۴ هنرمند در جشن سینما تجلیل شدند/ افزایش فاصله دارا و ندار در سینما | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۹
صبا گزارش می دهد

۴ هنرمند در جشن سینما تجلیل شدند/ افزایش فاصله دارا و ندار در سینما

آیین نکوداشت های بیست و یکمین جشن سینمای ایران در ایوان شمس تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، آیین نکوداشت بیست و یکمین جشن سینمای ایران که به بزرگداشت اکبر زنجانپور، بیژن محتشم، حسن زاهدی و سیروس الوند اختصاص دارد، شامگاه سه شنبه ۲۹ مرداد در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.

اجرای این مراسم مانند سال گذشته برعهده کامران ملکی بود که ملکی پس از خواندن ابیاتی در وصف حضرت علی (ع) و خوش آمدگویی به حضار از منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما دعوت کرد تا روی صحنه بیاید.

منوچهر شاهسواری ضمن خوش آمدگویی به حضار در ابتدای سخنانش گفت: از چهار هنرمند عزیز که افتخار قدرشناسی را به ما دادند ممنونم. عرصه فرهنگ، عرصه دوست داشتن و احترام هاست و هرکس به این عرصه به جز این موارد آمده باشد به خود و دیگران آسیب زده است. می خواهیم بدانید چه شرایطی زنجان پور ها، زاهدی ها، الوندها و محتشم ها را به ما تحویل داده است.

وی افزود: آنچه از سینما می بینیم نشان می دهد افق خوبی در انتظار است، مگر اینکه صبور نباشیم و آن را به افق دردناک تبدیل کنیم.

مدیرعامل خانه سینما به مساله اقتصاد اعضای سینما اشاره کرد و گفت: فاصله دارا و ندار در سینما افزون شده و بسیاری از همکاران ما بیکار هستند، این نکته را به خودم تذکر می دهم که اگر متوجه کسانی که برای این سینما زحمت کشیدند نباشیم برکت از سفره ما می رود.

سپس کلیپی درباره اکبر زنجانپور بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون پخش شد تا در ادامه مراسم نکوداشت این هنرمند برگزار شود.

سپس از فاطمه معتمدآریا، امین تارخ و علی دهکردی دعوت شد تا برای تجلیل از این هنرمند روی صحنه بیایند.

معتمدآریا درباره اکبر زنجانپور گفت: دیدن آقای زنجانپور دیدن یک تجلی و اوج است. آقای زنجان پور مقام و‌ محک ما در بازیگری هستند. بیشتر از این نمی توانم صحبت کنم چون احساساتی می شوم.

امین تارخ نیز درباره این هنرمند پیشکسوت گفت: از این ۴ عزیز بزرگوار قدردانی خودم را اعلام می کنم. از هیات مدیره خانه سینما ممنونم که امشب را به تجلیل از هنرمندی چون اکبر زنجانپور اختصاص داده است.

وی ادامه داد: به این فکر می کردم چه طور می شود مردی تبدیل به اکبر زنجاپور شود؛ فکر می کنم در وهله اول خانواده است، او پدری دارد که خیام را می شناسد، او مراورده ای با نیما یوشیج دارد و این فضایی در خانواده به وجود می آورد و نگاهی به فرزندان می دهد. طبیعی است اکبر زنجانپور دارای نگاه ادیبانه و به هنر کشیده شود، از پدر او ممنونم که او را به هنر کشورمان هدیه کرد.

او اضافه کرد: عشق و علاقه ای که زنجاپور به بازیگری دارد معمولی نیست، او بیش از این که عاشق بازیگری باشد دلبسته این هنر است و دلسپردگی ای در او وجود دارد که شرافت را در او حفظ کرده که این شرافت او مثال زدنی است. او علی رغم ظاهر خشن قلبی مهربان دارد. نجابت او هرگز حاشیه ای نداشته است. عدد سه برای من مقدس است و درود بر سه نفر؛ اکبر زنجانپور، اکبر زنجانپور، اکبر زنجانپور.

در ادامه علی دهکردی گفت: بزرگان ما ستارگان واقعی ما در هنر هستند و همین که این بزرگداشت در این جشن خانه سینما برگزار می شود بسیار خوب است و‌ من از طرف انجمن بازیگران از اکبر زنجانپور به پاس زحمات او بسیار ممنونم. او یک معلم است و من شاهد زحمات او برای شاگردانش هستم. از طرف خودم و شاگردانش از زحمات او بسیار ممنونم.

سپس کلیپی از نوید محمدزاده که شاگرد زنجانپور در بازیگری بوده است و در این مراسم حضور نداشت پخش شد.

هنرمندی با ۵۳ سال سابقه فعالیت

اکبر زنجاپور پس از حضور روی سن گفت: امشب برای من شب خستگی در کردن است. پنجاه و سه سال است که کار می کنم و در این سال ها از باورم به این هنر کم نشده است بلکه فکر می کنم در این سال ها صیقل پیدا کرده است.

