چگونه از فرزندانمان در برابر رسانه محافظت کنیم؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۳۰

چگونه از فرزندانمان در برابر رسانه محافظت کنیم؟

کتاب «رسانه و دلهره‌‌های کودکی» با تالیف و ترجمه شهاب‌الدین شایگان به چاپ رسید.

به گزارش صبا، کتاب «رسانه و دلهره‌‌های کودکی» با تالیف و ترجمه شهاب‌الدین شایگان به عنوان کامل‌ترین مرجع اختصاصی فرزندپروری در عصر رسانه برای والدین و مربیان کودک و نوجوان منتشر شد.

این اثر حاصل چهار سال تحقیق، پژوهش و ترجمه ده‌ها منبع معتبر بین‌المللی در راستای تعاملات کودکان و نوجوانان در دنیای رسانه‌های نوین است تا مسیر را به درستی بیابند و تحت تاثیر هر پیام یا محتوایی قرار نگیرند.

به گفته مولف این اثر، کتاب «رسانه و دلهره‌های کودکی» ویژه والدین و مربیان کودک نوشته شده است، زیرا در فضای رسانه‌‌ای که امروزه با آن مواجه هستیم و خشونت امری عادی تلقی می‌شود، مصرف‌گرایی و رفاه‌زدگی تشویق و ترویج می‌شود و لمپنیسم دیجیتال به سلبریتی و اسطوره مبدل شده، وظیفه والدین در قبال پرورش فکری فرزندانشان بیش از پیش سخت و حساس شده و آنان را به چالشی جدی فرامی‌خواند.

شهاب‌الدین شایگان نویسنده، پژوهشگر و مستندساز پس از حدود هفت سال پژوهش و فعالیت در حوزه آسیب‌شناسی رسانه و به صورت متمرکز بررسی تاثیرات رسانه‌های جمعی و شبکه‌های اجتماعی بر اذهان کودکان و نوجوانان اقدام به تالیف این کتاب کرده است.

برای تهیه این اثر نزدیک به پانزده عنوان کتاب کابردی، موثر و بروز از بین ده‌ها رفرنس معتبر انتخاب شده‌ و سپس با بومی‌سازی، بررسی و پژوهش‌های میدانی در نهایت کتاب «رسانه‌ها و دلهره‌های کودکی» نوشته شده است که می‌توان از آن به عنوان کامل‌ترین مرجع  اختصاصی فرزندپروری در عصر رسانه برای والدین و مربیان کودک و نوجوان نام برد.

در کارنامه کاری شهاب‌الدین شایگان ساخت چندین مستند و نگارش مقالات متعددی در حوزه تاثیرات رسانه بر کودکان و نوجوانان دیده می‌شود که از جمله آن مستند بلند علمی «جعبه پاندورا» است.

او درباره واکنش به اتفاقات اخیری که در پی انتشار ویدئوهای نامناسبی در فضاهای رسانه‌ای و مجازی رخ داده، بیان می‌کند: بعد از مجموع بازخوردهای اکران جشنواره‌ای و چند اکران عمومی مستند جعبه پاندورا و همچنین نشست‌های تخصصی در حوزه آگاهی بخشی رسانه‌ای دریافتم گروه مخاطب والدین به شدت علاقه‌مند و نیازمند یافتن راهکارهایی برای راهنمایی و کمک به فرزندانشان هستند. از سوی دیگر دور از انتظار نبود که چندسال بعد، بحران‌های سخت‌تری ‌گریبانگیر خانواده‌ها بخصوص کودکان و نوجوانان شود. به همین دلیل چندین بار سعی کردم براساس نتایج تحقیقات و پژوهش‌ها با طرح، راهکار و پیشنهاد با نهادهای دولتی و خصوصی مربوطه و انجمن‌ها وارد رایزنی شوم و هشدار بحران‌های فردی و اجتماعی امروز را یادآور شوم که گوش شنوایی نبود و متاسفانه با کم‌لطفی مسئولان این حوزه‌ها روبرو شدم.

این نویسنده ادامه داد: از آنجایی اعتقاد زیادی به فلسفه پرگماتیسم(عملگرایی) دارم، دریافته‌ام که یک اندیشه درست زمانی به کار می آید که در نهایت به سودمندی و نتیجه ختم می‌شود و مشکلی را حل می‌کند. بنابر همین استنباط  تصمیم گرفتم به تنهایی و با امکانات موجود دست به کار شده و  بهترین منابع جهانی را بررسی کرده و با اساتید به‌ نام این حوزه در عرصه بین‌الملل ارتباط گیرم و کاری را شروع کنم. به سختی و با هزینه‌های بالا رفرنس‌های معتبر را یافتم و در نهایت این کتاب به عنوان اولین اثر از یک مجموعه به نتیجه رسید.

کتاب «رسانه و دلهره‌های کودکی – حقایق ناخوشایند درباره تاثیرات نامرئی رسانه‌ها بر زندگی کودکان و نوجوانان» در ۹ فصل با عناوین رشد عملکرد شناختی مغز، خانواده و رسانه، رسانه و ترس‌های ماندگار از کودکی، خشونت رسانه‌ای، بازی‌های ویدئویی و آنلاین، چاقی، مشکلات تغذیه‌ای و بدن‌های آرمانی، تبلیغات هنر سیاه استثمار، شبکه‌های اجتماعی و پورنوگرافی، مرثیه‌ای برای عشق و عاطفه توسط انتشارات پژواک آرمان و در ۲۰۴ صفحه منتشر و چاپ شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000