بنکسی تایید کرد که نقاشی زندانی در حال فرار را کشیده است/ بازگشت اسکار وایلد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۳

بنکسی تایید کرد که نقاشی زندانی در حال فرار را کشیده است/ بازگشت اسکار وایلد

بنکسی گرافیتی‌کار تایید کرده که نقاشی یک زندانی در حال فرار بر دیوار زندان قدیمی شهر ردینگ اثر جدید اوست.

به گزارش صبا به نقل از بی بی سی، بنکسی گرافیتی‌کار ناشناس در بریتانیا که به واسطه نقاشی‌هایش بر دیوارهای شهر و اماکن عمومی شهرت جهانی دارد، تایید کرده که نقاشی یک زندانی در حال فرار بر دیوار زندان قدیمی شهر ردینگ در غرب لندن، اثر جدید اوست.

دیوارنگاری های این هنرمند – که بنکسی نام مستعار اوست – معمولا محتوایی انتقادی دارد و باعث افزایش ارزش خانه و دیوارهایی می شود که او روی آنها نقاشی کرده است. هویت واقعی بنکسی برای عموم روشن نیست.

اثر تازه او که صبح روز دوشنبه ( اول مارس) روی دیوار زندان قدیمی شهر ردینگ ظاهر شد یک زندانی را نشان می‌دهد که با طناب تهیه شده از چند ملافه در حال پایین آمدن از دیوار است و پایین طناب یک ماشین تحریر بسته شده است.
احتمالا این تصویری از اسکار وایلد نمایشنامه نویس و شاعر مشهور ایرلندیست که حدود ۱۳۰ سال پیش در این زندان مخوف به ۲ سال زندان انفرادی محکوم شد.
ساختمان این زندان قرار است فروخته شود و کمپینی به راه افتاده که این بنای قدیمی به جای تبدیل شدن به یک مجتمع مسکونی، مرکز هنری شود.
بنکسی ویدیویی در سایت یوتیوب خود قرار داده و مراحل خلق این اثر را که «فرار بزرگ» نامیده شده، تصویر کرده است.
در این ویدیو که با تغییراتی به سبک ویدیوهای آموزشی باب راس، نقاش و مجری برنامه «لذت نقاشی» ساخته شده نشان می‌دهد که چطور این اثر در تاریکی شب کشیده شده است.
شهرداری ردینگ می‌گوید احتمالا این اقدام بنکسی برای حمایت از کمپین حفظ این زندان و تبدیل ساختمان آن به یک مرکز فرهنگی و هنری است.
مسئولان شهرداری می‌گویند که از وزارت دادگستری که مالک این ساختمان است خواستند تا هماهنگی‌های لازم برای حفظ این اثر را انجام دهند.
مسئولان وزارت دادگستری می‌گویند از وجود این نقاشی مطلع شدند و به زودی در این باره اطلاعیه‌ای صادر می‌کنند.


اسکار وایلد در یک سلول این زندان ردینگ ۲ سال حبس بود. او بعدها به یاد این روزهای سخت شعری سرود که با عنوان «ناله‌هایی از زندان ردینگ» به فارسی ترجمه شده است که بازتاب بی رحمی سیستم کیفری دوران ویکتوریا بوده است.
اسکار وایلد در این نامه با عنوان «از اعماق» از تخت چوبی و محقر، غذای نفرت انگیز، سکوت، تنهایی و شرمی را که در زندان تحمل می کرد گفته و نوشته است: تک تک و تمامی این چیزها را باید به یک تجربه معنوی تبدیل کنم.

ساختمان زندان از سال ۲۰۱۳ فرسوده و متروکه بوده و در سال ۲۰۱۹ توسط دولت برای فروش گذاشته شد.
سال گذشته معامله‌ای برای فروش این بنا که از بناهای فهرست شده است و نباید تخریب شود، با سازندگان خانه های مسکونی بهم خورد و شهرداری ردینگ امیدوار است که معامله جدید برای تبدیل این بنا به یک مجموعه هنری فرهنگی باشد.
افراد مشهوری چون سِر کنت چارلز برانا، بازیگر و کارگردان ایرلندی، ناتالی دورمر، بازیگر بریتانیایی و جودی دنچ، بازیگر سرشناس تئاتر و سینمای بریتانیا از جمله افرادی هستند که از کمپین تبدیل این زندان قدیمی به مرکز فرهنگی هنری حمایت می‌کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است