شک و تردیدهایی از جنس تنهایی

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، سحر عصرآزاد منتقد درباره فیلم کوتاه «من او نیستم» ساخته پویا مامقانی که این روزها در بسته فیلم کوتاه «108 دقیقه از یک قرن» روی پرده سینماهای هنروتجربه است، یادداشتی نوشت.

متن یادداشت به شرح زیر است:

«فیلم کوتاه «من او نيستم» بر اساس فيلمنامه‌ای از آزاده عباسی و كارگردانی پويا مامقانی، در روسيه می‌گذرد و زندانی‌ای كه زودتر از موعد آزاد می‌شود تا به خانه و كنار همسرش بازگردد اما شک و ترديدهايی از جنس تنهايی و انزوای زندان، اين مواجهه را خدشه‌دار می‌كند.

فيلمساز توانسته حال و هوای اين جغرافيا و اتمسفر سرد روابط انسانی را بدون اغراق و بزرگ‌نمايی در قاب‌های ساكن و تک افتاده، شيوه مواجهه با كاراكترها و زاويه نگاه به موقعيت‌های طراحی شده، به مخاطب منتقل كند تا حس سكون، يخ‌زدگی، شک و ترديد برآمده از دل تنهايی و انزوای كاراكتر آندره را به عنوان يک زندانی تازه آزاد شده، از لايه‌های اثر دريافت كند.

به جهت قصه‌پردازی چه بسا نويسنده می‌توانست با انسجام بيشتر بدون تكيه بر تمهيداتی همچون فالش بک يا حتی سكانس باز كردن گچ پای زن، اين اطلاعات را با شيوه‌ای دراماتيک‌تر بدون آنكه روال پيش‌رونده داستان دچار لكنت شود، به مخاطب منتقل كند. به اين ترتيب تعليق و تاثيرگذاری سكانس پايانی و آنچه مخاطب انتظارش را می‌كشد بخصوص اهميت وفادار ماندن به به لحن روايی و تصويری كه از ابتدا برای فيلم انتخاب شده، بيشتر می‌شد.»

انتهای پیام/