پیشکسوتان مقصر ایجاد شکاف بین خود و جوانان هستند/ از دست رفتن پویایی تئاتر | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۳
اکبر زنجانپور در دیدار با مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت عنوان کرد:

پیشکسوتان مقصر ایجاد شکاف بین خود و جوانان هستند/ از دست رفتن پویایی تئاتر

نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت روز چهارشنبه 13 اسفند به دیدار اکبر زنجانپور هنرمند پیشکسوت رفت.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، نیکنام حسینی پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت به دیدار استاد اکبر زنجانپور هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر، تلویزیون و سینما رفت.‌

در این دیدار صمیمانه که در راستای استمرار ارتباط با هنرمندان پیشکسوت و جویا شدن احوال ایشان صورت گرفت، اکبر زنجانپور از خاطرات و تجربیات خود گفت.

هم‌چنین از هنرمندان پیشکسوت فقید چون استاد چنگیز جلیلوند، استاد پرویز پورحسینی و استاد کریم اکبری مبارکه که در این مدت به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از میان ما رفتند یاد شد.

نیکنام حسینی‌پور با اشاره به این‌که در دوران کرونا فرصتی دست‌داده است تا زمان آزاد بیشتری داشته‌باشیم، گفت: این زمان می‌تواند فرصت خوبی برای اساتیدی چون شما باشد تا تجربه انباشته‌شده خود را به نسل جدید انتقال دهید.

شکاف بین پیشکسوتان و جوانان

اکبر زنجانپور با مطرح شدن درباره نسل جوان گفت: نسل جوان ما خوب است. در تاریخ همیشه قدیمی‌ترها جوانان را نفی کرده‌اند اما به نظر من اگر هر دوی این اقشار بتوانند خود را با یکدیگر هماهنگ کنند تعامل خوبی صورت خواهد‌گرفت.

وی افزود: به نظر من پیشکسوتان باعث ایجاد شکاف بین خود و جوانان هستند چراکه اگر به جوانان بها دهند آنها نیز راحت‌تر و بهتر پیشکسوتان را درک کرده و با ایشان تعامل برقرار می‌کنند.

نیکنام حسینی‌پور نیز در این راستا مطرح کرد: بخشی از این شکاف به دلیل نبود گفتگو میان پیشکسوتان و جوانان است. اگر این گفتگو صورت بگیرد می‌تواند راهگشای این تعامل باشد.

زنجانپور در ادامه با اشاره به این‌که جوانان امروز مشکلات خاص خود را دارند، اضافه کرد: جوان ها خودشان باید مسیر را پیدا کنند و پیدا هم می‌کنند چرا که هرکس فرزند زمانه خودش است.

رکود در تئاتر

وی درباره راکد شدن تئاتر و نبود نبوغ و خلاقیت در آن گفت: متاسفانه یک اتفاق ناخوشایند که سردمداران تئاتر باعث آن هستند این است که مخاطب و سالن‌های نمایش را عادت داده‌اند، اینگونه وانمود کنند که همه چیز خوب است و در نهایت مخاطب همیشه راضی از سالن تئاتر بیرون می‌رود اما این موضوع باعث رکود تئاتر شده و هیچ حرکت رو به جلویی رخ نمی‌دهد.

این هنرمند پیشکسوت افزود: در گذشته درباره تئاترهایی که اجرا می شد، نقدهای جدی توسط مخاطب و حین اجرای نمایش صورت می گرفت اما اکنون هیچ نقدی از سوی مخاطب نیست و تئاتر پویایی خود را از دست داده‌ است.

 هنرمندان تئاتر به دنبال ابداع و خلاقیت باشند

زنجانپور با اشاره به اینکه مخالف خصوصی سازی تئاتر است، اظهار کرد: برخلاف اینکه بسیاری دوست داشتند این اتفاق بیفتد من مخالف تئاتر بودم چراکه از نظر من دولت باید انقدر امکانات به تئاتر بدهد که هنرمندان آن دنبال گیشه نروند و به دنبال ابداع و خلاقیت باشند.

اکبر زنجانپور در حوزه دوبله نیز آثاری از خود به جای گذاشته که بسیاری از آن‌ها صداگذاری نقش‌هایی است که خودش به ایفای آن‌ها پرداخته اما در این میان متمایز ترین و البته اولین نقشی که دوبله کرد، «جبار سینگ» بود که بسیار ماندگار شد. وی درباره آن گفت: مدیر دوبلاژ آن کار چنگیز جلیلوند بود و از آنجایی که می‌دانست من دوست دارم چیزهای جدیدی یاد بگیرم و تجربه کنم دوبله این نقش را به من پیشنهاد کرد و من نیز با علاقه آن را پذیرفتم.

ضعف کارهای پیشنهادی

وی در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا مدتی است بازی نمی‌کند، بیان کرد: کارهای بسیاری به من پیشنهاد می‌شود اما به قدری ضعیف هستند که حتی اگر کرونا هم نبود آن ها را قبول نمی‌کردم.

در ادامه این دیدار نیکنام حسینی پور لوحی را به رسم یادبود به استاد اکبر زنجانپور تقدیم کرد.

این دیدار روز چهارشنبه ۱۳ اسفندماه در منزل این هنرمند صورت گرفت.

استاد اکبر زنجانپور متولد دوم بهمن سال ۱۳۲۳ در تهران و فارغ التحصیل رشته بازیگری از دانشکده هنرهای زیبا است.

او فعالیت خود را از تئاتر شروع کرد و سپس جلوی دوربین آمد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است