زنجانپور: من یکی از تنهاها هستم

او ادامه داد: از این سخنانی که درباره خودم شنیدم و از ته دل بود بسیار خوشحال شدم و ممنونم این تجلیل از طرف هنرمندان و هم صنفان خودم است که درد ما را می فهمند. هنرمندان بسیار تنها هستند و این تنهایی است که آن ها را زیبا می کند و من یکی از آن تنهاها هستم.

پس از تجلیل از اکبر زنجانپور، کلیپی از بیژن محتشم برای تجلیل از او پخش شد.

بزرگداشتی برای بیژن محتشم

سپس از عبدالله اسکندری، محمد متوسلانی، سیروس ابراهیم زاده و مهری شیرازی دعوت شد تا برای تجلیل از بیژن محتشم روی صحنه بیایند.

سیروس ابراهیم زاده گفت: امشب خیلی خوشحالم که این ۴ عزیز اینجا هستند و از آن ها تجلیل می شود زیرا با هم همدوره بوده ایم.

وی ادامه داد: من بابیژن محتشم کار تئاتر و سینما را آغاز کردم و یکی از ویژگی های او این است که هیچگاه در هنر خود، استاد خاصی نداشته و مدرسه خاصی نرفته بلکه استعداد ذاتی داشته است و از تمامی استادان داخلی و خارجی توانسته بهترین چیزها را یاد بگیرد.

این بازیگر تاکید کرد: بسیاری از چهره پردازان در مکتب خودساخته محتشم پرورش یافته و به جایگاهی رسیده اند.

مهری شیرازی نیز درباره بیژن محتشم گفت: امشب برای من هم شب بسیار بزرگی است. زمانی که در این حرفه شروع به کار کردم آقای محتشم مانند پدر در کنار من بودند و هر زمانی که موفق به دریافت جایزه می شدیم خوشحال تر از همه ما، آقای محتشم بودند. نمی دانم چه طور عشق خودم را به او بیان کنم. او استاد بزرگی برای من و همه جامعه صنف چهره پردازان است و از او بابت تمام زحماتش ممنونم.

متوسلانی سخنران بعدی بود که گفت: امیدوارم این بزرگداشت ها تداوم داشته باشد و منحصر به یک شب نباشد و از حال و روز هنرمندان باخبر بوده و همراه آن ها باشیم و قدردان زحمات آن ها باشیم. سابقه دوستی من با آقای محتشم به سال های خیلی دور بازمی گردد و او در فیلم های زیادی یار ما بودند. بدون تردید آقای محتشم جزو پیشگامان و نوآوران چهره پردازی هستند. او فقط انجام وظیفه نمی کرد بلکه عشق به کار گریم داشت و نوآور بود.

عبدالله اسکندری نیز گفت: این ۴ عزیز گوهر سینما هستند و من در برابر آن ها تعظیم می کنم. آقای محتشم استاد من هستند و دست بوس او هستم. تاریخ گریم ایران با اسم بیژن محتشم عجین است و او برای آموزش هنر خود خیلی سال پیش به آمریکا سفر کرد و پس از بازگشت به ایران، من جزو اولین شاگردان او بودم.

وی ادامه داد: او ابزار چهره پردازی و حتی ساخت وسایل چهره پردازی را به ما آموخت. الگوی زندگی‌ من محتشم است. او عشق و عشق بازی با کار گریم را به من یاد داد. من آنقدر عاشق کارم بودم که حتی اسم من از تیتراژ اولین فیلمم که فیلم آقای کیمیایی بود حذف شد و من متوجه آن نشده بودم و پس از سالیان سال متوجه آن شدم. محتشم من را وارد کار گریم و مسعود کیمیایی من را وارد سینما کرد.

جلال معیریان نیز با حضور روی سن گفت: من افتخار دارم که خدمت آقای محتشم بودم.

سپس کلیپی از حسن زاهدی صدابردار پیشکسوت سینما پخش شد تا مراسم تجلیل از او انجام شود.

سپس از جهانگیر میرشکاری، علیرضا زرین دست و همایون اسعدیان دعوت شد تا برای تجلیل از حسن زاهدی روی صحنه بیایند.

علیرضا زرین دست گفت: من مادری داشتم که الان در قید حیات نیست. او کاری می کرد که فرزندانش کنجکاو باشند تا رمز و راز کار را یاد بگیرند. می خواهم بگویم حسن زاهدی در حرفه خود کسی است که از بسیاری از هم دوره ها و استادان خود پیشی گرفته است. خدا او را برای ما و سینما حفظ کند.

جهانگیر میرشکاری نیز بیان کرد: از هیات مدیره خانه سینما بابت تجلیل از این ۴ هنرمند و بابت تمام زحمات آن ها ممنونم.

