستند، در تدوین برنامه‌های کلی تئاتر در سراسر کشور دخیل هستند. این رویکرد جدید، حاصل اعتماد ما بین اداره کل نمایشی و انجمن است. برنامه‌های بسیاری که امسال افتتاح کردیم و در سال آینده افتتاح خواهیم کرد، حاصل این رویکرد جدید است. در حالی که ما متناسب با شرایط روز، باید در برنامه‌های خود اصلاحاتی را داشته باشیم.

بصیرت درباره غیرانتفاعی‌ بودن این انجمن تاکید کرد: ما انجمنی در حقیقت، غیردولتی هستیم، اما از اعتبارات وزارت ارشاد، ردیف بودجه‌ای به این انجمن اختصاص داده می‌شود، ما طبق تفاهم‌نامه‌ای مابین وزارت ارشاد و انجمن هنرهای نمایشی که در ابتدای سال نوشته می‌شود، تحت نظارت معاونت امور هنری، این بودجه را برای برنامه‌هایی که تدوین کرده‌ایم، هزینه می‌کنیم.

او بیان کرد: اشکالی که به انجمن وارد است، این است که ما می‌توانیم ظرفیت تئاتر را احصا کنیم و در انجمن کسب درآمد کنیم، اما در اساسنامه، این اجازه به ما داده نشده است. ما چنانچه به درآمد هم برسیم، قطعا باید ردیف‌های حمایتی بین انجمن‌های تئاتر و گروه‌ها توزیع شود؛ این اتفاق اگر اصلاح شود، به ما کمک می‌کند که خیلی آسان‌تر با نهادهای مختلف ارتباط بگیریم و از لحاظ مالی، خودمان را پیش ببریم. سعی کردیم در تدوین این اساسنامه، ماهیت مستقل‌بودن، پُررنگ‌تر باشد تا بتواند خودش به شکل مستقیم وارد قرارداد شود. این موضوع، وابسته به نظر وزارت ارشاد است که بخشی از امور خود را به انجمن بسپارد و از این منظر، تعارضی هم وجود ندارد.

بصیرت، درباره بسته‌های حمایتی از پژوهشگران و نویسندگان تئاتر تصریح کرد: حمایت از تولیدات آثار نمایشی، در بخش کتاب، در تفاهم‌نامه جدید ما لحاظ شده است. ما پروژه «قلم روشن» را برای تسهیل در چاپ آثار نمایشیِ سراسر کشور در نظر گرفتیم که نویسندگان و پژوهشگران می‌توانند به شکل مستقیم، به انجمن نامه بزنند و از این تسهیلات استفاده کنند.

او در پایان درباره تمهیدات انجمن برای برگزاری اجرای آنلاین اظهار کرد: با توجه به تعطیلیِ پی‌درپی در سالن‌های تئاتر، ما به این نتیجه رسیدیم که آثاری را ضبط کنیم که آماده اجرا هستند و با یک تمرینِ کوتاه می‌توانند به اجرا در بیایند. ما فراخوانی را تنظیم کردیم که در معرض عموم علاقه‌مندان قرار گرفت. سپس سیزده اثر انتخاب شد که ما کف مبلغ پانزده میلیون تومانی را برای حمایت از این آثار در نظر گرفتیم. تا بیستم اسفندماه این فراخوان ادامه دارد و امیدواریم که بتوانیم تا شصت نمایش را حمایت کنیم.

جشنواره «مونو پرفورمنس» فروردین‌ماه برگزار می‌شود

در ادامه این برنامه، محمدرضا حیدری، کارگردان تئاتر که قرار است «همه‌چیز می‌گذرد، تو نمی‌گذری» نوشته محمد چرمشیر را در سالن شهرزاد روی صحنه ببرد، درباره اجرای خود صحبت کرد.

در پایان این برنامه، امینی درباره جشنواره «مونو پرفورمنس» بیان کرد: بازبینیِ این جشنواره تمام شده و ما در حال دریافت و بارگذاری آثار در سایت جشنواره هستیم.

او خاطرنشان کرد: این جشنواره، از سوی موسسه تماشاگان حمایت می‌شود و ما با مرکز تئاتر مولوی هم همکاری خواهیم داشت. این جشنواره، از یکم تا هفتم فروردین‌‎ماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد که اختتامیه آن مصادف با روز جهانی تئاتر خواهد بود. این جشنواره، به شکل مجازی برگزار خواهد شد.

«رادیو نوفل»، هر هفته روزهای شنبه، به شکل زنده از لایو اینستاگرامِ عمارت نوفل‌شاتو نشان داده می‌شود و به شکل فایل صوتی، در فضاهای مجازی پخش می‌شود.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است