نمایش عروسکی سنتی رو به فراموشی است/ رندی مبارک و مرشد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۷
صفرعلی محمدزاده سقا در گفتگو با صبا:

نمایش عروسکی سنتی رو به فراموشی است/ رندی مبارک و مرشد

صفرعلی محمدزاده سقا درباره نمایش «بارگاه سلیم‌خان» در جشنواره نمایش عروسکی تهران- مبارک و وضعیت این حوزه بیان کرد.

صفرعلی محمدزاده سقا نویسنده و کارگردان نمایش «بارگاه سلیم‌خان» که در بخش نمایش سنتی در هجدهمین جشنواره نمایش عروسکی تهران – مبارک شرکت کرده است در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره محتوای داستانی و سبک نمایش خود توضیح داد: این‌ نمایش به سبک خیمه‌شب بازی اجرا می‌شود و به‌ دلیل سنتی بودن نمایش به بارگاه سلیم‌خان معروف است. بارگاه سلیم‌خان محیطی است که تمام اتفاقات نمایش در آن رخ می‌دهد و متشکل از عناصر نمایشی سنتی مختلف مانند طبال‌چی، پهلوان، جاروکش، عروسی مبارک، عروسی جمشیدخان و صندلی بازی در این‌ مجموعه و بارگاه اتفاق می‌افتد.

وی افزود: مبارک با مرشدی که پای خیمه نشسته است گفت‌وگو و رندی می‌کند و با حاضرجوابی‌های طنزآمیز باعث خنده تماشاچی می‌شود. طبال‌چی هم به همین نحو با لجبازی با مرشد طبل می‌نوازد. بعد از آن صحنه کشتی مبارک با پهلوان را مشاهده می‌کنیم. در این سبک نمایشی یک آقایی به نام‌ مرشد پای خیمه تنبک می‌نوازد و شخصی دیگر ویولن یا کمانچه ساز سنتی خیمه‌شب بازی را می نوازند.

این نویسنده و کارگردان با بیان اینکه سبک سنتی نمایش عروسکی رو به فراموشی است، عنوان کرد: هنرمندانی که به تازگی وارد این حوزه شده و خیمه‌شب بازی اجرا می‌کنند، با وجود اینکه خودشان داستان‌هایی تولید و ارائه می‌کنند اما یک‌مقدار با داستان‌های قدیمی ما متفاوت هستند و نمی‌توانند زیاد مخاطب را به وجد آورند. خیمه‌شب‌بازی سنتی درحال محدود شدن است و سبک‌های دیگر به تدریج جایگزین آن می‌شوند.

این هنرمند درباره تاثیر اجرای آنلان نمایش‌ها روی مخاطب اظهار کرد: اگر مخاطبان از طریق پلتفرم‌های مختلف اجراهای آنلاین نمایش عروسکی را تماشا کنند، بسیار عالی‌ است. دوره‌های قبل که تماشاچیان به صورت زنده نمایش را نگاه می‌کردند، لذت بیشتری می‌بردند اما الان با وجود اجراهای مجازی شاید ارتباط کم‌تری با نمایش برقرار کنند و شادی کم‌تری برای مخاطبان به همراه داشته باشد. همچنین هنرمندانی که اجرا می‌کنند به دلیل اینکه تماشاچیان را نمی‌بینند، شرایط خوشایندی ندارند. مانند بازی فوتبال که از تلویزیون پخش می‌شود و شرایط با تماشای فوتبال در ورزشگاه متفاوت است، همچنین بازیکنان هم در زمین بازی شور و حال کم‌تری دارند.

محمدزاده در پایان درباره تبلیغات نمایش‌ها خاطرنشان کرد: اگر همه اجراها به طور عادلانه ارائه شوند، می‌شود امیدوار بود که همه نمایش‌ها دیده شوند. متاسفانه بعضی مواقع شاهد آن هستیم که در برنامه‌ها یک عده را بیشتر نشان‌می‌دهند و یک عده را کم‌تر و بعضی را اصلا نشان‌ نمی‌دهند.‌ باید برای اجراها تبلیغات مناسبی ارائه شود تا مخاطبان با نمایش‌ها آشنا و جذب آن شوند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است