وی ادامه داد: ۴۰ سال است که با حسن زاهدی همکار و رفیقم. او در حرفه خود زبانزد است.‌ امیدوارم تمام این عزیزان زنده باشند.

همایون اسعدیان نیز درباره حسن زاهدی عنوان کرد: سال ۶۸ من دستیار کارگردان و با آقایان میرشکاری و زاهدی همکار بودم. از آن سال این دو بزرگوار در ذهن من جایگاه ویژه ای دارند. نمی گویم خوش اخلاق هستند ولی در کار خود حرفه ای و کاربلد هستند و از چیزی که روی آن حساسیت دارند نمی گذرند، از این بداخلاقی های شیرین او بسیار سپاسگزارم.

سپس کلیپی از اصغر فرهادی که حسن زاهدی در اولین فیلم او «رقص در غبار» با او همکاری داشته است در سالن پخش شد.

حسن زاهدی: باعث افتخارست که در کنار سه ارتشبُد به یک کهنه سرباز سینما جایزه می دهند

حسن زاهدی پس از تجلیل با حضور روی سن گفت: امشب افتخار بزرگی است که در خدمت آقای کیمیایی، دلپاک و سایر استادان هستم. باعث افتخار است که در کنار سه ارتشبُد سینما به یک کهنه سرباز سینما هم جایزه می دهند.

وی سپس متنی را به پاس تشکر از همکاران و دوستان خود خواند.

بهمن اردلان نیز با حضور روی سن متن پیام انجمن صداگذاران و صدابرداران را برای حسن زاهدی خواند.

در ادامه مراسم کلیپی از سیروس الوند کارگردان سینما که آخرین تجلیل بیست و یکمین جشن خانه سینما به او اختصاص داشت، پخش شد.

سپس از مسعود کیمیایی، هوشنگ گلمکانی، فرشته طائرپور، فریدون جیرانی و محسن امیریوسفی دعوت شد تا برای تجلیل از سیروس الوند روی صحنه بیایند.

مسعود کیمیایی در این بخش از مراسم گفت: از من خواستند جایزه سیروس الوند را بدهم که با کمال میل قبول کردم. سیروس از دوره سیاه و سفید فیلم های من با من بود. او دوست خوب من است. به او بی لطفی های زیادی شده است.

هوشنگ گلمکانی نیز درباره برنامه امشب و تجلیل ها توضیح داد: مبدا سینمای ایران مبدا تقویمی است و چهار سینماگری که از آن ها تجلیل  شد ۵۰-۶۰ سال سابقه کار دارند. آقای سیروس الوند را بیش از ۵۰ سال است می شناسم و او از ابتدا بسیار خوش قلم و خوش سخن بود. سیروس الوند علاوه بر نویسنده و منتقد بودن صاحب نظر است و درباره سینمای ایران تئوری و نظرات خوبی دارد و‌ من از همکلامی با او بسیار خوشحالم.

فرشته طائرپور نیز گفت: در این زمانه که زمانه فروپاشی اخلاق است، این‌چنین بزرگداشت هایی از این فروپاشی ها کم می کند. سیروس الوند مرد ادب و اخلاق سینمای ایران است و امیدوارم او آموزش دهنده این ادب و اخلاق به نسل های بعد خود باشد.

وی ادامه داد: فیلم های خوب و بد در سینما ساخته می شود ولی آدم های بد و خوب هستند که باعث ماندگاری آثار می شوند. آقای الوند! برای شما بسیار ارزش قائلم و شما از جمله فیلمسازانی هستید که از شما آموختم. امیدوارم سواد سینمایی شما الگوی افراد زیادی باشد.

فریدون جیرانی هم گفت: آقای کیمیایی نسلی را با قیصر ساخت و من اولین بار اسم آقای الوند را در نقد فیلم قیصر دیدم.

محسن امیریوسفی نیز عنوان کرد: از چهار عزیزی که برای سینمای ایران جنگیدند و شکست نخوردند و در این جشن از آن ها تجلیل می شود ممنونم. امیدوارم این جوان سپید موی ایران همیشه پایدار باشد و به فعالیت خود ادامه دهد.

سیروس الوند پس از تجلیل با حضور روی سن گفت: در زندگی من چهار شب بسیار مهم است؛ یکی شب تولدم، یکی شب عروسیم، یکی شبی که جایزه کارگردانی را کنار مهرجویی و کیمیایی با داوری مرتضی آوینی گرفتم. شب چهارم امشب است. کسانی که برای تجلیل از من روی صحنه هستند در قلب من جای دارند و به درستی انتخاب شدند.

وی در ادامه به بیان نظرات خود درباره افراد حاضر روی صحنه و به ویژه مسعود کیمیایی پرداخت.

کامران ملکی در پایان مراسم از نامگذاری ۴ کلاس درس در دانشگاه فرهنگ و هنر به نام چهار فردی که در این مراسم تجلیل شدند، خبر داد.

زهرا دمزآبادی

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است